شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۳۲
۰
شمه ای از بحران کرونا و بی آبی در جنوب شرق کشور؛

بی مهری دولت به پهناورترین استان ایران پایانی ندارد/ پروژه آبرسانی به روستاهای هیرمند؛ نا امید از تدبیرها

مشکل بی آبی در شهرستان هیرمند با وجود وعده مسئولان امر مبنی بر بهره برداری از پروژه آبرسانی به روستاهای این شهرستان، بحران کرونا و دمای بالای هوا همچنان پا برجا است.
بی مهری دولت به پهناورترین استان ایران پایانی ندارد/ پروژه آبرسانی به روستاهای هیرمند؛ نا امید از تدبیرها
به گزارش پهره به تقل از عصرهامون، همین 16 تیرماه بود که مطلبی با عنوان "پروژه آبرسانی به هیرمند در ایستگاه پایانی" در این پایگاه خبری منتشر و از گفته علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اعلام شد که مراحل اجرای پروژه خط آبرسانی به روستاهای هیرمند به طول 38 کیلومتر و قطر 700 میلی متر به پایان رسیده و در حال حاضر مراحل تست نهایی، ضدعفونی و شست و شوی خط در دست اقدام است و ظرف چند روز وارد مدار بهره برداری می شود.
 
اما با وجود گذشت 17 روز از انتشار این خبر و از سویی گرمای هوا، جولان بادهای 120 روزه سیستان و بحران کرونا، مردم این منطقه همچنان با مشکل بی آبی مواجه هستند، به گونه ای که این شرایط، ادامه زندگی را برای تعداد کثیری از ساکنان روستاهای هیرمند دشوار کرده است.
 
به گفته آن ها، پروژه آبرسانی به روستاهای این شهرستان از مدت ها پیش در دست اجراست، ولی هنوز امکان بهره برداری از آن را ندارند و این موضوع سبب شده است، همچنان مردم روستانشین در گرمای تابستان و با وجود شیوع کرونا با تانکر، آب شرب و مصرفی خود را تامین می کنند.
 
بر خلاف عنوان پروژه، گویا این خط فقط تا شهر دوست محمد اجرایی شده و هنوز به روستاها نرسیده است، از سویی علاوه بر ناقص بودن، هنوز در مرحله تست قرار دارد و آب جاری در لوله های شهر مملو از گل و لای است و صف های طولانی در مراکز فروش آب تصفیه شده را به ارمغان آورده است که در شرایط این روزها، می تواند بحرانی جدی را به همراه داشته باشد.
 
بنابراین در عمل این خط که مسئولان امر از بهره برداری آن خبر می دهند تا این لحظه نه برای روستاییان و نه برای ساکنان شهر نفعی نداشته است و به گفته اهالی قانع روستاهای شمال این شهرستان، در صورت رفع مشکلات فعلی همین خط ناقص و راه اندازی آن برای شهر دوست محمد، از طریق خط قدیمی که تاکنون فقط شهر و تعداد کمی از روستاها را سیراب می کرد، آب بیشتری به آن ها می رسد و عطش سال های درازشان کمی فروکش خواهد کرد.
 
دریغ از قطره ای آب در برخی روستاها
 
محسن سارانی، یکی از اهالی هیرمند در این باره به خبرنگار ما گفت: روستاهایی در شهرستان هیرمند وجود دارد که گرفتار مشکل شدید آب شرب هستند و قطره ای آب ندارند که از جمله آن می توان به روستای یوسف رودینی، جنگیخو و مسافر اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: از روزی که خط جدید در شهر دوست محمد افتتاح شده، به شدت آب گل آلود است و بوی نامطبوعی دارد، این موضوع باعث شده که مردم در اوج بیماری کرونا که بر هیچ کس رحم ندارد، از پیر گرفته تا کودک همه را گرفتار می کند، مقابل مغازه های تصفیه آب صف بکشند.
 
این شهروند تصریح کرد: البته مشکل افت فشار آب شرب تا حدودی در روستاهای شمالی بخش مرکزی حل شده است، اما متاسفانه مسئولان آب و فاضلاب شهرستان کوتاهی و پمپ ها را قطع می کنند و به هیچ عنوان پاسخگوی مردم نیستند، به گونه ای که حتی در خصوص افت فشار هم اطلاعیه ای از سوی این شرکت صادر نمی شود، در حالی که از وظایفش است.
 
 
 
بیماری مردم به دلیل آب ناسالم
 
به گفته وی، آبی که در لوله ها جاری است به هیچ عنوان بهداشتی نیست و با توجه به گرمای هوا، بیماری وبا مردم منطقه را تهدید می کند، این روزها مطب پزشکان منطقه و بیمارستان ها مملو از بیمارانی است که به خاطر آب ناسالم مراجعه می کنند، بیماری کرونا هم که به نوبه خود عفونی بوده و آب غیربهداشتی و گل آلود عاملی برای به وجود آمدن بیماری عفونی و گوارشی است.
 
این شهروند اذعان کرد: صد درصد مردم شهرستان از رئیس آبفای هیرمند رضایت ندارند، چراکه نسبت به مشکلات آن ها بی اعتنا است.
 
بهره برداری اضطراری و آزمایشی
 
غلامحسین لکزائیان پور، معاون تامین آب و آب رسانی شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: خط انتقال آب به هیرمند به صورت اضطراری و آزمایشی به بهره برداری رسیده که البته نواقصی دارد و اقدام های لازم برای رفع آن در حال انجام است.‌
 
وی ادامه داد: از یک هفته قبل این خط به بهره برداری رسید، اما با توجه به این که آب خروجی آن با رسوباتی همراه است و مردم ابراز نارضایتی می کنند، برای رفع رسوبات و شست و شوی لوله ها اقدام شده و مراحل آن در حال انجام است.
 
این مقام مسئول با بیان این که هنوز این پروژه به بهره برداری کامل نرسیده است، گفت: خط انتقال آب به روستاهای هیرمند هنوز ناقص است و حوضچه های آن جانمایی  نشده، اما به دلیل اینکه مردم تابستان امسال با مشکل مواجه نباشد و مشکلاتشان به حداقل برسد، به صورت اضطراری بهره برداری شد.
 
لکزاییان پور اضافه کرد: بعد از بحران تابستان خط قدیمی جوابگوی منطقه خواهد بود، ضمن اینکه بعد از گذشت 2 ماه باقی مانده از این فصل، ادامه خط در دست اجرا قرار می گیرد، چراکه در حال حاضر فقط تا شهر دوست محمد عملیاتی شده و ادامه کار تا ایستگاه پمپاژ قرقری باید انجام شود که پیمانکار آن مشخص شده است.
 
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 426040
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *