شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۳۰
۰
شیرجه در عمق آلودگی؛

میدان های زاهدان استخر شدند/ امراض پوستی و عفونی در انتظار نوجوانان

با توجه به گرمای طاقت فرسای تابستان و افزایش گرایش افراد به آب تنی در نهرها و حوض های موجود در میدان های شهر لزوم توجه به منشاء آبها ضروری است.
میدان های زاهدان استخر شدند/ امراض پوستی و عفونی در انتظار نوجوانان
به گزارش پهره به نقل از  عصرهامون، با فرارسیدن فصل تابستان در سیستان وبلوچستان تنها پناهگاه مردم به ویژه جوانان برای رهایی از عطش گرمایی که گاها به بیش از ۵۰ درجه  می رسد شیرجه زدن در آب نهرها و رودخانه است.
 
استانی که تمام ساکنان آن دسترسی آسان به استفاده از ظرفیت استخرها ندارند از یک سو کمبود و از سوی دیگر هزینه بالای بلیت برای هر یک ساعت دغدغه هایی به شمار می رود که پرداخت آن از توان اکثر شهروندان خارج است.
 
بر این اساس مجبور هستند برای رهایی از گرما دل به دریازده و خود را به دست آب هایی بسپارند که نه از سلامت آن اطمینان داشته و نه از حفظ جان خود؛ همین امر باعث شده تا سالانه شاهد فوت شماری از شهروندان به علت شنا در نهرها یا محدوده ممنوعه باشیم.
 
در این بین اما هستند بزرگ مردان کوچکی که برای تامین معاش خانواده حسرت رویاهایشان را بر دوش کشیده و آینده ای مبهم را به نظاره نشسته اند اما برای لحظه ای بازی و برای رهایی از گرمای هوا و سوزشی که تابش مستقیم نور خورشید در بدن آنها ایجاد کرده دل به دریا زده و با رها کردن چرخ دستی یا کیسه هایی بطری که بر دوش دارند شیرجه در آب هایی می زنند که سلامت آن مورد تایید نیست.
 
 
در همین راستا گاها شاهد هستیم که کودکان و نوجوانان برای پر کردن اوقات فراغت خود در آبنمای بوستان ها یا میدان های شهر به ویژه در مسیر ورودی مهرشهر از خیابان پاسداران زاهدان یا ابتدای خیابان آزادی شیرجه زده که علاوه بر خطر ابتلا به بیماری، احتمال برق گرفتگی را در پی دارد و ممکن است به قیمت جان آنان تمام شود.
 
اما قصه آلودگی آب موجود در آبنمای میدان ها و بوستان ها در مورد کودکان و نوجوانانی که بی خبر از همه خطرهای موجود به شنا و بازی سرگرم هستند، ممکن است زمینه بروز برخی بیماری های همچون التهابات پوستی، قارچ و... را برایشان به ارمغان بیاورد که در این بین تعداد اندک استخرها، انحصاری بودن تعدادی ازهمين اندک فضاهای بهداشتی موجود و هزینه بالایی که برای هربار از افراد دریافت می کنند باعث شده كه حاشيه رودخانه ها و نهرها و آبنمای میدان ها برای اين جوانان قابل دسترس تر باشد.
 
التهابات پوستی دستاورد شنا در آبهای آلوده
 
حسن اوکاتی، یک کارشناس بهداشت در این خصوص به خبرنگار ما گفت: شنا در این گونه آب ها منجر به ‏بروز امراض پوستی و عفونی می شود از سوی دیگر گزش حشراتی که بر روی آب هستند می تواند زمینه ‏حساسیت های شدید پوستی و قارچ را فراهم آورد.‏
 
وی بیان کرد: افراد تا جایی که ممکن است باید از آبتنی در آب نهرها و رودخانه ها به ویژه آبهای راکد در ‏میادین و پارک ها خودداری کرده و سلامت خود را به خطر نیندازند زیرا شنا در این مکان ها زمینه ابتلا به ‏بيماری ‌های ويروسی و پوستی را دو چندان می کند.‏
 
‏این کارشناس بهداشت؛ بروز بیماری کچلی، خارش و التهاب در پوست، آفتاب‌سوختگی و قرمزی، بیماری گوارشی با ‏ورود آب غیر بهداشتی به بدن را از جمله عوارضی ناشی از شنا در آب‌های آلوده دانست.‏
 
 
آبتنی در آب‌های آلوده منشا بیماری است
 
محسن هرمزی، رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلو سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما در این خصوص گفت: از آنجایی که زیر مجموعه فدراسیون شنا هستیم کاری که می توانیم انجام دهیم حمایت از نظر تکنیکی است.
 
وی بیان کرد: در مورد وجود امکانات زیربنایی و استخرها این موضوع به کمک و حمایت هایی که ارگان های مردم نهاد یا سازمان ها و اداراتی به مثل تربیت بدنی و شهرداری‌ها بر می گردد.
 
رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان بیان کرد: هیئت شنا می تواند به کسانی که استخر ها را فراهم کرده کمک و آنها را حمایت کند، برای آنها مربی و ناجی غریق بگذارید تا تقویت شوند اما نمی‌تواند خودش اقدام برای ساخت استخر کند، فقط می‌تواند نظر خود را در خصوص کم بودن تعداد استخر ها اعلام کند که در صورت افزوده شدن حمایت از آنها را در دستور کار قرار می دهد.
 
هرمزی خاطر نشان کرد: آبتنی در آب‌های آلوده به ویژه در روزهای کرونایی می‌تواند منشا بیماری های پوستی و عفونی باشد که می طلبد والدین، فرزندان خود را از این اقدام منع کنند.
 
گفتنی است در حالی همه ساله ساله تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان بر اثر غرق شدن در آب رودخانه‌ها و نهرهای عمیق جان خود را از دست می‌دهند یا بر اثر شنا در آبای آلوده دچار بیماری های عفونی و پوستی می شوند که افزایش فضاهای تفریحی به‌ویژه استخرهای شنا می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.
 
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 426039
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *