سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۲۲
۰
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان خبر داد؛

کمبود شدید نیروی انسانی مهم ترین معضل در نگهداری از آثار باستانی سراوان/ تخریب مقبره سلطان باباجاجی دزکی توسط افرادی ناشناس

حمزه ندرت زهی از کمبود شدید نیروی انسانی جهت حفاظت و حراست از آثار باستانی و کهن در شهرستان سراوان به عنوان معضلی مهم خبر داد.
کمبود شدید نیروی انسانی مهم ترین معضل در نگهداری از آثار باستانی سراوان/ تخریب مقبره سلطان باباجاجی دزکی توسط افرادی ناشناس
به گزارش پهره؛ حمزه ندرت زهی رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون با اشاره به اینکه این شهرستان دارای 420 اثر تاریخی است، بیان کرد: این اداره دارای 6 نیروی یگان حفاظت است که با توجه با گستردگی آثار تاریخی در بخش بم پشت، مهرگان، مرکزی  و جالق با کمبود شدید نیرو مواجه هستند.
 
وی در ادامه ضمن درخواست کمک از شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران به عنوان بازوان توانمند میراث فرهنگی در کنار این اداره باشند، گفت:  انتظار می رود دهیاران و شوراها در حفظ و حراست میراث با مجموعه میراث فرهنگی کوشا باشند.
 
 رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان ادامه داد: سال گذشته پنج کارگاه با تلاش اداره میراث فرهنگی شهرستان و توجه ویژه مدیر کل میراث فرهنگی استان در این منطقه فعال که دبستان قلنبر، قلعه دزک، مسجد جامع سرجو، مسجد جامع دزک و مقابر تاریخی جالق مرمت و در حال بازسازی هستد که این روند در سال جاری نیز ادامه دارد.
 
ندرت زهی خاطر نشان کرد: همچنین در سال گذشته دو واحد مجتمع اقامتی در روستای کلپورگان به بهره برداری رسید و در روستای هدف گردشگری ناهوک نیز هم یک واحد مجتمع خدماتی و رفاهی در حال احداث است.
 
وی تصریح کرد: احداث بازارچه صنایع دستی در روستای کلپورگان  و ایجاد چهار کوره جدید در روستای کلپورگان با توجه به شعار سال از سوی مقام معظم رهبری به سال جهش تولید در راستای جهانی شدن کلپورگان از اقدامات دیگر این اداره است.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان اذعان کرد: با توجه به مباحثی که در فضای مجازی در خصوص بس توجهی به مقبره سلطان بابا حاجی دزکی و قلعه خیر آباد مطرح می شود باید گفت این دو اثر از آثار تاریخی شاخص شهرستان بوده که تاکنون به ثبت نرسیده اند که سال گذشته پرونده ثبتی این دو اثر به استان و وزارت خانه ارسال شده است.
 
ندرت زهی با اشاره به اینکه آثاری که در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده باشند، ردیف اعتباری برای مرمت ندارند، گفت:  در سال جاری عده ای خواسته یا ناخواسته اقدام به تخریب قسمتی از مقبره باباحاجی دزکی  کرده اند مه با دستور ویژه دادستان به پاسگاه آسپیچ و پایگاه بسیج منطقه گشت زنی مشترک ادامه دارد.
 
وی با توجه به اینکه قبرهای داخل مقبره مرمت شده و درب های فلزی به زودی نصب خواهد شد، ادامه داد: دبستان شهید قلنبر و 22 بهمن دو بنای تاریخی در شهرستان که در مرکز شهر واقع شده اند به زودی با نظر مساعدت اداره کل میراث فرهنگی و اداره کل آموزش و پرورش استان به بخش خصوصی جهت راه اندازی اقامتگاه بومگردی و مرکز آموزش صنایع دستی واگذار.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان اذعان کرد:  همچنین در خصوص دخل و تصرف و ساخت و ساز های غیر قانونی در حریم میراث فرهنگی در سال جاری دو پرونده قضایی در حضور پرسنل نیروی انتظامی تشکیل و به دادگستری تحویل داده شد.
 
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 425701
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *