يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۰۸
۰

نگاه متفاوت وزارت بهداشت و روحانی به کرونا/ وقتی دود اختلاف نظرها به چشم مردم می رود!

هر چه به روزهای پایانی عمر کرونا در کشور می‌رسیم دامنه اختلافات بخش‌های درونی دولت رنگ و بوی تندتری می‌گیرد، اختلافاتی که در ایام کرونا بیشتر در میان دفتر رییس جمهوری و وزارت بهداشت مشهود بوده و تمامی ندارد.
نگاه متفاوت وزارت بهداشت و روحانی به کرونا/ وقتی دود اختلاف نظرها به چشم مردم می رود!
به گزارش پهره به نقل از راه دانا؛ آخرین روزهای سال 98 را ایران با ویروسی به نام کرونا تمام کرد، ویروسی که تاکنون جان بیش از 8600 نفر از هموطنان را گرفته و 182 هزار نفر در کشور ابتلای به این ویروس مرگبار را تجربه کرده اند.
از ابتدای ورود این ویروس در اسفندماه سال گذشته به کشور، به دستور حسن روحانی رییس جمهور، ستاد مقابله با کرونا تشکیل و جلساتی در همین راستا برگزار شد.
همه چیز از آن شنبه شروع شد!
حسن روحانی در نخستین جلسه از این اتاق جنگ در روز ششم اسفندماه، با اشاره به محدودیت های اجتماعی در روزهای کرونایی اظهار کرد: هر جایی که ستاد از شنبه لازم دید اگر مدرسه، دبیرستان، دانشگاهی و محل اجتماعی یا مورد خاصی را تشخیص داد خودش اعلام می‌کند بنابراین از روز شنبه همه روال‌ها با صورت عادی خواهد بود اگر مورد خاص و شرایط ویژه را ستاد ملی به آنها اعلام می‌کند و اجتهاد در برابر نص نباید داشته باشیم همه موظف هستند از ستاد اطاعت کنند.
این سخن رییس جمهور موجب اختلافاتی میان او و وزیر بهداشت شد، وزیری که حالا نقش اول صف مقابله با کرونا در کشور را بازی می کند.
پس از این اظهار نظر رییس جمهور، تعدادی از وزرای بهداشت و اساتید برجسته پزشکی در انتقادی از حسن روحانی طی نامه‌ای به وی توصیه‌هایی را برای قطع زنجیره ابتلای کرونا ارائه دادند. در این توصیه ها تأکید شده که: توصیه اکید ما به عنوان پزشکان متخصص این حوزه این است که با فوریت از همین امروز حداقل به مدت 15 روز کلیه‌ی دستگاه‌های غیر اضطراری و کسب و کارهای غیرضرور به­‌طور کامل تعطیل شود و تنها مراکز تولیدی و فروشگاه‌­ها و مراکز توزیع مواد غذایی و دارویی آن­هم با رعایت کامل و سخت­گیرانه استانداردهای بهداشتی به فعالیت روزانه خود ادامه دهند.
اما رییس جمهور نه تنها به توصیه های این استادان برجسته بهداشت و درمان گوش نداد بلکه به سخنان وزیر بهداشت کشور نیز بی توجهی کرد و دستور داد تا از شنبه 23 فروردین ماه کسب و کارهای متوسط و کم ریسک استانهای کشور آغاز به کار کنند.
روحانی: کسب‌وکار‌ها آغاز به کار کنند/ نمکی: کوچکترین حرکت نسنجیده آسیب‌های بزرگی را به دنبال دارد
این دستور روحانی تا آنجا پیش رفت که وزیر بهداشت در نامه این خطاب به حسن روحانی نوشت: قویا اعلام می کنیم هرگونه تصمیم آتش به اختیار توسط هر دستگاه دولتی، غیر دولتی، فرهنگی و مذهبی که مورد تایید نباشد، شعله هایش به سرعت دامن نظام سلامت و اقتصاد کشور را خواهد گرفت. او همچنین عنوان کرد که «کوچکترین حرکت نسنجیده و غیر منطبق با نظر کارشناسی آسیب های غیر قابل جبرانی در پی خواهد داشت که حداقل در نظام سلامت امکان ایستادن در مقابل هجمه هایش میسر نمی باشد.»
این اختلاف نظر رییس جمهور و وزیر بهداشت به موضوع ورزش نیز کشیده شد، فوتبال یکی از آن رشته‌هایی بود که در گود اختلاف نظر این دو مسئول کشوری قرار گرفت.
ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در اعلامیه ای  اجازه بازگشایی لیگ برتر را صادر کرده بود اما وزیر بهداشت تغییر رویه داده و به تصمیم از سرگیری لیگ فوتبال انتقاد کرد.
وزیر بهداشت: از عادی انگاری کرونا در میان مردم نگرانم
سعید نمکی در این باره گفت: مردم نمی‌دانند که کرونا می‌تواند به همین راحتی بازگردد. بارها این را اعلام کرده‌ام که با این روالی که اکنون می‌بینم، ما دقیقه ۹۰ از گوشه‌های زمین گل خواهیم خورد و این را به رئیس جمهور عرض کردم که یکی از نگرانی‌های عمده من عادی انگاری کرونا از سوی مردم است.
او در ادامه این چنین می گوید: متاسفانه برخی مسوولان هم تصور کرده‌اند که کرونا تمام شده و همواره به من فشار می‌آورند که اینجا و آنجا را باز کنیم. آقایی از فلان ستاد یا فلان وزارتخانه باورشان شده که همه چیز عادی‌ است، همه جا را راه بیندازیم.
پاسخی که هیچ گاه مردم باور نکردند!
همچنین در پی اختلاف نظر نمکی و روحانی، موضوع تهدید وزیر بهداشت از سوی واعظی از افراد نزدیک به روحانی مطرح شد.
در این باره ابوالفضل ابوترابی منتخب نجف آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: از منبع موثق شنیدیم که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور دکتر نمکی وزیر بهداشت را تهدید کرده که در صورتی با دولت هماهنگ نباشد، باید استعفا دهد.
این نماینده مجلس می گوید: واعظی در این تهدید به دکتر نمکی گفته چرا از رئیس جمهور در بحث مقابله با کرونا تقدیر و تشکر نکرده است در حالی که رئیس جمهور زحمات زیادی کشیده است؟
جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به شایعه تهدید وزیر بهداشت از سوی واعظی عنوان کرد: شایعه‌ای در زمینه فشار رییس دفتر ریاست جمهوری مبنی بر استعفای وزیر بهداشت مطرح شد که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و کاملا بی‌پایه و اساس است
او در ادامه گفت: روابط فردی بین دکتر واعظی و دکتر نمکی هم سال‌هاست وجود داشته و چنین شایعه‌ای به هیچ عنوان صحت ندارد و بی پایه و اساس است. این شایعه هیچ محلی از اعتنا ندارد و درست نیست.
با تفاصیلی که مطرح شد هنوز مردم به زوایای پنهان روابط بین رییس جمهور و وزیر بهداشت پی نبرده و مشخص نیست که این اختلاف بین سعید نمکی و حسن روحانی پایان یافته است یا خیر، موضوعی که هرچه به تعبیر حسن روحانی به روزهای پایانی مقابله با کرونا در کشور می رسیم، وزیر بهداشت آغاز موج دوم کرونا در کشور را قریب الوقوع تر دانسته و تأکید می کند که باید مراقب گل های دقیقه 90 این ویروس خطرناک باشیم.
در همین حال حسن روحانی پس از عبور کشورمان از موج نخست شیوع کرونا، از رسانه‌هایی که از ورود کشور به موج دوم سخن گفتند انتقاد کرد و گفت: نباید مردم را مضطرب و نگران کرد اما در عین حال مردم باید احتیاط کنند.
با این حال مردم نمی دانند در برابر ویروس کرونا چه کنند، اگر این ویروس در کشور به روزهای پایانی اش نزدیک می شود، پس دلیل افزایش مبتلایان و تعداد بالای کشته‌ها چیست و اگر هم پایان نیافته این بازگشایی های زودهنگام و اقدامات عجولانه دولت یادآور چه نکاتی است؟ حقیقتا اختلافات موجود میان بخش های دولت است به خوبی پیداست، اختلافاتی که حقوق مردم در میان آن رنگ و بوی خود را از دست داده است.
انتهای پیام/
کد مطلب: 425652
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *