شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ۱۸:۲۴
۰

تازیانه های کرونا بر پیکره تمدن جنوب شرق / تعطیلی موزه ها کاهش درآمد این مکان ها را در پی داشت

علیرضا جلالزایی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: با شیوع بیماری کووید 19 موزه های استان نیز تعطیل شدند و امکان پذیرفتن بازدیدکنندگان وجود نداشت که کاهش درآمد این مکان ها را در پی داشت.
تازیانه های کرونا بر پیکره تمدن جنوب شرق / تعطیلی موزه ها کاهش درآمد این مکان ها را در پی داشت
به گزارش پهره، تازیانه های کرونا همچنان بر پیکره اقتصاد وارد می شود و گویا با ادامه دار شدن بحران کووید 19، تمامی ندارد. از ابتدای اسفند ماه همزمان با شیوع کووید 19 ورود گردشگر به سیستان و بلوچستان کاهش یافت و در این میان صنعت گردشگری ضررهای زیادی را متحمل شد.
به علاوه کاهش ورود گردشگران به سیستان و بلوچستان و تعطیلی موزه ها سبب افت شدید درآمد موزه های استان شد و فرصت آشنایی بیشتر مسافران با آثار تاریخی و تمدن هزاران ساله سیستان و بلوچستان از بین رفت.
اگرچه اقدامات زیادی در فضای مجازی برای معرفی موزه ها و تاریخ و تمدن نهفته در دل آن ها انجام شد، اما به جرئت می توان گفت تاثیر این اقدامات برای شناساندن موزه های سیستان و بلوچستان بسیار کمتر از حضور در این گنجینه های تمدن است.
کرونا و کاهش درآمد موزه ها
علیرضا جلالزایی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان به خبرنگار ما گفت: با شیوع بیماری کووید 19 موزه های سیستان و بلوچستان نیز تعطیل شدند و امکان پذیرفتن بازدیدکنندگان وجود نداشت.
وی بیان کرد: به علاوه کرونا سبب کاهش درآمد موزه ها و عدم جذب اعتبارات برای راه‌اندازی و افتتاح موزه های جدید در سیستان و بلوچستان شد، به طوری که اولین موزه خصوصی در سراوان هنوز به صورت رسمی توسط مسئولان افتتاح نشده، ولی مجوزهای آن به مجموعه دار آقای عبدالله سپاهی تحویل شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در بحران شیوع کرونا که با تعطیلی موزه ها همراه بود اقداماتی برای معرفی این مکان های فرهنگی از طریق فضای مجازی انجام شد.
جلالزایی ادامه داد: بر این اساس اجرای هشت برنامه در فضای مجازی، پخش کلیپ معرفی موزه ها و نیز موزه منطقه ای جنوب شرق زاهدان به مناسبت روز جهانی موزه ها انجام شد.
وی اظهار کرد: به تازگی جذب اعتبارات موزه زاهدان در دستور کار قرار گرفته است و برنامه هایی برای ساماندهی موزه ها در نظر داریم.
بازگشایی موزه ها با رعایت ضوابط بهداشتی
به گفته این مقام مسئول، مطابق دستور ابلاغی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تاریخ 3 خرداد 99 ، درهای موزه های استان به روی مردم باز شد.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: بر این اساس با توجه به شیوع بحران کرونا بازگشایی موزه های استان منوط به رعایت پروتکل های بهداشتی است و بازدیدکنندگان هم باید با رعایت موارد بهداشتی به موزه ها مراجعه کنند.
جلالزایی ادامه داد: برای تهیه مواد بهداشتی از جمله ماسک، دستکش و ... برای موزه ها درخواست و پوستر رعایت موارد بهداشتی جهت نصب در موزه ها چاپ شد، همچنین جلوگیری از بازدیدهای گروهی از موزه ها و عدم تحویل فیزیکی پول و استفاده از دستگاه های پوز از دیگر موارد بهداشتی مدنظر است.
انتهای پیام/
کد مطلب: 425621
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *