چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۲۰
۰
قادری :

مافیای واردات اجازه رونق تولید را نمی‌دهند/ سالانه 8میلیارد دلار صرف واردات پوشاک می‌شود

نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه باندها و مافیای واردات اجازه رونق تولید را نمی‌دهند؛ گفت: بازدهی بخش‌های مولد به علت برخی قوانین و فضای کسب و کار نامناسب، پایین است و با نرخ‌های بالای سود بانکی نمی‌تواند ادامه حیات دهد که حل این مشکل نیازمند وضع و اصلاح قانون است.
مافیای واردات اجازه رونق تولید را نمی‌دهند/ سالانه 8میلیارد دلار صرف واردات پوشاک می‌شود
به گزارش پهره جعفر قادری، نماینده مردم در مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در مورد ایجاد تحول اقتصادی و کاهش وابستگی اقتصاد ایران به نفت، اظهار کرد: حل بخشی از مشکلات اقتصاد کشور نیازمند اصلاح ساختارهاست که این موضوع باید در جهت رونق تولید و بخش‌های مولد انجام شود و در دستور کار مجلس و دولت باشد.
 
استفاده از ظرفیت بخش‌های غیردولتی برای پروژه عمرانی/ 8میلیارد دلار واردات پوشاک در سال
وی با اشاره به کسری بودجه و حجم بالای پروژه‌های عمرانی در کشور گفت: می‌بایست از ظرفیت بخش‌های غیردولتی برای اجرای طرح‌های عمرانی استفاده کنیم. منابع خیلی از پروژه‌ها مانند آبرسانی و انتقال آب، فرودگاهی، ریلی و... را می‌توان از این بخش تامین کرد.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: مشارکت دولت با بخش خصوصی باید در دستورکار مجلس قرار گیرد؛ زیرا دلیلی ندارد دولت در بسیاری از کارها ورود کند.
قادری با بیان اینکه مالیات برخی بخش‌ها به خصوص مولد نه‌تنها نباید افزایش یابد بلکه باید کاهش هم داشته باشد، گفت: براساس گزارش مجلس سالانه بین 6 الی 8 میلیارد دلار وارد پوشاک داریم در حالی که این بخش به فناوری بالا و تجهیزات و ماشین‌آلات پیچیده نیازی ندارد و در داخل قابل تولید است.
 
 
ایجاد تحول اقتصادی با توسعه ظرفیت‌های مولد و ‌تولیدی/ اصلاح نظام بانکی در دستورکار مجلس
 
وی خاطرنشان کرد: توسعه ظرفیت‌های تولید مانند پوشاک، صنایع غذایی و حلقه‌های نهایی معادن و پتروشیمی باعث افزایش ظرفیت‌های داخلی و تحول اقتصادی خواهد شد؛ که می‌توان با بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع زمینه تحرک بخش‌های تولیدی فراهم و رونق ایجاد شود.
وی با بیان اینکه نیازی به واردات بسیاری از کالاها به کشور نیست، بیان کرد: امروز امکان تولید بخش تجهیزات پزشکی و دارو در کشور وجود دارد و می‌توان بیش از 95درصد را در داخل تامین کرد ولی باندهای‌هایی که وجود دارند اجازه تولید دارو در کشور را نمی‌دهند و افزایش تمایلات برای واردات باعث افزایش بار مالی دولت خواهد شد.
این نماینده مردم در خانه ملت در مورد اینکه برنامه مجلس برای ایجاد تحول و اصلاح ساختارهای اقتصادی چیست؟، گفت: مجلس در این زمینه و بخصوص اصلاح نظام بانکی، برنامه‌هایی دارد. امروز نرخ سود تسهیلات بر مبنای نرخ بازدهی در بخش‌های غیر مولد تعیین می‌شود.
قادری ادامه داد: بازدهی بخش‌های مولد به علت برخی قوانین مسئله دار و فضای کسب و کار نامناسب، پایین است و با نرخ‌های بالای سود بانکی نمی‌تواند ادامه حیات دهد و حل این مشکل نیازمند وضع و اصلاح قانون است.
 
بانک مرکز جلوی زیاده‌خواهی و تخلفات بانک‌ها بگیرید
وی اضافه کرد: بانک مرکزی نباید اجازه دهد که نرخ سود تسهیلات بالاتر از نرخ تعیین شده باشد و بانک‌ها باید انضباط مالی داشته باشند. مجلس می‌تواند با تقویت ابزارهای نظارتی بانک مرکزی نباید به بانک‌ها اجازه داد تا اضافه برداشت داشته باشند  و اقدام به خلق پول و نقدینگی کنند و بانک مرکز باید جلوی زیاده‌خواهی و تخلفات بانک‌ها بگیرید.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفت: امروز نقدینگی وارد بازار سرمایه می‌شود در حالی که باید در جهت تامین مالی بخش‌های تولیدی قرار گیرد نه افزایش قیمت سهام؛ اگر این اتفاق رخ دهد و نقدینگی جذب تولید نشود، هنری انجام ندادیم.
قادری با بیان اینکه افزایش رشد نقدنیگی باعث افزایش نرخ تورم خواهد شد، گفت: مجلس و دولت باید مانع افزایش تقاضای سفته بازی در بازارهای غیرمولد شود؛ امروز افراد برای حفظ قدرت خرید خود ارز، خودرو مسکن و ... می‌خرند در حالی که باید با سیاست‌های تنبیهی و تشویقی جلوی تبدیل شدن برخی کالاهای مصرفی به سرمایه‌ای گرفته شود.
وی تاکید کرد: موضوع خودرو، مسکن‌های خالی و... باید مورد توجه مجلس باشد و می‌بایست با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب برای حل مشکلات کشور که از مسیر مجلس می‌گذرد، قطعا به اصلاح ساختار و بازنگری بودجه ورود خواهیم کرد تا اصلاحات انجام شود که در این شرایط مشکلات به حداقل برسد.
این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: ظرفیت‌های اقتصاد کشور باید توسعه پیدا کند تا باعث افزایش درآمدهای شود و می‌توان وابستگی اقتصاد ایران به نفت را کاهش داد؛ فقط کافی است موانع را برداریم و فضا برای سرمایه گذاری ایجاد شود.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 425598
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *