چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۰۸:۴۴
۰
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر؛

تاخیر در مراجعه به مراکز درمانی خطرآفرین است/هیچ مشکلی در تامین سرم ضد عقرب گزیدگی وجود ندارد

محمد مهران امینی فرد گفت: گزیدگی مار و عقرب نیز از جمله گزیدگی‌های شایع خزندگان است که فرد مصدوم باید سریعا به مراکز درمانی ارجاع داده شود تا داروهای آنتی بیوتیکی و ضد زهر دریافت کند.
تاخیر در مراجعه به مراکز درمانی خطرآفرین است/هیچ مشکلی در تامین سرم ضد عقرب گزیدگی وجود ندارد
محمد مهران امینی فرد؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: همیشه میزان موجودی سرم ضدعقرب و مار در مراکز جامع سلامت مورد ارزیابی قرار می گیرد که این دارو حتما در مراکز درمانی وجود داشته باشد.
وی افزود: شهرستان نیکشهر دارای بالاترین آمار عقرب گزیدگی می باشد که در فصل تابستان این آمارها افزایش می یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر ادامه داد: بهترین راه درمان بعد از عقرب گزیدگی این است که فرد را به مرکز درمانی محل یا بیمارستان در سطح شهر برده تا کادر پزشکی به قید فوریت اقدامات اورژانسی و درمانی را شروع کنند.
وی عنوان کرد: بهترین راه درمان عقرب گزیدگی تزریق سرم ضدعقرب می باشد که این کار با مراجعه به مراکز درمانی امکان پذیر است.
امینی فرد تصریح کرد: گزیدگی به وسیله مار و عقرب می‌تواند عوارض مختلفی در افراد ایجاد کند و توصیه ما این است که در اولین اقدام فردی را که دچار گزش مار یا عقرب شده از محل حادثه به جایی امن منتقل کنند، زیرا احتمال می‌رود که آن فرد مجددا دچار گزش حیوانات قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: باید فردی که دچار مار گزیدگی شده را آرام کرد، زیرا هیجانات و تکان‌های بی مورد باعث افزایش سرعت جریان خون در بدن می‌شود و سم زودتر در تمام بدنش پخش می‌شود به همین دلیل نباید فرد مسموم احساس بی قراری از خود نشان دهد و استفاده از کمپرس یخ در کاهش درد ناشی از گزش می تواند موثر باشد تا زمانی که بیمار به مراکز درمانی مراجعه کند.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: یکی از عمده ترین عواملی که سبب مرگ و میر افراد عقرب گزیده در منطقه بلوچستان می شود مراجعه دید هنگام بیماران است که تاخیر در آوردن بیمار به بیمارستان سبب می شود که سم روی بدن تاثیر بگذارد و به مرحله غیرقابل برگشت برسد.
انتهای پیام/
کد مطلب: 425587