سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۲۳:۱۴
۰
یک قدم تا ثبت ملی؛

ادیمی؛ میراث دار خامه دوزی سیستان/ هنر دست کی بانوان جنوب شرق در مسیر جهش تولید قرار گرفت

بهروز عیسی زهی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: در صورت موافقت، روستای ادیمی چهارمین منطقه استان است که در حوزه صنایع دستی در سطح جهانی و ملی قرار می‌گیرد.
ادیمی؛ میراث دار خامه دوزی سیستان/ هنر دست کی بانوان جنوب شرق در مسیر جهش تولید قرار گرفت
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون خامه دوزی، خامک دوزی، خمک دوزی یا حتی سفید دوزی نام هایی است که از گذشته های دور بر سوزن دوزی زنان سیستان گذاشته شده است، با این تفاوت که در آن از نخ ابریشم استفاده می شود.
 
سرزمین رستم دستان در نوشته های اسلامی مکان تولید بهترین بافت های ابریشمی و پشمی توصیف شده است و بسیاری از کارشناسان معتقدند قدمت این هنر به زمان پیدایش ابریشم در سیستان بر می گردد و خامه دوزی را به دوره های اشکانی و سیستانی نسبت می‌دهند.
 
قدیمی ترین واژه برای این هنر همان خمک دوزی است و دلیل نام گذاری به سال های دور برمی گردد، زمانی که ابریشم بدون هیچ گونه پرداختی از قبیل رنگرزی و پخت و پز یا سفیدکاری به صورت خام استفاده می شد.
 
بر اساس گزارش های تاریخی، سیستان با داشتن باغ‌های فراوان توت یکی از بزرگترین مراکز تولید ابریشم بود، به همین دلیل حدود یک قرن پیش در روستای چلنگ زابل کارگاه های تولید پیله و ابریشم وجود داشت.
 
این هنر بیشتر در روستاهای سیستان رواج دارد و نقوش آن متشکل از خطوط منحنی است و از آن برای پیش سینه، عرقچین، جانماز، جلیقه، رومیزی و ... استفاده می شود.
 
این هنر اگرچه در گذشته حتی میان مردمان سیستان و بلوچستان هم غریب بود، اما این روزها می تواند به عنوان هنر ملی شناخته شود، زیرا پرونده روستای ادیمی به عنوان روستای ملی خامه دوزی برای بررسی به تهران ارسال شده است.
 
با ثبت ملی این منطقه به عنوان روستای ملی خامه دوزی اشتغالزایی صنعتگران این رشته بیشتر می شود و خامه دوزی می تواند در مسیر جهش تولید قرار گیرد.
 
 
 
 
ادیمی سومین منطقه برای ثبت ملی
 
بهروز عیسی زهی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: پرونده روستای ادیمی شهرستان نیمروز واقع در شمال استان به عنوان روستای خامه دوزی تهیه و برای ثبت ملی به تهران ارسال شده است.
 
وی بیان کرد: هر سال پرونده همه شهرها و روستاهایی که قابلیت ملی شدن در یک رشته خاص صنایع دستی را دارند تکمیل و به تهران ارسال می شود.
 
به گفته این مقام مسئول، در جلسه ای نمایندگان این شهرها و روستاها شامل مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، معاون صنایع دستی، فرماندار یا شهردار منطقه و نماینده مجلس حضور می یابند و از پرونده دفاع می کنند و بعد از سه هفته تا یک ماه جواب آن به استان اعلام می شود.
 
 
 
 
 
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان ادامه داد: بر اساس روال سال های گذشته در تیر ماه برای دفاع از پرونده به تهران می رویم که امید است با رعایت پروتکل های بهداشتی جلسه مذکور تشکیل شود.
 
عیسی زهی تصریح کرد: در صورت موافقت، روستای ادیمی چهارمین منطقه استان است که در حوزه صنایع دستی در سطح جهانی و ملی قرار می‌گیرد، پیش از این کلپورگان به عنوان روستای جهانی، ایرانشهر شهر ملی سوزن دوزی و تنگه سرحه به عنوان روستای ملی حصیر بافی ثبت شده اند.
 
وی اظهار کرد: تعداد صنعتگرانی که مجوزهای صنایع‌دستی را در این روستا دریافت کردند ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم فعالیت می کنند.
 
به گفته این مقام مسئول، امید است بعد از ثبت ملی نیز بتوانیم در حفظ، اشاعه و رونق این هنر با ایجاد بازارچه صنایع دستی در منطقه و مرکز آموزش صنایع دستی در این روستا و شهرستان نیمروز اقدام شود.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 425572
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *