دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۲۰:۴۴
۰
با عنایت ویژه مقام معظم رهبری به سواحل مکران محقق شد؛

دروازه ملل در مدار توسعه/ظرفیتی که رونق اشتغال را برای کشور به ارمغان می آورد

بندر چابهار به خوبی می تواند نقش یک دروازه بین المللی به سوی کشورهای آسیای میانه و کشورهای همسایه را ایفا کند.
دروازه ملل در مدار توسعه/ظرفیتی که رونق اشتغال را برای کشور به ارمغان می آورد
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، بندر چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور با موقعیتی منحصر بفرد و برخورداری از زیرساخت های مناسب بندری و تجهیزات پیشرفته قابلیت تبدیل شدن به قطب تجاری منطقه را دارد.
 
از جمله مزیت‌های این بندر استراتژیک می توان به محدوده بازار بسیار گسترده آن اشاره کرد که شامل کشورهای ساحلی اقیانوس هند، کشورهای شرق آفریقا، برخی کشورهای جزیره العرب، از یک طرف و کشور افغانستان و آسیای میانه از سمت دیگر می‌شود.
 
طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار
 
مهرداد عرب اول، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در خصوص قابلت های این بندر در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: بندر چابهار به دلیل واقع بودن در یکی از مهمترین کریدورهای حمل و نقل جهانی، در صورت استفاده از پتانسیل های موجود از اهمیت بالایی در حمل و نقل بین المللی برخوردار می شود.
 
وی با اشاره به اهمیت این بندر استراتژیک گفت: در سند راهبرد توسعه محور شرق کشور که در سال 1384 به تصویب هیات وزیران رسیده است، توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان مهمترین زیرساخت منطقه، جهت تامین اهداف عالیه کشور مد نظر قرار گرفت.
 
این مقام مسئول ادامه داد: همچنین تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ساخت و بهره برداری هر چه سریعتر بندر شهید بهشتی نشان دهنده اهمیت این بندر و جایگاه  آن در کشور است.
 
عرب اول تصریح کرد: بندر چابهار از موقعیتی استراتژیک در خارج از خلیج فارس در شرق تنگه هرمز در دریای عمان برخوردار بوده و در مجاورت خطوط اصلی کشتیرانی به آفریقا، آسیا و اروپا قرار دارد.
 
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه بیان داشت:  با اهتمام دولت تدبیر و امید از سال 1392 تاکنون با صرف حدود  یک میلیارد دلار و پیشرفت فیزیکی بندر به 98 در صد رسیده است که عملا سال گذشته در فاز اول به بهره برداری رسیده است.
 
ایفاگر نقش دروازه بین المللی
 
به گفته وی، با توجه به این مهم، این بندر به خوبی می تواند نقش یک دروازه بین المللی به سوی کشورهای آسیای میانه (CAS)  و کشورهای همسایه را ایفا کند.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان با بیان این که این بندر نزدیک ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب های آزاد است، اذعان کرد: ابن بندر بزرگ اقیانوسی مزیتی منحصربفرد برای کشورهایی همچون افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان که دسترسی مستقیم به مرزهای آبی ندارند، محسوب می شود.
 
عرب اول تصریح کرد: همزمان با تکمیل راه آهن چابهار – زاهدان زیر سا خت ترانزیت ریلی کشور نیز توسعه خواهد یافت و امکان حمل و نقل کالا و خدمات از اقیانوس هند و خلیج فارس به دریای خزر و در نهایت به روسیه و اروپا فراهم خواهد شد.
 
وی گفت: این قابلیت ها سبب توسعه و پیشرفت استان سیستان و بلوچستان می شود و ایجاد اشتغال قابل توجه و رونق زندگی مردم را در پی خواهد داشت و به منویات مقام معظم رهبری جامعه عمل می پوشاند.
 
قابلیت پهلوگیری شناورهای اقیانوس پیما
 
این مقام مسئول با اشاره به طراحی بندر شهید بهشتی اضافه کرد: شناورهای با ظرفیت 100 هزار تن و آبخور 16 متر در این بندر بزرگ اقیانوسی قابلیت پهلوگیری، تخلیه و بارگیری دارند.
 
عرب اول افزود: فاز اول این بندر شامل 2 بخش اسکله های کانتینری و چند منظوره بوده، که در حال حاضر آماده بهره برداری است.
 
به گفته وی، وجود اسکله کانتینری با دو پست اسکله بتنی به طول کلی 720 متر و با ظرفیت 450 هزار TEU کانتینر، اسکله چند منظوره با سه پست اسکله بتنی به طول کلی 684 متر و با ظرفیت یک میلیون و 650 هزار تن کالای فله غیر کانتینری از دیگر قابلت های این بندر است.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت این بندر مهم بیان کرد: بعد از اتمام ساخت فاز اول طرح توسعه بندر شهیئ بهشتی ظرفیت این بندر به 5/8 میلیون تن ارتقا یافت و قابلیت بارگیری و باراندازی این میزان کالای فله و کانتینر را دارد.
 
افزایش ظرفیت بندر چابهار
 
عرب اول اضافه کرد: پیش بینی می شود بعد از ساخت 5 فاز طرح توسعه بندر شهید بهشتی، ظرفیت این بندر به 82 میلیون تن کالای فله، کانتینر و نفتی برسد.
 
وی تصریح کرد: البته در شرایط فعلی کل ظرفیت بنادر کشور 206 میلیون تن است، که در صورت تحقق این مهم حدود یک سوم از کل ظرفیت کنونی بنادر کشوردر چابهار خواهد بود.
 
این مقام مسئول با اشاره به عمده عملیات اجرایی و مصالح مصرفی جهت ساخت فاز نخست بندر شهید بهشتی بیان کرد: در این راستا دایک سنگی 530 متر و موج شکن سنگی هزار و 470 متری احداث شده است.
 
عرب اول افزود: انتقال 32 هزار کلونی مرجان جهت استحصال دریا، لایروبی حوضچه به وسعت 15 میلیون و 800 هزار متر مکعب، استحصال 203 هکتار از دریا از دیگر اقدام های انجام شده در این راستا است.
 
وی  تراکم زمین استحصال شده را 119 هکتار اعلام و اذعان کرد: اجرای اسکله بتنی با 13 هزار عدد بلوک کیوال 10 الی 82 تن، اجرای 4 هزار و 300 متر حفاری و شمع بتنی نیز از جمله دیگر اقدام هاست.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان میزان کل بتن مصرفی این پروژه را 570 هزار متر مکعب اعلام و خاطرنشان کرد: 145 کیلو متر کابل کشی و استفاده لوله های پلی اتیلن از سایز 2 تا 48 اینچ به مساحت 77 کیلو متر هم در این فاز انجام شد.
 
عرب اول گفت: احداث ساختمان های بندر به زیر بنای 17 هزار متر مربع، بلوک چینی محوطه به مساحت 70 هکتار با 35 میلیون بلوک بتنی روسازی از دیگر کارهایی است که در این فاز اجرایی شد.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 425550
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *