دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۰۷
۰
ایستاده در آتش؛

ادامه سریال آتش سوزی جنگل های زاگرس در کوه های خائیز و دیل/هزار هکتار از پارک ملی خائیز طعمه آتش شد

آتش سوزی کوه های خائیز و دیل در شهرستان های کهگیلویه و گچساران همچنان ادامه داد که تاکنون هزار هکتار از پارک ملی خائیز طعمه حریق شد.
ادامه سریال آتش سوزی جنگل های زاگرس در کوه های خائیز و دیل/هزار هکتار از پارک ملی خائیز طعمه آتش شد
به گزارش پهره به نقل از صبح زاگرس آتش سوزی کوه خائیز در شهرستان کهگیلویه از روز پنج شنبه آغاز شده است و همچنان ادامه دارد، همچنین کوه دیل در شهرستان گچساران نیز از روز گذشته دچار آتش سوزی شد و همچنان ادامه دارد.
ادامه آتش سوزی در حوزه بهبهان
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با صبح زاگرس، آخرین وضعیت آتش سوزی کوه خائیز را شرح داد و گفت: بالگردهای آب پاش از صبح امروز شروع به کار کرده اند و اکنون نیز در فرودگاه گچساران مستقر است و فعلا آب پاش نداریم.
اسدالله هاشمی گفت: آتش در حوزه بهبهان است و در حوزه استان آتش وجود ندارد ، نیروهای ما نیز در حال کمک رسانی هستند که آتش را در بهبهان مهار کنند و به استان منتقل نشود.
 
وی ادامه داد: نیروهای مردمی، بسیج، سپاه، محیط زیست و منابع طبیعی همه در حال تلاش و فعالیت هستند که آتش سوزی در بهبهان خاموش شود و وارد کوه های استان نشود.
 هاشمی عنوان کرد: اکنون در کوه خائیز هیچ آتشی دیده نمی شود، اما در حوزه بهبهان آتش همچنان وجود دارد و نیروهای استان در حال خاموش کردن آن هستند.
ضرورت حضور بالگردهای آبپاش در منطقه آتش سوزی
فرماندار شهرستان کهگیلویه گفت: تلاش‌ها برای مهارکامل آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز ادامه دارد و نیرو‌های امدادی همچنان در محل حضور دارند.
 
علیرضا اتابک ضمن قدردانی از حضور و تلاش نیرو‌های امدادی، محیط زیست، منابع طبیعی، هوانیروز ارتش، هوافضای سپاه، هلال احمر، شرکت نفت گچساران، مردم، بسیجیان و عموم تلاشگران این عرصه گفت: متاسفانه وجود آتش پنهان در زیر خاکستر و کنده‌های سوخته، وجود علف‌های خشک و وزش باد موجب شعله ور شدن دوباره آتش سوزی شد.
وی گفت: حضور بالگرد‌های آب پاش در منطقه همچنان ضروری است و امیدواریم که با تلاش عمومی این آتش سوزی هرچه سریع‌تر مهار شود.
 
حضور 2 بالگرد هوافضای سپاه پاسداران در خائیز
مدیر اطفای حریق نیروی هوافضای سپاه پاسداران هم گفت: دو فروند بالگرد آب پاش متعلق به این نیرو از ساعات اولیه صبح امروز در منطقه حاضر شده اند.
غلامرضا سلطانی گفت: این بالگرد هر ۱۰ دقیقه یک سبد به حجم ۴ تن آب از سد کوثر برداشت و بر روی شعله‌های آتش رها می‌کنند.
 
هزار هکتار از پارک ملی خائیز طعمه آتش شد
فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست گفت: وضع کنترل آتش سوزی در منطقه بهتر است و اگر بالگرد‌ها زودتر برسند، بقیه آتش سوزی هم خاموش می‌شود.
 
 
جمشید محبت خانی افزود: پارک ملی خائیز ۱۸ هزار هکتار است که هزار هکتار از آن طعمه آتش شده و اصلی‌ترین علت آن عامل انسانی گزارش شده است.
فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست گفت: دو عشیره خارج از منطقه حفاظت شده بر اثر اختلاف، زمین کشاورزی یکدیگر را آتش می‌زنند و آتش به منطقه حفاظت شده سرایت می‌کند؛ عوامل آتش سوزی شناسایی شدند و به زودی تحویل دستگاه قضایی می‌شوند.
 
وی گفت:​ سازمان حفاظت محیط زیست هیچ بالگرد آب پاشی ندارد و تجهیزات مهار آتش سوزی در اختیار پاسگاه‌های محیط بانی نیست، محیط بانان نسبت به جغرافیای منطقه اشراف کامل دارند، اما زمانی که تجهیزات وجود نداشته باشد، محیط بان نیز کاری از دستش بر نمی‌آید چرا که در برخی از مناطق موبایل و بیسیم آنتن نمی‌دهد و باخبر کردن عوامل دیگر برای مهار آتش سوزی زمان زیادی می‌برد.
 
 
استقرار 6 بالگرد برای مهار آتش سوزی
 
معاون حفاظت و اموراراضی ومدیرکل دفتر مطالعات و مهندسی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور از صبح امروز از مناطق آسیب دیده از حریق خاییز کهگیلویه و دیل گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد بازدید کردند.
 
وی در این بازدید با اشاره به اینکه  سالانه شاهد بارش های زیادی در استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم،اظهار کرد: این امر سبب رویش علف زار های بسیار زیاد می شودکه هنگام خشک شدن خطر بسیار بالایی برای آتش گرفتن جنگل های استان است.
 
 افراسیابی افزود: تنها مسئله ای که میتواند کاهش وقوع آتش سوزی جنگل ها موثر باشد عوامل پیشگیرانه و فرهنگ سازی مناسب است.
معاون امور اراضی سازمان جنگل های کشور گفت: با پیگیری های لازم استاندار ومعاونت عمرانی  و مدیر کل منابع طبیعی کهگیلویه  وبویراحمد تجهیزات  لازم برای مهار آتش سوزی در اختیار استان قرار گرفته و در چند روز آینده تجهیزات انفرادی را هم در اختیار استان کهگیلویه وبویراحمد قرار خواهیم داد.
وی افزود: طی تفاهم نامه با ستاد بحران کشور بالگرد های هلال احمر  و هلی کوپتر کشور به صورت شبکه منسجم در استان کهگیلویه وبویراحمد برای مهار آتش سوزی مستقر شدند و تلاش داریم از تمام ظرفیت های موجود در جهت مهار آتش سوزی استفاده کنیم.
 
افراسیابی با اشاره به اینکه احتمال داردشاهد شروع مجدد آتش سوزی در استان باشیم،گفت: برای این کار  6بالگرد را دراستان مستقر شده تا هرچه سریعتر بتوانیم آتش سوزی را مهار کنیم.
 
تکذیب آتش گرفتن حیوانات و حیات وحش خائیز
 
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کهگیلویه از انتشار دروغ فیلم و عکس هایی در قالب کلیپ که به آتش سوزی کوه خائیز نسبت می دهند واکنش نشان داد و تصریح کرد: کلیپ هایی که در فضای مجازی مبنی بر آتش گرفتن پرندگان و جانوران و حیات وحش پخش شده، کذب محض بوده و اصلاً مربوط به کوه خائیز و این منطقه نیست.
 
آتش سوزی در شهرستان بهمئی
بعد از آتش سوزی بزرگ کوه های خامی و خائییز اینبار شعله های بی رحم آتش در قلعه نادر بهمئی به جان جنگل بی پناه افتاد.
قلعه نادر در 5 کیلومتری شهر لیکک،مرکز شهرستان بهمئی قرار دارد که ظهر امروز گونه های گیاهی و درختان بنه،بادام این منطقه گرمیسری درگیر یک آتش سوزی شدید شد.
 
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 425443
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *