پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۶:۴۹
۰
یک پزشک تغذیه؛

مصرف غذاهای حاوی فیبر از ایجاد بوی دهان جلوگیری می کند

یکی از مشکلاتی که روزه‌داران در ماه رمضان با آن مواجه می‌شوند، بوی بد دهان است که در پزشکی آن را با نام «هالیتوسیس» می‌شناسند. این مشکل می‌تواند باعث کاهش اعتماد بنفس در روابط اجتماعی افراد شود.
مصرف غذاهای حاوی فیبر از ایجاد بوی دهان جلوگیری می کند
به گزارش پهره؛ یکی از مشکلاتی که اکثر روزه ‌داران در ماه مبارک رمضان با آن مواجه می‌ شوند، بوی ناخوشایند دهان است که گاهی علاوه بر خود فرد، ممکن است اطرافیان او را نیز آزار دهد.


البته این مشکل برای بعضی ‌ها فقط به ماه رمضان منتهی نمی‌ شود؛ یعنی در برخی افراد، بوی ناخوشایند دهان‌ در ماه‌ های دیگر سال نیز وجود دارد.


جلوگیری از بوی بد دهان در ماه رمضان به گفته کارشناسان بهداشت برای جلوگیری از بوی بد دهان در ماه رمضان مسواک و نخ دندان را نباید افراد روزه دار فراموش کنند.


برخی از افراد به هنگام روزه گرفتن از مسواک زدن دندان های خود اجتناب می کنند، طبق نظر علما در صورتی که تا زمانی که فرد روزه دار خمیر دندان را قورت ندهد، روزه اش باطل نخواهد شد. < br/> به گفته یک کارشناس بهداشت فرد روزه دار از دهانشوی کمتری باید استفاده کند چرا که باعث خشک شدن دهان او می شود و حتما برای از بین بردن ذرات ریز لابه لای دندان ها از نخ دندان استفاده شود.


بسیاری از پزشکان و کا شتاسان تعذیه و رژیم درمانی برای جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان در ماه رمضان مصرف آب زیاد را توصیه می کنند که نوشیدن حداقل 2 تا 3 لیوان آن در طول شب نباید فراموش شود؛ در این صورت فرد روزه دار با مشکل بوی بد دهان مواجه نمی شود.  


در این راستا منصور شهرکی، پزشک متخصص تغذیه در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: در ماه مبارک رمضان بوی دهان امری طبیعی می باشد، در صورتی که مسائل بهداشتی توسط شخص روزه دار رعایت شود به این چنین مشکلی برخورد نمی کند‌.


وی افزود: بویی که در ماه مبارک رمضان از دهان خارج می‌شود، به دلیل نخوردن غذا است. هنگام نخوردن، بدن برای تولید انرژی به ذخایر چربی روی می‌آورد و طی سوختن چربی‌ها در کبد، کتون‌ها تولید می‌شوند که باعث ایجاد این بو می‌شوند.


پزشک متخصص تغذیه ادامه داد: در روز‌های اول ماه مبارک رمضان، به دلیل این که کبد آمادگی کافی را برای سوزاندن مقدار زیادی چربی ندارد بو دهان شخص روزه دار است، اما به تدریج که توانایی کبد برای این کار بیشتر می‌شود، مقدار کتون تولید شده کم می‌شود.


وی در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: آن چه باید توجه داشت، این است که بو دهان در ماه مبارک رمضان طبیعی است و نیاز به راه و روش خاصی برای درمان ندارد. فقط می‌توان با انجام کار‌هایی از میزان آن کم کرد.


شهرکی عنوان کرد: برای کاهش بوی دهان در ماه مبارک رمضان می توان وعده های غذایی در افطار را مختصر و سبک انتخاب کرد. 


وی در ادامه گفت: می‌توان با مصرف غذا‌های خنک، نعناع یا برخی سبزیجات خشک دیگر بو بد دهان را به طور موقتی از بین برد.


این پزشک متخصص تغذیه تصریح کرد: در افرادی که بعد از خوردن سحری مسواک نمی‌زنند، به دلیل باقی ماندن غذا‌ها در لا به لای دندان‌ها و در حفرات دهان این بو بیشتر و نامطبوع‌تر است.


مصرف غذاهای خشک را محدود کنید

وی با بیان این که فرد روزه دار برای جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان در سحر از خوردن غذای خشک پرهیز کند، خاطر نشان کرد: تغذیه صحیح یکی از عوامل مهم حفظ سلامت است و در صورتی که نکات تغذیه ای به درستی رعایت شود، همه ارگان های بدن فعالیت خود را به خوبی انجام می دهند و برای پیشگیری از ایجاد بوی بد دهان، استفاده از میوه ها و سبزیجات دارای فیبر یکی از بهترین راهکارها می باشد. بر به عنوان مثال خوردن یک سیب در فاصله افطار تا سحر به مرطوب ماندن دهان در طول روز کمک می کند.


این پزشک تغذیه گفت: مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین D مثل زرده تخم مرغ، ماهی، آب پرتقال، ماست و استفاده از میخک، رازیانه و هل که خواص ضدمیکروبی دارند در زمان روزه داری برای حفظ بوی خوش دهان توصیه می شود و علاوه بر این جویدن برگ نعناع، پونه و جعفری تازه، کرفس و خوردن انجیر به خوشبو شدن دهان کمک زیادی می کند.


وی با اشاره به این که نوشیدن چای سیاه و سبز باکتری های دهانی و ترکیبات سولفوری را کاهش می دهد و دهان را هیدراته نگه می دارد، اظهار داشت: به همین دلیل نوشیدن چای بدون شیرینی بین افطار تا سحر توصیه می شود.


انتهای پیام/
کد مطلب: 425200
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *