شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۷:۱۸
۰
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چابهار خبر داد:

پیگیری برای ثبت ملی مسجد روستای گزانی در فهرست آثار تاریخی

عبدالحمید بلوچ زاده از پیگیری و تلاش برای ثبت ملی مسجد روستای گزانی از توابع شهرستان چابهار در فهرست آثار تاریخی خبر داد.
پیگیری برای ثبت ملی مسجد روستای گزانی در فهرست آثار تاریخی
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، عبدالحمید بلوچ زاده؛ رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: این بنا تنها مسجد روستای گزانی واقع در منطقه دشتیاری است و اهالی این روستا باتوجه به نیاز به محلی برای عبادت، سعی بر تخریب و بازسازی مسجد داشتند که با مطلع شدن از قدمت بنا از تخریب آن صرف نظر کرده و قرار شد مسجد دیگری در نزدیکی این مسجد احداث شود.
 
وی افزود: پس از بررسی مسجد روستای گزانی واقع در منطقه دشتیاری توسط معاون میراث فرهنگی و کارشناسان مربوطه، مشخص شد که این بنا قدمتی حدود ۲۰۰ سال دارد.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چابهار ادامه داد: بنای مسجد با استفاده از خشت و گل و تزئینات ساده گلی بنا شده، دارای یک محراب گل بری و سقف آن با استفاده از تنه درختان ساخته شده است.
 
وی گفت: این بنا با ۱۱۷ متر عرصه و ۷۵ متر زیربنا قابلیت ثبت در فهرست ملی را دارد که به زودی پرونده ثبت آن تکمیل و به شورای ثبت وزارتخانه ارسال می شود.
 
بلوچ زاده خاطرنشان کرد: در جلسه با ریش سفیدان روستا و هئیت امنای مسجد در خصوص حفظ و نگهداری آن به توافق رسیده و هماهنگی های لازم با دهیار و کدخدای روستا انجام شد.
 
روز گذشته؛ رئیس اداره میراث فرهنگی چابهار به همراه معاون مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از مسجد تاریخی روستای گزانی بازدید بعمل آمد و کارهای ثبت این اثر تاریخی در حال انجام است.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 425176
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *