يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۹:۳۸
۰
کووید-19 آتشی زیر خاکستر فراموشی شهروندان؛

گذر از گردنه "کرونا" نیازمند تصمیمات قاطع ملی است/نگرانی ها از شیوع مجدد بیماری همچنان باقی است

به عقیده بسیاری از کارشناسان بهداشتی، با وجود عبور از پیک نخست بیماری کرونا در کشور باید همچنان نکات بهداشتی رعایت شده و با تصمیمات قاطع در عرصه ملی از گردنه پر فراز و نشیب کرونا عبور کنیم.
گذر از گردنه "کرونا" نیازمند تصمیمات قاطع ملی است/نگرانی ها از شیوع مجدد بیماری همچنان باقی است
به گزارش پهره شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در ایران در حال افزایش است و مسئولان دولتی تاکید دارند «همه باید در مبارزه با کرونا برخاسته و در کنار وزارت بهداشت بیاستند، اما این مسئله با شلوغی بازارها و بسیاری از اماکن عمومی دارای ازدحام و ترددهای فراوان و غیر ضروری مردم امکان پذیر است؟


روند ابتلا به ویروس کرونا در برخی نقاط کشور از جمله سیستان و بلوچستان رو به افزایش است و رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر یکی از شهرستان های این استان هشدار داده که پیک دوم کرونا شدیدتر خواهد بود.


برای پیشگیری و قطع کامل زنجیره کرونا عزم و جزم ملی را می طلبد. اکنون هم باید برای جلوگیری از روند صعودی این بیماری باید مانند عید نوروز تدابیری اصولی اندیشیده شود.


محمد مهران امینی فرد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: طبق نتایج آزمایشگاهی، آمار مبتلایان به کرونا در منطقه بلوچستان هر روز در حال افزایش است و با توجه به این که این بیماری در بسیاری از افراد مبتلا به صورت بی علامت می باشد و فرد دارای علائمی از ابتلا به این ویروس نمی باشد شهروندان باید از ازدحام و تردد در سطح شهر، به شدت خودداری کنند.


وی در تکمیل مطلب فوق، افزود: شهروندان عزیز جهت قطع زنجیره انتقال کرونا از حضور غیرضروری و بدون رعایت حفاظت فردی(ماسک و دستکش) در اماکن پرازدحام و نقاط پرتردد اجتناب کنند و تجمعات اداری، خانوادگی و مذهبی را به حداقل برسانند.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر ادامه داد: با شروع پیک دوم شیوع کرونا شاهد افزایش قابل تامل آمار مبتلایان به این بیماری هستیم. با توجه به سطح پایین بهداشت عمومی جامعه، روند روبه رشد افراد مبتلا و مشکوک طی روزهای اخیر بسیار نگران کننده بوده است.


وی اضافه کرد: در صورت عدم رعایت هشدارها و توصیه های بهداشتی بیماری کرونا شاهد افزایش غیرقابل پیش بینی آمار مبتلایان و موارد فوتی در شهرستان ایرانشهر خواهیم بود.

امینی فرد تصریح کرد: یکی از دلایل عمده افزایش بی سابقه آمار کرونا را می توان اعلام شرایط عادی و فعالیت مجدد صنوف و تردد بی مورد شهروندان بدون رعایت موارد بهداشتی و سهل انگاری برخی اماکن عمومی دانست.


وی گفت: در وهله اول گام مبارزه با بیماری کرونا بر اساس رفتارهای مسئولانه هر شخص در اجتماع می باشد. زمانی که بالاجبار و بنابر شرایط اقتصادی مجبور به بازگشایی صنوف و کسب کار با ریسک پایین و فعالیت مجدد بازار هستیم همچنان شهروندان باید مسئولانه برخورد کنند و فاصله فیزیکی را حفظ و علاوه بر عدم حضور در اماکن پرازدحام سعی در به حداقل رساندن تجمعات خانوادگی و مذهبی داشته باشند و حتی المقدور فریضه نماز را در منازل ادا کنند.


این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر با مشکلات حادتنفسی به مراکز درمانی حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر مراجعه و تحت بستری قرار گرفتند و هر روز شاهد روند افزاینده مراجعات موارد مشکوک با علایم بسیار وخیم درگیری ریوی و مشکلات حاد تتفسی هستیم و این نشان دهنده آن است که نه تنها بیماری پایان نیافته بلکه در اوج و پیک آن هستیم و ممکن است درصورت رفتارهای پرخطر، این روند بدتر و حادتر از گذشته باشد.


انتهای پیام/
کد مطلب: 425145
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *