شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۹:۳۳
۰
یک کارشناس سیاسی مطرح کرد؛

خلیج فارس؛ هویتی همیشه ماندگار/ این نام عنوانی تثبیت شده در اسناد بین المللی است

مجتبی میر گفت: ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی و جغرافیایی زیادی وجود دارد که خلیج فارس را به یکی از مهم ترین مناطق آبی جهان تبدیل کرده است.
خلیج فارس؛ هویتی همیشه ماندگار/ این نام عنوانی تثبیت شده در اسناد بین المللی است
به گزارش پهره مجتبی میر، یکی از کارشناسان سیاسی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون با اشاره به اهمیت خلیج فارس بیان کرد: مهم ترین موضوعی که باعث اهمیت خلیج فارس می شود و قدرت های بزرگ هم به این منطقه استراتژیک چشم طمع دارند، وجود ذخایر نفتی است که در این منطقه وجود دارد.
 
به گفته وی، آن ها حتی نام خلیج فارس را مساوی با نفت می دانند که دلیل آن اهمیت بالای ذخایر نفتی و وابستگی دنیا به این انرژی مهم و طلای سیاه است.
 
این کارشناس افزود: بر اساس آمارهای موجود، میزان کل ذخایر نفتی شناسایی شده در جهان هزار و سه میلیارد بشکه است که 665 میلیارد بشکه یعنی دو سوم ذخایر نفتی جهان در خلیج فارس وجود دارد که اهمیت بالای این خلیج را نشان می دهد.
 
میر با بیان این که سهولت حمل و نقل از دیگر دلایل اهمیت خلیج فارس است، اذعان کرد: کشورهایی که در این حوزه واقع شده اند و نفت را استخراج می کنند به سهولت، با امنیت بالا و هزینه کمتری می توانند آن را به کشورهای هدف برسانند که این مهم خود ارزش و اعتبار خلیج فارس را بالا می برد.
 
وی با اشاره به این که خلیج فارس برای ایران اهمیت بیشتری دارد، تصریح کرد: منابع نفتی که در حوزه انحصاری اقتصادی کشورمان قرار دارد، غنی بوده و از همین جهت برای ایران حائز اهمیت است.
 
این کارشناس سیاسی ادامه داد: منابع نفتی و تنگه هرمز که در خلیج فارس واقع شده، شاه رگ حیاتی ایران است، همچنین با توجه به این که صادرات نفت و حتی 80 درصد تجارت غیرنفتی کشور از این منطقه صورت می گیرد و سرمایه گذاری هایی که در خلیج فارس انجام شده است می تواند دلایل اهمیت این منطقه برای ایران خیلی بیشتر از کشورهای منطقه باشد.
 
میر افزود: عمده ذخایر نفتی ایران در خوزستان است، حوزه های گازی مانند پارس جنوبی در وسط آب های خلیج فارس بین قطر و ایران واقع شده است و وجود صنایع بزرگ پتروشیمی، پالایشگاه ها و کشتی سازی ها در این منطقه از دیگر دلایل اهمیت آن برای ایران محسوب می شود.
 
نقش نظامی خلیج فارس
 
وی با بیان این که خلیج فارس از بعد نظامی و امنیتی نقش بسیار بزرگی را در مقابله با تهدیدهای نظامی ایفا می کند گفت: خلیج فارس در ابعاد گوناگون شامل سیاسی، اقتصادی، نظامی و جغرافیایی اولویت اول سیاست خارجی جمهوری اسلامی است.
 
این کارشناس سیاسی اضافه کرد: دولت ایران بر این اهمیت واقف است و مردم هم اطلاع دارند که چه منطقه استراتژیک و ژئوپلیتیکی برخوردار هستند، منطقه ای که از ابعاد مختلف یکی از کانون های مهم دنیا است و می تواند به عنوان کانون بحران در جهان هم تبدیل شود.
 
میر تصریح کرد: این اهمیت به ما می گوید که باید یک سیاست پویا، فعال و قوی را برای مقابله با آنچه که اقتصاد و نام خلیج فارس را تهدید می کند داشته باشیم و این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، نه تنها ایران بلکه کشورهای منطقه خلیج فارس و سایر کشور به اهمیت و ارزش این منطقه واقف هستند و به همین دلیل حتی از نام خلیج همیشه فارس هم نمی گذرند و بر سر آن مناقشه دارند و دست اندازی می کنند.
 
وی با اشاره به زمان شروع تلاش ها برای تغییر نام خلیج فارس گفت: شاید تصور همه بر این باشد که تغییر نام خلیج فارس به خلیج جعلی عربی از طرف کشورهای عربی حوزه خلیج فارس انجام می شود.
 
این کارشناس اذعان کرد: در صورتی که وقتی موضوع را بررسی می کنیم جای پای انگلیس را می بینیم که با رفتارهای استعماری که سال های گذشته داشته اقداماتی را برای تغییر خلیج فارس انجام داده است و با عنوان خلیج عربی برای اولین بار در کتابی که یکی از جاسوسان انگلیسی در این خصوص نگاشته بود مورد استفاده قرار گرفته است.
 
میر بیان کرد: غربی ها به دنبال این هستند که این نام را به خلیج عربی تغییر دهند که یکی از دلایل آن مراودات بین المللی و اقتصادی است که با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دارند و دلیل دیگر نیز به خاطر کم اعتبار جلوه دادن ایران و پایین آوردن قدت کشورمان با تحریف نام خلیج فارس و همچنین بهتر شدن روابط خود با کشورهای عربی است.
 
وی تصریح کرد: از نظر بعد بین المللی و حقوق بین الملل اسناد متعددی وجود دارد  که دبیرخانه سازمان ملل متحد هم تاکید کرده بر این که نام این خلیج برای همیشه خلیج فارس است و نباید از عبارت کوتاه تر خلیج استفاده شود بلکه باید در تمام مکاتبات عبارت کامل خلیج فارس درج شود.
 
تاکید سازمان ملل بر نام خلیج فارس
 
این کارشناس ادادمه داد: در نقشه ای هم که در سازمان ملل در خصوص این منطقه و ایران ثبت شده است، نام خلیج فارس را بر روی این آبراه بین المللی و ارزشمند می بینیم، این موضوع نشان از این است که با وجود تلاش های دولت های عربی و کشورهای غربی از سال 1870 میلادی که انگلیس آغاز گر آن بوده است و با تلاش های دیپلماسی ایران در 40 سال گذشته این نام در اسناد بین المللی تثبیت شده است.
 
میر خاطرنشان کرد: مهم ترین آن دبیرخانه سازمان ملل متحد است که دستورالعملی را برای استفاده از نام خلیج فارس به همه کشورها اعلام کرده است که در سال 1994 استفاده از نام صحیح خلیج فارس الزامی شده است.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 425142
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *