شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۹:۲۸
۰
گزارشی از قصه پرغصه زندگی کارگری؛

دستان خالی کارگران در روزهای کرونایی/حمایت پیشکش، حقوق مان را پرداخت کنید

کارگر شرکت راه آهن شهرستان میرجاوه گفت: حقوق فرروردین و اردیبهشت از شرکت طلبکاریم و با وجود شرایط کرونایی حمایت که نشدیم هیچ ،حقوق مان را نیز پرداخت نکرده اند.
دستان خالی کارگران در روزهای کرونایی/حمایت پیشکش، حقوق مان را پرداخت کنید
به گزارش پهره؛ به نقل از زاهدنیوز ؛به بهانه روز کارگر به سراغ کارگران راه آهن شهرستان میرجاوه رفتیم کارگرانی که حتی در این شرایط شیوع کرونا نیز دست از تلاش و کوشش برنداشته و کار را تعطیل نکرده اند، کارگرانی که در طول شبانه روز شاید کیلومترها راه را می پیمایند و مسیر ریل را آهن را مورد بررسی قرار می دهند تا خللی در مسیر عبور مسافران قطار وجود نداشته باشد.
 
کُرد یکی از کارگران راه آهن شهرستان میرجاوه درباره مشکلات این قشر از کارگران به خبرنگار زاهدنیوز گفت: اکنون 13 سال است که تعمیرکارخط راه آهن هستم کار ما بدین گونه است که در طول مسیر قطارها، ریل های آسیب دیده و تراورس های معیوب را تعمیر یا عوض کرده و افتادگی خط راه آهن را برطرف می کنیم.
 
وی افزود: محدوده کاری ما مسیر میرجاوه تا شهرستان زاهدان است اما گاهی بسته به میزان خرابی ها در صورت لزوم به مناطق دورتر از حوزه استحفاظی مانند فهرج نیز اعزام می شویم، برخی از همکاران ما ماسه روب هستند و ممکن است مسیرطولانی تری را برای رفع انسداد مسیر قطارها بپیمایند.
 
این کارگر زحمتکش ادامه داد: شغل ما جزء مشاغل سخت محسوب می شود و بسیاری از همکاران ما به دلیل سختی کار، پس از 20 سال سابقه کار بازنشست می شوند اما شرکت های طرف قرارداد راه آهن، شرایط سختی کار را برای کارگران واریز نمی کنند و بهانه می آورند این کار جزء مشاغل سخت نیست.
 
شرکت راه آهن حق ما را نمی دهد
 
وی کوتاهی شرکت راه آهن را در تضییع حقوق کارگران موثر می داند و می گوید: شرکت طرف قرار داد راه آهن مانند شرکت ریل صنعتکاران، قرارداد 90 روزه با کارگران می بندد اما به جای پرداخت پرداخت حق بیمه سه ماهه، بیمه 75 یا 85 روز را پرداخت می کند و حتی در قرارداد شغل کارگران خط راه آهن را کارگر ساختمانی قید می کند تا از پرداخت مزایای مربوط به آن شغل طفره روند.
 
وی تاکید کرد: شرکت باید قرادادها را به صورت سالیانه منعقد کند و تمام حقوق و مزایا، حق ماموریت و ایاب و ذهاب کارگران رسمی را برای ما لحاظ کند اما شرکت با انعقاد قرارداد 3ماهه از زیر بار پرداخت این امتیازات به کارگران شانه خالی می کند.
 
این کارگر زحمتکش ادامه داد: شرکت های طرف قرار داد موظف هستنددر صورت اعزام کارگران به ماموریت شبانه اضافه کاری را دوبرابر به کارگران پرداخت کنند اما با قراردادهای سه ماهه از پرداخت این مبلغ خودداری می کنند و حتی در صورتی که برای تعمیر خط به مناطق دورتر مثل فهرج برویم باید هزینه ایاب و ذهاب و غذا را از جیب خودمان پرداخت کنیم.
 
وی ادامه داد: در ایام نوروز سبد کالا اعلام شد اما کارگران راه آهن میرجاوه آن را دریافت نکردند اکنون نیز خبری از سبد کالای ماه رمضان نیست و با پیگیری که انجام دادیم عنوان کردند در قرارداد شرکت نیست.
 
بیمه تامین اجتماعی خود مشکلی برای ماست
 
وی افزود: بیمه تامین اجتماعی هستیم اما بیمه شرایط سخت پرداخت نمی شود وبیمه شرایط عادی را برای کارگران واریز می کنند حقوق کارگران با تاخیر پرداخت می شود حقوق اسفند را در اردیبهشت دریافت کردیم و هنوز بابت حقوق فرروردین و اردیبهشت از شرکت طلبکاریم و با وجود شرایط کرونایی حمایت که نشدیم هیچ ،حقوق مان را نیز پرداخت نکرده اند.
 
وی اذعان کرد: اکنون با 13 سال سابقه کار، 2میلیون تومان حقوق می گیرم که با تورم کنونی کشور، این حقوق کفاف زندگی ما را نمی دهد و به نیمه ماه نکشیده چیزی برای خوردن نداریم و تقریبا به تمام کسبه شهر بدهکارم و این تنها مشکل من نیست و اکثر کارگران با حقوق پایین همین مشکلات را دارند.
 
مسئول اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان میرجاوه در این باره به خبرنگار ما گفت: شرکت ها می توانند بسته به نوع کار و نیاز خود قراردادهای یک ماهه تا یک ساله با کارگران منعقد کنند اما باید تمام حقوق و مزایای کارگران را پرداخت کنند.
 
اکبر علیپور افزود: قراردادهای سه ماهه قانونی است اما کارفرما تنها در دو مرحله می تواند این قرارداد را تمدید کند و انعقاد چنین قراردادی برای بارسوم غیرقانونی بوده و باید با کارگران قرارداددائمی بسته شود و در عیر این صورت شرکت متخلف خواهد بود.
 
وی ادامه داد: کارگران می توانند از طریق اداره کار، پیگیر حق و حقوق خود شوند و هر زمانی از کارفرما به دلیل این تخلف شکایت کنند کارفرما موظف است تمام حق و حقوق کارگران را پرداخت کند.
 
 
انتهای خبر//
 
کد مطلب: 425140
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *