جنوب شرق کشور، سرزمین طعم های ناب؛

کباب پله، سرشار از ویتامین های ضروری بدن/غذاهای سنتی سیستان وبلوچستان بی نظیر است

10 ارديبهشت 1399 ساعت 10:34

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری ایرانشهر گفت: کباب پله در فصل بهار یکی از با ارزش ترین مواد غذایی است که قبل از برداشت گندم در منطقه بلوچستان توسط اهالی آن تهیه می شود.


حمید خدایاری؛ در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: اين شهرستان يكي از قطب هاي اصلي كشت گندم در جنوب سيستان و بلوچستان است و كشاورزان اين منطقه نقش به سزايي در توليد اين محصول استراتژيك دارند.


وی افزود: گندم از جمله محصولات مهم در سبد غذايي مردم است.


رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری ایرانشهر ادامه داد: در این روزهای بهاری کباب پله یا جوانه گندم به دلیل ارزش غذایی بالا یکی از عمده مواد غذایی می باشد که این روزها باید حتما جهت تقویت قوای بدن در برنامه غذایی استفاده شود.


وی اضافه کرد: پله یا سبزی سوق دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است که از گندم تهیه می شود و یکی از عمده مواد غذایی می باشد که در دوره نقاهت بیمار جهت تسریع در بهبودی آن، مردمان بلوچستان از آن استفاده می کنند.


خدایاری عنوان کرد: بهترین زمان تهیه کباب پله یا کباب جوانه گندم زمانی می باشد که گندم برداشت نشده و به مرحله زردی نرسیده باشد که به زبان عمومی گفته می شود این محصول کامل رسیده نباشد.


وی تصریح کرد: استفاده از سبزی سوق و پخت آن سنتی می باشد که گذشتگان در طب سنتی از آن بهره می گرفتند و از آنان به پیشینیان به ارث رسیده است.


این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در اکثر اوقات بدن نیاز به بهسازی، تقویت دارد و استفاده از سبزک، پله یا جوانه گندم توسط مردمان بومی بلوچستان توصیه می شود.


وی گفت: جوانه گندم به دو طریق قابل استحصال است؛ یکی درپای مزرعه زمانی که این محصول هنوز سبز می باشد و کامل رسیده نباشد خوشه ها را جدا و در آتشی که با هیزم آماده شده آن ها را پخته تا به رنگ طلایی یا سبز آبدار در بیایند یا به بیان ساده تر باید کباب کرد.


رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری ایرانشهر عنوان کرد: روش دوم استحصال جوانه گندم این است که خوشه ها را در لنگ یا دستمالی می کوبند و از خوشه جدا می کنند و سپس با قرار دادن در سبد های بزرگ به جداسازی گندم و پوشش آن می پردازند.


وی تصریح کرد: جوانه گندم در سبد غذایی به دو طریق قابل استفاده می باشد که یکی به شکل مصرف تازه و دیگری آن ها را خشک می کنند. مثلا به عنوان تنقلات؛ کباب پله، و یا در ایام زمستان به صورت آش مورد استفاده قرار می گیرد.

 انتهای پیام/


کد مطلب: 425124

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/425124/کباب-پله-سرشار-ویتامین-های-ضروری-بدن-غذاهای-سنتی-سیستان-وبلوچستان-بی-نظیر

پهره
  https://www.pahreh.ir