جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ ۰۸:۴۹
۰
کارشناس ارشد روانشناسی مطرح کرد؛

راهکارهای روان شناسی برای مقابله با ویروس کرونا

رضا وردانی گفت: همه گیری بیماری کرونا ۲۰۱۹ برای بسیاری از مردم و جوامع مختلف استرس زاست، ترس و اضطراب در مورد هر بیماری می تواند باعث ایجاد عواطف منفی بسیار قوی در افراد کوچک و بزرگسال شود که استفاده از از راهکارهایی می توان بر آن غلبه کرد.
راهکارهای روان شناسی برای مقابله با ویروس کرونا
به گزارش پهره رضا وردانی، کارشناس ارشد روانشناسی در خصوص راهکارهای مقابله با استرس ناشی از ویروس کرونا در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: هر شخصی به شرایط استرس زا به صورت متفاوت واکنش نشان می دهد، تاثیرات عاطفی شرایط اضطراری بر اشخاص به ویژگی های شخصی تجربیات قبلی، شرایط اقتصادی و اجتماعی وی و جامعه ای که در آن زندگی می کند و همچنین در دسترس بودن منابع مورد نیاز بستگی دارد، انسان ها با دیدن مکرر تصاویر یا شنیدن اخبار در مورد این بیماری در رسانه ها می توانند پریشان تر شوند.
 
رضا وردانی با اشاره به اشخاصی که ممکن است به استرس و بحران ها واکنش شدیدتری نشان دهند تصریح کرد: افرادی که سابقه شرایط روانی نامساعد از جمله مصرف مواد مخدر دارند، کودکان و اشخاصی که در تماس مستقیم با بیماری هستند یا در خط مقدم کمک به مبتلایان‌قرار دارند از جمله پزشکان، پرستاران و نیروهای اورژانس و فوریت ها استرس بیشتری را متحمل می شوند.
 
واکنش ها به همه گیری بیماری های واگیردار
 
وی گفت: ترس و نگرانی درباره وضعیت سلامت خود و افرادی که آنها را دوست داریم و احتمالا در معرض خطر این بیماری هستند، تغییر در عادات خواب و تغذیه، مشکل در خوابیدن و تمرکز، تشدید مشکلات و بیماری های قلبی و افزایش مصرف الکل، سیگار یا سایر مواد مخدر سبب می شود افراد استرس بیشتری نسبت به همه گیری این بیماری واگیردار داشته باشند.
 
به گفته وی، افراد با مشکلات روانشناختی قبلی نیز باید درمان خود را ادامه دهند و ظهور علائم جدید را چک کنند، سازش و مقابله با این احساسات و دریافت کمک در زمان‌ نیاز به این افراد، خانواده شان و جامعه کمک می کند تا از این بحران ویرانگر رهایی یابند.
 
این‌روان شناس اضافه کرد: این افراد باید با خانواده و دوستان در ارتباط باشند و زمان و نحوه کمک گرفتن از دیگران را مدیریت کنند، اگر استرس باعث شده است که فعالیت روزمره شان چند روز مختل شود با متخصص روانشناسی یا روانپزشکی تماس بگیرند.
 
وردانی افزود: پرهیز از رویارویی بیش از اندازه با رسانه هایی که اخبار و اطلاعات کرونا را پوشش می‌دهند، مراقبت از سلامت جسمی، نفس عمیق کشیدن، نرمش، استفاده از غذای بهداشتی و تنظیم وعده های غذایی، به اندازه کافی خوابیدن و پرهیز از مصرف الکل و مواد مخدر به کاهش استرس کمک می کند.
 
وی با تاکید بر لزوم داشتن استراحت کافی بیان کرد: افرادی که به دلیل شیوع کرونا دچار استرش می شوند می توانند با تکرار جمله "این بحران فروکش خواهد کرد" و ایجاد فاصله بین زمان تماشا کردن یا گوش دادن به اخبار واکنش کمتری به این بحران نشان دهند، چراکه شنیدن و مشاهده کردن مکرر تصاویر و اخبار مرتبط می تواند باعث رنجش و تشدید وضعیت روحیشان شود.
 
این کارشناس گفت: همچنین در چنین شرایطی باید تلاش کنیم به انجام فعالیت‌های دیگری که لذت بخش است و ما را به زندگی عادی برمی‌گرداند، بپردازیم که از جمله آن می توان به مسابقه، شعر خوانی، گوش دادن به موسیقی، پر کردن جدول، خواندن داستان، تماشای فیلم طنز، شوخی کردن، زنگ زدن به دوستان و آشنایان، دعا و نیایش کردن اشاره کرد.
 
وردانی با بیان این که در چنین شرایطی می توان با دیگران تماس گرفت، افزود:  در این صورت می توان نگرانی ها را با اطرافیان در میان گذاشت و با آن ها در صورت نیاز درددل و روابط سالم خود را تقویت کرد.
 
لزوم مثبت اندیشی
 
وی با اشاره به لزوم زنده نگه داشتن حس امید و تفکرات مثبت در خود بیان کرد: می طلبد اطلاعات دریافتی درباره این بیماری را با افراد متخصص در میان بگذارید و هر اطلاعاتی را از هر کس نپذیرید، به دستورات قرنطینه‌ای و ماندن  در خانه توجه و در صورت بیرون رفتن فاصله اجتماعی که حدود دو متر است را رعایت کنید.
 
این کارشناس بیان کرد: عدم استفاده از وسایل نقلیه عمومی و تداوم تماس با دیگران از طریق فضای مجازی و تلفن به ویژه با فامیل و آشنایان هم در این شرایط الزامی است، انزوا به ویژه برای افرادی که ایزوله می شوند ممکن است باعث افسردگی شود، بنابراین باید این محرومیت را از طریق تماس تلفنی با دیگران جبران کرد.
 
وردانی تصریح کرد: دوری از انسان ها خسته کننده و کسل کننده است، اما باید یادتان باشد فردا روز روشن خواهد بود، بنابراین می توان به امید فردای زیبا امروز را تحمل کرد، گاهی در میان زباله طلاپیدا می شود، پس از این فرصت‌هانیز می توان برای جبران بسیاری از عقب افتادگی ها یا حتی خلق زیباترین اثرها استفاده کرد.
 
وی گفت: در صورت احساس اضطراب و اغتشاش فکری می توان از روش های آرامش بخشی و مدیتیشن تمرینات ذهن آگاهی استفاده کرد، کافی است از روانشناس خود یا کسانی که برای ارائه مشاوره تلفنی اعلام آمادگی کرده‌اند کمک بگیرید.
 
این روانشناس ادامه داد: همچنین می توانید گوشه اتاق خود بنشینید و برای لحظه‌ای به تنفس خود گوش دهید و فقط این صدا را بشنوید یا در اتاق بستری و ایزوله خود یادداشت کردن هر موضوعی که می بینید را شروع کنید، از هزار با شماره معکوس هفت به هفت تا صفر پایین بیایید، می توانید یک خاطره زیبای قدیمی را در ذهن خود تداعی کنید و از آن لذت ببرید و حتی با فکر کردن به یک تخیل و تصور قشنگ می توان از آن لذت برد.
 
وردانی اضافه کرد: همچنین می توانید صوت های مدیتیشن و حضور ذهن را در موبایل خود ذخیره کنید و روی تخت یا در اتاق خود به آن گوش دهید یا گذشته خود را به یاد بیاورید که چقدر بلا و مصیبت را طی کرده اید و امتحان های سخت، تهدیدها، تصادفات، بیماری‌ها و اختلافات را پشت سر گذاشته اید اما امروز که بر می گردید حتی گاهی به عملکرد آن روزهای خود می خندید، بنابراین باید یادتان باشد هچون گذشته، فردا و پس فردا قرار است امروز را ببینید، پس به گونه ای رفتار کنید تا در آینده به آن احساس افتخار و غرور داشته باشید.
 
وی با تاکید بر این که در موقع نگرانی ذهن خود را به سمت خاطرات خوب، آواز خواندن، ذکر گفتن، بازی کردن و سایر فعالیت‌های لذت‌بخش ببرید، تصریح کرد: در مدت ایزوله بودن تلاش کنید مهارتی هر چند کوچک را یاد بگیرید، یادتان باشد هر اندازه از استرس دوری کنید، سیستم دفاعی قوی تر خواهید داشت که این به معنای رهایی از این ویروس است.
 
این کارشناس تاکید کرد: به خاطر داشته باشید هیچ دارویی برای شما قوی تر از کنترل استرس نخواهد بود، تمام اقدامات درمانی که پزشکان به شما می دهند یک طرف و کنترل استرس به تنهایی یک طرف، بنابراین با خودتان عهد ببندید که کرونا را شکست دهید. بالای تخت خود این عهدنامه را بنویسید و نام خود را جزو کسانی که به جنگ این بیماری رفته و آن را شکست داده‌اند ثبت کنید. 
 
وردانی ادامه داد: مرتب به خودتان بگویید من از فرزندان آدم هستم که همه مشکلات را میلیاردها سال پشت سر گذاشت، آنقدر در بدن و ذهن و روان من خدا توانایی برای مبارزه با بیماری گذاشته است که می‌توانم با هر بیماری بجنگم، این بیماری کوچکترین آنهاست، یادتان باشد هر اندازه خودتان را باور کنید به همان اندازه قدرتمندی بشر نشان داده است که حتی سرطان را با افزایش روحیه و کاهش استرس از پای در می آورد، پس کرونا در مقابل سرطان ناچیز و ضعیف است.
 
وی افزود: هر وقت احساس تنهایی کردید با استفاده از شبکه اجتماعی با کسانی که صحبت و سیمایشان به شما آرامش می دهد، ارتباط تصویری برقرار کنید، با خواندن دعا و مناسک مذهبی با خداوند درددل و از او نه تنها برای خود بلکه برای همه انسان‌ها طلب کمک کنید، مهم نیست به چه زبانی و با چه نظم و نثری باشد، مهم باور داشتن این موضوع است که کسی قدرتمندتر از بشر وجود دارد که دستتان را بگیرد و شما را کمک کند.
 
چگونگی کنترل استرس توسط نیروهای خط مقدم
 
این روانشناس خطاب به ارائه دهندگان خدمات پزشکی و پرستاری نیز بیان کرد: کار در خط مقدم مقابله با این ویروس می تواند فشار عاطفی برای شما ایجاد کند، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید با انجام آن از عوارض استرس دراماتیک بر خود بکاهید.
 
وردانی تصریح کرد: به خاطر داشته باشید حوادث تراماتیک امکان این را دارد که هر کسی را که به دیگران در این حوادث کمک می‌کند نیز تحت تاثیر قرار دهد، این عوارض می‌تواند‌جسمی شامل خستگی و بیماری یا روانی ماننو ترس، انزوا و احساس گناه باشد، به خودتان و خانواده تان فرصت دهید تا از پاسخ ناشی از این همه گیری بهبود یابید.
 
وی ادامه داد: یک دستورالعمل متشکل از فعالیت‌های خود مراقبتی که برای شما لذت بخش است، تهیه کنید. این فعالیت ها می تواند گذراندن وقت با دوستان و خانواده، ورزش و نرمش یا خواندن کتاب باشد، سعی کنید تا حدی از اخبار رسانه‌ها فاصله بگیرید، اگر متوجه شدید که فشار ناشی از بودن در محیط پر خطر باعث فرسودگی توان شما شده و در کارهای خانواده و اداره مشکلی ایجاد کرده است با یک متخصص تماس بگیرید.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 425017
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *