دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ ۱۰:۰۰
۰
اصیل ترین ورزش ایرانی در انتظار حمایت مسئولان؛

سیستان و بلوچستان مهد ورزش کبدی

استان سیستان و بلوچستان در حالی مهد ورزش کبدی یکی از اصیل ترین ورزش های ایرانی است که نیازمند توجه و حمایت از سوی مسئولان می باشد.
سیستان و بلوچستان مهد ورزش کبدی
به گزارش پهره به نقل از چهاربهاران، کبدی یا همان زو، یک بازی ایرانی و اصیل که منشا آن بازی های بومی و محلی است این رشته که نیاز به قدرت و مهارت دارد کاملا ساده و کم هزینه می باشد.


کبدی، یک بازی بیرون سالنی و سالنی پُر تحرک و ترکیبی از کشتی و راگبی است، برای گرفتن مهاجم یا فرار از دست حریف در این بازی، به مهارت، انعطاف پذیری، چابکی، استقامت، حضور ذهن و جرات نیاز است.


به گفته کارشناسان؛ رشته کبدی سیستان وبلوچستان یک برند در ایران است و این استان در ایران جایگاه ویژه ای دارد و جزء رشته های اصیل و بومی این منطقه محسوب می شود.          


 سعید مقدم بقا،سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به ورزش کبدی که می‌تواند برای کشور مدال‌های ارزشمندی کسب کند، بیان کرد: در چندین بازی‌ آسیایی تیم ملی کبدی عنوان ارزشمند قهرمانی را کسب کرده و صاحب مدال شدند و این درحالی بود که بیشتر نفرات این تیم را جوانان استان سیستان و بلوچستان تشکیل می‌دادند اما امکانات خوبی در اختیار جوانان مستعد این استان قرار داده نشد و هنوز هم مشکلات زیادی در ورزش استان وجود دارد.


وی با اشاره به اینکه کبدی جزء رشته های اصیل و بومی این منطقه محسوب می شود بیان کرد: یکی از اهداف عالی نظام ما در حوزه ورزش و تربیت بدنی و با توجه به ظرفیت های استان، توجه و تلاش بر زنده کردن و یا احیای ورزش‌های بومی و محلی کشورمان است.


وی تاکید کرد: کبدی ایران بسیار قدرتمند است و ما می توانیم از ظرفیت دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد در سراسر کشور برای این رشته پرطرفدار در راستای استعدادیابی استفاده کنیم.

نایب رئیس فدراسیون کبدی کشور ادامه داد: در این زمینه هم همکاری های خوبی بین دانشگاه آزاد و فدراسیون آغاز شده است و امسال در رشته کبدی بانوان تیمداری می کنیم و یک تیم به نام واحد چابهار ایجاد کردیم.


به گفته وی؛ در مسابقات آسیایی اندونزی که به قهرمانی هر دو تیم بانوان و آقایان ختم شد، مدیرفنی تیم ها را برعهده گرفتند.


مقدم بقا گفت: مجوز تاسیس باشگاه دانشگاه آزاد چابهار مدت هاست صادر شده و درصددیم تا مدارس مختلفی را راه اندازی کنیم تا اهالی بومی هم بتوانند از این کلاس های جدید بهره مند شوند.

نویسنده اولین طرح پژوهشی استعدادیابی ورزش کبدی در کشور با بیان اینکه کبدی در هند یک ورزش ملی است تصریح کرد: با یک باشگاه معروف کبدی در هند مکاتباتی را آغاز کرده ایم و در صدد همکاری هستیم که این یکی از چشم اندازهای بین المللی ماست و کشور هند در این زمینه به گسترش تعاملات با کشور ما علاقه دارد و در بعد ملی هم برنامه هایی داریم.

وی گفت: دانشگاه آزاد چابهار با بسیاری از فدراسیون ها و هیئت های ورزشی تعامل دارد و تقریبا اکثر کلاس های مربیگری و همایش های ورزشی استان در امکان ورزشی دانشگاه آزاد برگزار می شود.


مقدم بقا با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان مهد ورزش کبدی است و اکثریت اعضای تیم ملی این رشته متعلق به این خطه از کشور هستند، بر ضرورت حمایت بیشتر دولت از کبدی‌کاران سیستانی و بلوچستانی به منظور افتخارآفرینی برای کشور تأکید کرد.


قهرمان اسبق کبدی آسیا با اشاره به اینکه استان‌هایی مثل سسیتان و بلوچستان که محروم و مرزی است و تولیدات کارخانه ای خاصی ندارند خاطرنشان کرد: ورزش می تواند در استان محرومی مثل سیستان و بلوچستان یک قوه روح افزا و نشاط بخش باشد و به حمایت بیشتری نیاز دارد؛ در شهرهای بزرگ کسانی وجود دارند که حتی برای منافع خود از ورزش حمایت می کنند اما در شهرهای محروم این حمایت وجود ندارد بنابراین دولت باید حمایت ویژه‌ای کند.


به گزارش عصرهامون سيستان در ايران، اولين منطقه ای بوده که کبدی در آن شکل گرفته است و اين رشته، پرطرفدارترين بازی بومی و محلی در روستاهای سيستان بوده که توسط بومی هايش به استان گلستان منتقل شده و در ساير نقاط کشور نيز به مرور زمان توسعه يافته است.اما با توجه به اين قدمت ديرينه و افتخارات کسب شده توسط آقايان و بانوان سيستانی در رقابت های ملی و فراملی، کبدی اين منطقه در کشور غريب است، توجهی که لازم است به آن نمی شود که اين موضوع باعث دلسردی برخی ورزشکاران و دغدغه ای برای قهرمانان شده است.

انتهای پیام/
 
کد مطلب: 424635
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *