درخواست خانواده قربانیان مدرسه اسوه حسنه؛

مسئولان دستگاه قضا مانع از پایمال شدن خون فرزندانمان شوند

30 آذر 1398 ساعت 10:28

خانواده قربانیان مدرسه اسوه حسنه زاهدان از مسئولان دستگاه قضا درخواست کردند تا با رسیدگی ویژه، پرونده را به نتیجه گیری نهایی برسانند و مانع از پایمال شدن خون فرزندان شان شوند.


به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، روزهای پایانی آذرماه برای مردم زاهدان یادآور خاطره روزی بسیار تلخ و ناگوار است؛ خاطره ای دردناک از سوختن دانش آموزان در آتشی که از بی توجهی و بی مسئولیتی مدیران نشأت گرفت و دامن گیر 4 دختر بچه مظلوم و بیگناه شد.

پس از این اتفاق، مدرسه ای که ظاهرا تازه نقل مکان کرده بود و تا پیش از آن اتفاق، حضور یک بازرس معمولی از طرف نهادهای متولی و نظارتی را به خود ندیده بود، به یکباره شاهد حضور وزیر و وکیل و استاندار و فرماندار و نماینده و ... در خود بود. مسئولانی که دستاورد حضورشان تنها وعده بود؛ وعده های پوچی که متاسفانه که حتی تا امروز و پس از گذشت یک سال از این حادثه هرگز عملی نشده است.


یک سال حبس تعلیقی برای ارسال یک پیامک

میرشکار، پدر یکی از جان باختگان این حادثه در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن ابراز گلایه شدید از روند پیگیری پرونده این حادثه در دستگلاه قضا، گفت: یکسال از این اتفاق تلخ می گذرد و تاکنون هیچ دادگاهی از ما به عنوان اولیای دم، دعوت نکرد تا بدانیم روند جریان این پرونده به چه شکل پیش می رود؛ حتی در مراجعاتی هم که داشتیم برخورد مناسبی با ما صورت نگرفت و نهایتا پرونده برای بررسی و صدور حکم به تهران ارسال شد و با توجه به این مسافت طولانی، عملا دسترسی و پیگیری برای ما تقریبا غیرممکن شد.

وی افزود: بعد از این اتفاق، همسرم از روی ناراحتی یک پیامک گلایه آمیز به معلم آن مدرسه فرستاده بود که آن معلم از همسرم شاکی شد که در نهایت علاوه بر جریمه نقدی، بنا به حکم دادگاه، یک سال هم حبس تعلیقی به وی تعلق گرفت و با ارسال کوچکترین پیام یا اثبات هر اتهام دیگر برای مادر این کودک سوخته، این حکم قابل اجراست. سوال من از مسئولان محترم این است که چرا در خصوص پرونده مدرسه اسوه حسنه اینقدر سرعت و جدیت از خود نشان نمی دهند.

وی ادامه داد: دختر دیگرم که قُل همان کودکی است که در آتش سوخت و متاسفانه از نزدیک سوختن خواهرش را در آتش دیده، بعد از این حادثه دچار مشکلات متعدد روحی روانی شده و حتی پس از گذشت یکسال از این اتفاق همچنان تحت نظر روان پزشک است؛ تا امروز یک نفر از آقایان مسئول نیامد و نپرسید که بعد از این تجربه هولناک چه بر سر این طفل معصوم آمده است.

میرشکار گفت: شخص خاطی در این پرونده که مسئولیت نگهداری و مراقبت از دانش آموزان با وی بوده، با وثیقه اندک 50 میلیونی آزاد شده و با خیال آسوده و کاملا راحت زندگی می کند و کسی به شکایت ما توجهی نمی کند.


پرونده از مسیر اصلی منحرف شده است

پدر یکی دیگر از دانش آموزان جان باخته در این حادثه نیز، با ابراز تاسف از اینکه یک سال از این اتفاق می گذرد و هنوز هیچ نتیجه ای حاصل نشده، گفت: متاسفانه روند این پرونده به شکلی عجیب پیچیده شده است. این اتفاق ناشی از قصور و کوتاهی شخصیتی حقیقی است، اما کارشناسان هر روز انحراف آن را بیشتر می کنند.


عربی با اشاره به حضور 4 معلم در زمان بروز حادثه، افزود: کارشناس اولی که در مورد این اتفاق نظر داد تا حدودی اولیاء مدرسه را مقصر بروز حادثه دانست، اما 3 کارشناس بعدی اعلام کردند مسئولان مدرسه تنها 5 درصد در بروز این اتفاق نقش داشتند. اخیرا هم تیم 5 نفره ای نسبت به اظهار نظر کارشناسی در این خصوص اقدام کردند که از نتیجه آن هنوز چیزی به ما اعلام نشده است.

وی ضمن ابراز گلایه از مسئولان اظهار کرد: بعد از این حادثه مراجعاتی هم به ادارات و نهادهای مختلف از جمله فرمانداری شهرستان زاهدان برای درخواست پیگیری بیشتر این قضیه داشتیم که در نهایت حتی موفق به دیدن جناب فرماندار هم نشدیم و دست خالی بازگشتیم.

عربی اذعان داشت: متاسفانه شرایط به گونه ای پیش رفته که دیگر حال و حوصله ای برای پیگیری خون فرزندمان برایمان باقی نمانده است. ظاهرا کسی دوست ندارد این پرونده نتیجه بگیرد، چرا که اگر غیر از این بود باید تا امروز نتیجه ای حاصل می شد.


مسئولان تنها برای گرفتن عکس یادگاری می آیند

خسروپرست، پدر دانش آموز کلاس اولی که در پی بروز این حادثه جان خود را از دست داده بود نیز در گفت وگو با خبرنگار ما اظهارات والدین دیگر دانش آموزان را تایید کرد و گفت: مسئولان تنها در مراسمات یادبودی که برگزار می شوند، 5 دقیقه ای در مجلس حاضر می شوند و پس از عرض تسلیت پی کار خود می روند.

وی اظهار کرد: علیرغم تاکید ما نسبت به بر هم نزدن صحنه حادثه، متاسفانه محل بروز این سانحه خیلی زود بازسازی، نظافت و رنگ شد و حتی وسایل و یادگاری های بچه های مان را به ضایعاتی های دوره گرد داده بودند که در نهایت خودمان به زحمت در کارگاه های ضایعاتی پیدایشان کردیم.

وی گفت: از مسئولان دستگاه محترم  قضایی به ویژه شخص محترم رئیس قوه درخواست دارم دستور رسیدگی ویژه به این پرونده را صادر کند و مانع پایمال شدن خون آن کودکان معصوم که زنده در آتش سوختند و جان دادند شوند.


از روند پیشروی پرونده خبری نداریم

پدر چهارمین دانش آموزی که در جریان این حادثه جان خود را از دست داد نیز به خبرنگار ما گفت: ما از پرونده خبری نداریم و خودشان می برند و می دوزند؛ نه جلسه دادگاهی تشکیل شد که ما را بخواهند و بدانیم چه بر سر فرزندانمان آمد، نه کسی پیگیر شد که ببیند سرانجام این پرونده به کجا رسید.

نوکندی افزود: کارشناسی اولیه ای که از طرف دادگستری برای بررسی مساله تعیین شده و نظرش ملاک قرار گرفته، کارشناس محیط کار بود، نه کارشناسش آتش سوزی. البته بعد از آن ما اعتراض کردیم و تیم کارشناسی سه نفره آمد که دو نفر یک نظر داشتند و یک نفر نظری متفاوت. در نهایت اعلام شد نظر به جمع است و نظر دو نفر را مبنا گذاشتند که باز هم همان نظر قبلی شد. دوباره اعتراض کردیم و قرار شد تیم 5 نفره ای کارشناسی کنند که البته نمی دانم در نهایت چه نتیجه ای حاصل شده است.

وی در پایان اظهار کرد: درخواست ما از مسئولان دستگاه قضا همین است که مشخص شود علت آتش سوزی چه بوده و کسانی که در بروز این مصیبت نقش داشتند را محاکمه کند؛ معلم آنجا بوده و کلاس را ترک کرده و رفته بیرون. طبق اعلام نظر پزشک کودکان 40 دقیقه در آتش بوده اند؛ یعنی واقعا یک نفر پیدا نشد که جان فرزندان ما را نجات دهد. 

انتهای پیام/


کد مطلب: 424626

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/424626/مسئولان-دستگاه-قضا-مانع-پایمال-شدن-خون-فرزندانمان-شوند

پهره
  https://www.pahreh.ir