شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ۱۰:۱۵
۰

قبرستان تاریخی مزارسانان ناشناخته ای در غرب سیستان و بلوچستان/ آثار باستانی نیازمند توجه ویژه مسئولان است

در شمال غرب شهرستان دلگان، قبرستانی تاریخی و قدیمی وجود دارد که قدمت آن به صدها سال قبل برمی گردد.
قبرستان تاریخی مزارسانان ناشناخته ای در غرب سیستان و بلوچستان/ آثار باستانی نیازمند توجه ویژه مسئولان است
به گزارش پهره به نقل از صدای بلوچ، در ۵۰ کیلومتری شمال غرب مرکز شهرستان دلگان منطقه ای بکر وجود دارد که علاوه بر اینکه گردشگری است قبرستانی قدیمی و تاریخی وجود دارد که به گفته بزرگان آنجا قدمت آن به دوره رندها(هزار سال قبل) بر می گردد.

علی قنبری از معتمدین این منطقه در گفتگو با خبرنگار صدای بلوچ گفت: قدمت قبرستان تاریخی و قدیمی مزارسانان شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان به صدها سال قبل برمی گردد.

وی ادامه داد: اطراف قبور دیواره های سنگی دست سازی وجود دارد که به حلیله معروف و قدمت آنها به اندازه همین قبرستان قدیمی و تاریخی است.


این معتمد اضافه کرد : سنگ برخی از قبور که سالم است از جنس مرمر و با توجه به اینکه به شکل آن، تا حدودی مشخص می کند که قدمت آن بعد متعلق به دوره اسلامی است.

قنبری گفت:هر چند تا همین چند سال قبل مردم منطقه گنبد و زیارت مزارسانان اموات خود را در این قبرستان قدیمی دفن می‌کردند اما قبور قدیمی متمایز از قبور جدید است.


وی تصریح کرد: به گفته اجداد و نیاکان ما اسم منطقه مزارسانان شهرستان دلگان برگرفته از همین قبرستان قدیمی و تاریخی است.


قنبری افزود: اکثر ساکنان منطقه مزارسانان که از طایفه قنبری هستند از اینجا رفته و در روستای گنبد شهرستان دلگان ساکن شده و اموات را در همان گنبد دفن میکنند.

این معتمد خاطرنشان کرد: قبرستان قدیمی و تاریخی مزارسانان که گنجی پنهان برای شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان است، توجه ویژه مسئولان این منطقه را می طلبد.

عازم بامری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دلگان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: قدمت قبرستان قدیمی و تاریخی مزارسانان مربوط به دوره اسلامی و به طور دقیق نمی توان گفت که مربوط به چند صد سال است.

وی ادامه داد: تحقیقات ما نشان می دهد که ساکنان قدیمی این منطقه از دوران رندها بوده و اموات خود را در همین قبرستان دفن کرده اند.

انتهای پیام/
کد مطلب: 424622
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *