تحقق یک رویای دیرینه در مناطق محروم جنوب شرق کشور؛

زندگی خارج از قاعده قانون/همسرانی شرعی که رسمیت ندارند

27 آذر 1398 ساعت 7:23

در سیستان و بلوچستان مناطق زیادی یافت می‌شود که بسیاری از زوجین از نظر شرعي همسر محسوب مي‌شوند اما قانون آن ها را به رسميت نمی‌شناسد.


به گزارش پهره، طی دهه‌های گذشته به دلایلی هم چون نبود نمایندگی ثبت احوال و محضر برای ثبت ازدواج در نقاط دور افتاده، دوری از مرکز شهرستان، نبود راه‌های دسترسی در روستاها، بی‌سوادی و ناآگاهی از مزایای سند ازدواج و مشکلات دیگری از این دست موجب شد تا افراد زیادی در سیستان و بلوچستان از داشتن مدرک قانونی و سند هویتی ازدواج محروم باشند.


با وجود پیشرفت های ثبتی در کنار اهمیت ریشه های قومی و قبیله ای در سیستان و بلوچستان تعدادی ازمردم بومی به سبب زندگی در روستاهای دورافتاده و ناآگاهی، بعضا دسترسی نداشتن به دفاتر ثبت احوال در گذشته ها ازدواج شان ثبت نشده و باعث شده تا فرزندان آنان فاقد مدارک هویتی باشند و امروزه در جامعه با مشکلات عدیده ای روبرو شوند.



کوتاهی زوجین در ثبت ازدواج مانع بهره مندی از حقوق شهروندی است

سکینه ناروئی یکی از شهروندان ایرانشهری در گفت و گوبا خبرنگار پهره گفت: ازدواج های شرعی در بلوچستان انجام می شد اما کوتاهی زوجین در ثبت سند ازدواج موجب شده تا امروزه افراد بسیاری از حقوق ابتدایی شهروندی خود محروم بمانند.


وی با اشاره به روند ازدواج هایی که توسط داوران شرعی رقم می خورد افزود: در بسیاری موارد به دلیل ثبت نشدن محضری ازدواج و نبود دفترچه سند ازدواج؛ زنان از دریافت نفقه و مهریه محروم بمانند.


ناروئی ادامه داد: با توجه به ثبت نشدن محضری برخی از ازدواج ها در جنوب استان سیستان و بلوچستان، زنان بسیاری را شاهد هستیم که علی رغم داشتن چند فرزند همسران آن ها به بهانه کار و هر دلیل دیگری خانه را ترک کرده اند و خبری از آن ها نیست از این رو در کنار محروم ماندن فرزندان از شناسنامه، زوجه از سایر مزایا و حقوق قانونی محروم می ماند که می طلبد با توجه به این آسیب اجتماعی، مسئولین چاره ای بیاندیشند.


وی تصریح کرد: همچنین بیشتر دخترانی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند و مجبور به ازدواج با فردی به عنوان همسر دوم، سوم یا چندم می‌شوند که برای ثبت قانونی آن نیاز به اجازه همسر اول دارد و با توجه به این که در بسیاری موارد همسر اول فرد رضایت ندارد، افراد از ثبت آن خودداری می‌کنند.


این شهروند ایرانشهری خاطرنشان کرد: براساس دستور العمل ثبت احوال، دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مجاز به ثبت ازدواج افراد زیر سن قانونی نیستند و این موضوع سبب شده تا ازدواج در سنین پایین تنها به صورت شرعی در مناطق مختلف انجام شود.



ثبت ازدواج از نظر قانونی یکی از ضروریاتی است

مولوی نذیر احمد سلامی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار پهره گفت: قبل از انقلاب به دلیل دسترسی نداشتن مردم روستا با مراکز شهری ازدواج آنان ثبت قانونی نمی شد.
وی افزود: از نظر فطری ثبت ازدواج نیاز نیست زیرا صیغه محرمیت در حضور شاهدین قرائت و نکاح انجام می شود.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ثبت ازدواج از نظر قانونی یکی از ضروریاتی است که زوجین هنگام ازدواج باید انجام دهند تا در آینده از نظر ثبت اسامی فرزندان شان ، وام ازدواج، آمار و بسیاری موارد دیگر دچار مشکل نشوند.

وی اضافه کرد: به علت ثبت نشدن ازدواج، کودکان حاصل از آن نمی‌توانند شناسنامه را به عنوان یک سند هویتی دریافت کنند.

سلامی خاطرنشان کرد: این کودکان به دلیل نداشتن شناسنامه از تمام حقوقی که در ایران اسلامی برای اتباع ایرانی مشخص شده است محروم می شوند. نداشتن یارانه و حمایت نشدن از سوی نهادهای حمایتی نیز سبب می‌شود تا هیچ‌گونه منبع درآمدی برای نگه داری از کودکان وجود نداشته باشد که این امر نیز کودکان کار را افزایش می‌دهد.


وی تصریح کرد: دریافت سند ازدواج در شرایط کنونی واجب و لازم است.
این مقام مسئول با اشاره به این که یکی از مشکلات عمده مردم ساکن روستاها در سیستان وبلوچستان عدم دسترسی آسان و سریع به دفاترازدواج است، عنوان کرد: برای حل این معضل بسیاربزرگ اداره ثبت احوال علاوه بر تاسیس دفتر ازدواج در روستاها و مناطق دور از شهر، مسئولان دفاترازدواج داخل شهر را هفته ای یک بار مآمور به خدمت در روستاها کند تا به ثبت ازدواج های انجام شده بپردازند.

انتهای پیام/

 


کد مطلب: 424606

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/424606/زندگی-خارج-قاعده-قانون-همسرانی-شرعی-رسمیت-ندارند

پهره
  https://www.pahreh.ir