سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ۰۹:۱۵
۰
​در دومین سال متوالی؛

موردی از آنفولانزای حاد پرندگان در سیستان وبلوچستان مشاهده نشد

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریه ای طیور. زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی سیستان وبلوچستان گفت: در دوسال اخیر موردی از آنفولانزای حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.
موردی از آنفولانزای حاد پرندگان در سیستان وبلوچستان مشاهده نشد
به گزارش پهره، محمدکریم پورمند درگفت وگو باخبرنگار عصرهامون با بیان اینکه آنفولانزای طیور یک بیماری ویروسی پرندگان است، افزود: مرغ و خروس، بوقلمون،مرغ شاخدار،پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شترمرغ از پرندگان حساس به بیماری می‌باشند. همچنین پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای طیور را با خود جابه جا کنند.

وی با بیان اینکه با ایجاد کمربندی ایمنی و برنامه های پیشگیرانه کانون بحرانی در خصوص آنفلوانزای مرغی در استان وجود ندارد، ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون موردی از این بیماری در بین پرندگان استان مشاهده نشده که این مهم طی سال گذشته نیز به همین منوال بوده و موردی در بین پرندگان نداشته است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی استان بیان کرد: رصد و پایش ایستگاه ها، بازدید مشترک با محیط زیست، برگزاری دوره های آموزش بیماری آنفولانزا، بازدید میدانی از تالاب ها و زیستگاه های پرندگان مهاجر، برگزاری جلسات ستادی آنفولانزا در شهرستان ها، مکاتبه با فرمانداری ها و نیروی انتظامی و درخواست توقف تردد خودروها حمل طیور زنده به شهر ها و کود مرغی و سایر فرآورده های مرغی که فاقد مجوز حمل فرآورده های بهداشتی هستند از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از این بیماری در استان است.

وی گفت: مرغداران یا افرادی که پرندگان بومی دارند باید برای پیشگیری از آنفولانزا پرنده خود را محصور نگهدارند و اگر تلفات غیرعادی را در منطقه ای دیدند سریعا موضوع را گزارش دهند.

شایان ذکر است هر ساله با آغاز فصل سرما و کوچ پرندگان شاهد شیوع بیماری آنفولانزای مرغی در برخی از استان های کشور هستیم که سیستان وبلوچستان از این قاعده مستثنی نبوده و در این بین مرغداری‌های صنعتی و به خصوص مرغداری‌های مرغ تخم‌گذار بیشترین تلفات را از این بیماری متحمل می‌شوند. که در اینباره خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه ای که انجام شده موردی از آنفولانزای پرندگان در استان مشاهده نشده است.

انتهای پیام/
کد مطلب: 424561
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *