دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۳۱
۰
مردمی که در تابستان آب و برق و در زمستان نفت و گاز ندارد؛

وعده های توخالی رئیس جمهور به مردم جنوب شرق کشور

سرمای هوا به زاهدان می رسد و مردم این شهر طبق روال هر سال خود را برای لزرش های زمستانه و کباده کشی با دبه نفت و چراغ و کپسول کاملا مهیا می کنند.
وعده های توخالی رئیس جمهور به مردم جنوب شرق کشور
به گزارش پهره، به نقل از عصرهامون، در این دنیای فانی، روزها، ماه ها و سال ها از پس یکدیگر می گذرند، انسان ها به دنیا می آیند و از دنیا می روند، زمین می میرد و زنده می شود اما حکایت لزرش زمستانه و کباده کشی با دبه نفت و چراغ و کپسول در سیستان و بلوچستان، حکایتی همواره جاوید و همیشه پایدار بوده است.

اگرچه درک شرایط مردم در این روزهای سرد برای مسئولان پایتخت نشینی که در اتاق های گرم روی صندلی های نرم در حال خدمت! هستند سخت به نظر می رسد، اما نمکدان سخن گفتن شان از گازرسانی به زاهدان برای پاشیدن بر زخم عمیق مردم محروم این خطه از کشور همیشه پر است.

قصه پر غصه گاز دار شدن زاهدان از روز نخست خود فراز و نشیب های بسیاری را به خود دیده؛ نموداری سینوسی که سرعت پیشرفت در آن هر چند سال یکبار با داغ شدن تنور انتخابات شدت می گیرد و به محض برقراری جو ثبات در ساختمان پاستور، به حیطه فراموشی سپرده می شود.

سال 1395، در فاصله چند ماه مانده به دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری و همزمان با سفر دکتر حسن روحانی به زاهدان بود که مشعل گاز در اقدامی نمادین! در یکی از میادین این شهر برافروخته شد. رسانه ها خبر از رسیدن گاز به زاهدان و خداحافظی مردم این شهر با هفته های بدون گاز می دادند و بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگراه ها حامل پیام وفای به عهد دولت با مردم بود.

انتخابات برگزار شد؛ چیزی نگذشت که رویای دلنشینی که مسئولین تنها برای کف و سوت در میان مردم اقدام به توصیفش کرده بودند، رنگ باخت و درد مردم دوباره فرامونش شد؛ قریب به 3 سال از آن وعده های خوش آب و رنگ و تیترهای جذاب می گذرد؛ گاز که به زاهدان نیامد هیچ، سیلندر هم در این شهر کیمیا شد!
 
امروز حضور مردم منتظر زاهدان در صف های عریض و طویل سیلندر گاز، داغ گرم کردن خانه ها با بخاری گازسوز و رهایی از دردسرها و مخاطرات چراغ های نفتی را در دل شان تازه می کند و حتی نتیجه نظرسنجی مسئولان از روی چهره و از داخل خودرو در حال حرکت هم نشانی از رضایت زاهدانی ها از عملکرد دولتمردان در این شهر ندارد. دیگر فرقی نمی کند علت بخت و اقبال است یا دست تقدیر، حرف و وعده است یا افت تدبیر؛ مهم این است که گاز به زاهدان رسید، اما به زاهدانی ها نه!

در تابستان آب و برق نداریم و در زمستان گاز و نفت
برای شنیدن درد دل مردم منتظر در صف گاز به یکی از مراکز عرضه و توزیع سیلندر گاز در زاهدان رفتیم؛ ناصر جهانتیغ، یکی از شهروندان زاهدانی و از جمله افرادی است که مدعی حضور یک و نیم ساعته خود در صف دریافت سیلندر گاز در زیباشهر است.

وی ضمن ابراز نارضایتی شدید از شرایط موجود، می گوید: تا بوده حال و روز مردم زاهدان همین بوده و تا هست همین هست؛ در تابستان آب و برق نداریم و در زمستان گاز و نفت. گرمای گاز موعود جناب رئیس جمهور را تنها مشعل همیشه خاموش فلکه گاز به خود دیده نه مردم زاهدان. چرا نمایندگان مجلس برای تماشای مصیبت های مردم هم که شده در میانشان حاضر نمی شوند.

جهانتیغ ادامه داد: چرا مسئولان دولت به فکر ایجاد ساز و کاری برای رفع مشکل سوخت مردم سیستان و بلوچستان در فصل زمستان نیستند. چرا تعداد بسیار زیادی از خانواده ها علیرغم فراهم سازی تمام مقدمات لازم باید هفته ها چشم انتظار نصب رگلاتور و کنتور و استفاده از گاز شهر بمانند. حرف زیاد است و گوش شنوایی نیست و آنچه امروز بیشتر از سرما مردم را آزار می دهد، بی تفاوتی مسئولان است.

طرح اصلاح قیمت سوخت کارشناسی شده نیست
شهروند دیگری نیز در گفتگو با عصرهامون، گفت: با افزایش قیمت بنزین، به ناچار مجبور شدم برای تأمین سوخت خودرو شخصی ام رو به LPG بیاورم. امثال من در این جمعیتی که اینجا می بینید کم نیست. متاسفانه دولت اوضاع مردم سیستان و بلوچستان را به رغم شرایط محرومیت، بیکاری و دیگر مشکلات عدیده هرگز درک نکرده و همیشه هم سنگ با شهرها و استان های برخوردار با ما رفتار می کند.

زیرکی افزود: شمول سهمیه 30 لیتری خودروهای دوگانه سوز برای این دسته از خودروها در استان نشان می دهد این طرح تا چه اندازه کارشناسی نشده است. در استانی با این وسعت فقط 2 جایگاه CNG وجود دارد. حالا شلوغی این صف ها هم بماند که اگر خیال سوختگیری داشته باشی باید یک مخزن گاز را در صف انتظار مصرف کنی تا دوباره نوبتت برسد.

گل آلود شدن بازار گاز و ماهیگیری یک شرکت معتبر توزیع!
روز سه شنبه، 12 آذرماه بود که حیدر میرزایی، مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان از تشکیل پرونده گرانفروشی برای شرکت معتبر توزیع گاز در زاهدان خبر داد و گفت: در حال حاضر بیشترین گزارش ها و شکایات شهروندان از نحوه توزیع گاز مایع در استان خصوصاً زاهدان است که این شرایط در ایستگاه های توزیع سیلندر و شرکت های عرضه کننده گاز مایع موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

وی ضمن هشدار به متخلفینی که در این میان اقدام به دلالی می کنند، افزود: پرونده تخلفاتی برای یکی از شرکت های معتبر توزیع گاز مایع در تعزیرات حکومتی از حیث گرانفروشی و کم فروشی در شعبه تجدیدنظر در حال رسیدگی است که بزودی رأی آن صادر خواهد شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی تعزیرات حکومتی رسیدگی به پرونده های متشکله از سوی ضابطین است اما به درخواست شهروندان با حضور میدانی و مستقیم برای رفع این مشکل که سال ها در فصل سرما گریبانگیر مردم این استان شده است اقدام خواهیم کرد.

استفاده از ظرفیت بسیج در ساماندهی توزیع گاز و جلوگیری از تخلفات
حجت الاسلام علی موحدی راد، دادستان زاهدان در بازدیدی که هفته اخیر از مراکز عرضه سیلندر در سطح شهر داشت، ناتوانی شرکت الیاس در تأمین نیاز مشترکین و اضافه شدن شمار مشترکین فعلی این شرکت به صف مشترکین پرسی ایران گاز را از جمله عوامل بروز اختلال در توزیع برشمرد و گفت: دلیل بعدی این افزایش صف ها، فروش غیرقانونی گاز توسط خودروهای توزیع کننده است که به دکه ها و مغازه های فروش آزاد، کپسول را با قیمت بالاتری می فروشند و در این رابطه امروز دستور جمع آوری همه دکه های فروش کپسول آزاد صادر شد و همه باید از سطح شهر جمع آوری شود.

وی با بیان اینکه تفاوت قیمت بین گاز و بنزین باعث استفاده بیشتر از این حامل انرژی در خودروها شده، افزود: گاز به جای سوخت خودروها نیز استفاده زیادی در شهرستان دارد که این خود باعث ایجاد صف های طولانی شده است. همچنین برخی در تخلف دیگری گاز مایع را به مغازه ها و مکانیک هایی که خودروها را گازسوز می کنند می فروشند که این نیز تخلف است و درصورت مشاهده با متخلفان برخورد خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان وبلوچستان اظهار کرد: از فرمانده سپاه ناحیه زاهدان درخواست حضور و همراهی یک بسیجی با هر خودروی توزیع گاز را کردیم تا با استفاده از ظرفیت بالای نیروهای مخلص بسیجی، جلوی تخلفات را بگیریم و گاز به درستی به دست مصرف کننده اصلی یعنی مردم برسد.

وی خاطرنشان کرد: این روند توزیع به هیچ عنوان قابل قبول نیست و درواقع این گونه توزیع کردن گاز در شان مردم صبور این استان نیست و باید گاز درِخانه مردم تحویل شود اما با توجه به مشکلات به وجود آمده این روند توزیع موقتی خواهد بود.

مشترک مورد نظر قادر به پاسخگویی نیست!
در همین راستا، جهت پیگیری علت یا عوامل تاخیر شرکت گاز در نصب رگلاتور و کنتور مشترکین در زاهدان، در روزهای اخیر تلاش به برقراری ارتباط تلفنی با رضا پنجابی، مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان داشتیم که متاسفانه به دلیل عدم پاسخگویی نتیجه ای حاصل نشد.

عملیات گازرسانی در زاهدان تا پایان سال 99 به اتمام می رسد
ابوذر مهدی نخعی در گفت وگو با عصرهامون، با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای افزایش سهمیه گاز در زاهدان، گفت: از سال گذشته پیگیری ها و مکاتبات فراوانی برای افزایش سهمیه گاز در زاهدان داشتیم و خوشبختانه امسال افزایش سهمیه را در این خصوص داشته ایم؛ اما علیرغم این اتفاق، باز هم شاهد کمبودهایی در سطح شهر هستیم.

وی افزود: مساله کمبود گاز به عوامل متعددی برمی گردد؛ طبیعتا با کاهش دمای هوا، مصرف شهروندان دیگر تنها محدود به پخت و پز و دیگر نیازهایی از این دست نمی شود و برخی برای گرم کردن خانه هایشان هم به لوازم گرمایشی گازسوز روی می آورند.

وی ادامه داد: همچنین، شمار زیادی از رانندگان نیز با توجه به افزایش قیمت بنزین و به صرفه تر بودن گاز مایع، سوخت خودروهای خود را ازبنزین به گاز مایع تغییر داده اند و حجم درخواست ها را به نحوی فزاینده و بیش از پیش افزایش داده اند.

نخعی تاکید کرد: شهروندان مطمئن باشند جای هیچ گونه نگرانی در خصوص تامین گاز مایع در شهر نیست، لذا از مردم خواهشمندیم با خرید سیلندر به اندازه نیاز واقعی شان، در کنترل و مدیریت هر چه بهتر و توزیع یکنواخت یاری رسان باشند.

وی با اشاره به رشد 300 درصدی عملیات گازرسانی در زاهدان، اظهار کرد: کلیه نهادها و دستگاه های زیربط، تلاش خود را برای اتمام هرچه سریع تر این پروژه بزرگ انجام می دهند و به فضل الهی عملیات گازرسانی با سرعتی مطلوب در شهر زاهدان در حال اجراست و حداکثر تا پایان سال 99 به اتمام خواهد رسید.

انتهای پیام/
 
کد مطلب: 424554
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *