شیب تند کپرنشینی و تشنج بحران؛

چشم اندازی از فقر در سازه ای از جنس چوب و برگ خرما

18 آذر 1398 ساعت 11:26

دهیار روستای کمب چابهار گفت: بارندگی های این چند روز به علت ضعیف بودن سازه های کپر مانند بارش های اخیر باعث افتادن و تخریب کومه ها بر روی ساکنان می شود.


به گزارش پهره، به نقل از چهاربهاران کپر متداول ترین شیوه زندگی سنتی در مناطق حاشیه نشین شهرها و روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان بوده که از دیرباز با توجه به اقلیم منطقه و برگرفته از محیط خانه هایی از جنس برگ درخت خرما، چوب و حصیر احداث می شد اما در دهه های اخیر این سبک زندگی با فقر و محرومیت در آمیخته و به عنوان نماد محرومیت خودنمایی می کند.

خانواده محروم و کم برخورداری نقل از که توان تهیه مسکن و سرپناهی مناسب ندارند مجبور به اقامت در این سازه ها می شوند از این رو با بارش باران، وقوع آتش سوزی و سیل بیشترین خسارات را متحمل می شوند.

سعید زین الدینی دهیار اسبق بزرگترین منطقه حاشیه نشین کشور در چابهار در گفت و گو با چهاربهاران می گوید: در حال حاضر تعداد زیادی کپرنشین در کمب چابهار زندگی می کنند و حتی برخی ازآنها درون رودخانه ساکن شده اند که در صورت وقوع سیلاب در پایین رودخانه در دریا غرق خواهند شد.

وی با بیان اینکه در بارندگی های اخیر بسیاری از این کپرها آوار شده است افزود: وقتی باران می بارد همه خوشحال می شوند و بخاطر نزول رحمت الهی شکرگذار نعمت خداوند اند اما کپرنشینان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند که حاکی از فقر و عدم تمکن مالی است.

دهیار کمب ادامه داد: طی دو روز گذشته بارندگی های بعضا شدیدی را در چابهار شاهد بودیم که در چنین زمانی تمامی زندگی کپرنشین خیس شده و هر لحظه ممکن است سقف بر روی سرش آوار شود.


بارش و طوفان رحمتی که می توان برای کپرنشین به بلا مبدل شود

رئیس اداره هواشناسی چابهار به خبرنگار ما می گوید: طی دور روز گذشته آمار دریافتی بارش چابهار، کنارک و توابع میزان بارندگی مطلوبی برای ساکنان به ثبت رسیده است که چابهار با 25.6 میلیمتر بارندگی میانگین بارش ها را از آن خود کرده است.

محمد رضا سالاری فنودی تاکید می کند: کنارک با 59 میلیمتر، فرودگاه28.7، باهوکلات20، پلان25، طیس38، کمبل سلیمان20، بل ریمدان20، زرآباد39.7، مومان51.5 و سورکمب42.5 بارندگی در ایستگاههای ما به ثبت رسیده اند.


مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن متولی رسیدگی به وضعیت کپرنشینان

یکی از کپرنشینان چابهاری به خبرنگار ما می گوید: دو دهه خشکسالی باعث مهاجرت ما از روستاها به حاشیه شهرهای شده است و چون توان خرید ملک در چابهار را نداریم مجبور به زندگی در کپر شده ایم.

جاسم جدگال می افزاید: اکثریت کپرنشینان به شغل های کارگری و صیادی مشغولند و ازاین راه امرار و معاش می کنند و خانواده های ما در تغییر فصل ها گرما و سرمای زیادی را متحمل می شوند.

وی عنوان می کند: به صورت غیرقانونی از یک رشته کابل برق برای روشن کردن لامپ استفاده می کنیم که معمولا چندین متر برق کشی با کابل ضعیف نمی تواند کولر را برق رسانی کند و از گرما و سرما رنج می بریم.


وی خاطرنشان می کند: بنیاد مسکن به تازگی متولی ساماندهی حاشیه نشینان شده است ولی هیچ طرحی برای خانه دار شدن ما انجام نمی شود و از مسئولین میخواهیم با اجرای طرحی، زندگی ما را از این وضعیت کنونی تغییر دهند.


انتهای پیام/


کد مطلب: 424553

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/424553/چشم-اندازی-فقر-سازه-جنس-چوب-برگ-خرما

پهره
  https://www.pahreh.ir