دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ۲۰:۰۱
۰
در 6 ماهه نخست سال جاری صورت گرفت؛

شناسایی 301 تبعه غیرمجاز در واحدهای کارگری در سیستان و بلوچستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان از شناسایی 301 نفر تبعه بیگانه غیرمجاز در واحدهای مختلف صنفی و کارگاهی در این استان خبر داد.
شناسایی 301 تبعه غیرمجاز در واحدهای کارگری در سیستان و بلوچستان
به گزارش پهره، به نقل از عصرهامون، مهرداد جهاندیده در گفت وگو با عصرهامون، با بیان اینکه مقررات روشنی در زمینه منع به کارگیری اتباع بیگانه فاقد پروانه کار قید شده، گفت: مطابق ماده 120 قانون کار اتباع بیگانه ای می توانند در ایران مشغول به کار شوند که اولا دارای روادید ورود با حق کار مشخص باشند و ثانیا مطابق قوانین و آیین نامه های مربوطه، پروانه کار دریافت کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البته تاکید کرد: داشتن گذرنامه و مدارک اقامتی دلیل موجه ای برای بکارگیری اتباع خارجی نیست.

جهاندیده با اشاره به وجود پیش بینی های لازم قانون در خصوص صدور پروانه کار برای اتباع بیگانه و اشتغال مشخص این افراد، افزود: ماده 121 قانون کار، در این خصوص وزارت کار را مکلف کرده تا با 3 شرط برای اتباع بیگانه پروانه کار صادر کند؛ اول اینکه در میان اتباع ایرانی آماده به کار افراد داوطلب واجد تحصیلات و تخصص مشابه وجود نداشته باشد، دوم تبعه بیگانه دارای اطلاعات و تخصص کافی برای اشتغال به کار موردنظر باشد و سوم از تخصص تبعه بیگانه برای آموزش و جایگزینی بعدی افراد ایرانی استفاده شود.

وی ادامه داد: پرونده این افراد در هیئت فنی اشتغال اتباع خارجی استان مطرح و در خصوص صدور روادید یا حق کار آنها تصمیم گیری می شود.

جهاندیده با تاکید بر اینکه بر اساس ماده 181 این قانون، اگر کارفرمایی اقدام به بکارگیری تبعه غیرمجازی که فاقد پروانه کار است کند، مشمول مجازات می شود، تصریح کرد: آن دسته از کارفرمایانی که اتباع بیگانه فاقد پروانه کار و یا اتباعی که مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی شده است به کار بگیرند، اتباع بیگانه را در کاری غیراز آنچه در پروانه کار آنها قید شده است پذیرش کنند و یا در مواردی که رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما قطع می شود مراتب را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نکنند، با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به مجازات حبس از 91 تا 180 روز محکوم خواهند شد.

وی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر  اساس بند ج ماده 11 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مکلف است کارفرمایانی را که اتباع خارجی فاقد پروانه را به کار می گیرند بابت هر روز اشتغال غیرمجاز هر کارگر خارجی، معادل 5 برابر حداقل دستمزد روزانه جریمه کند و در صورت تکرار تخلف این جریمه 2 برابر خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ادامه داد: بازرسان کار اداره کل نیز در این بازه زمانی موفق به انجام 3 هزار و 958 فقره بازرسی و تهیه گزارش، از اشتغال اتباع خارجی در بخش های مختلف تولیدی، صنعتی، خدماتی و ... شده اند که این اقدامات در نهایت منجر به شناسایی 301 تبعه بیگانه غیرمجاز و جایگزینی 130 نفر نیروی کار ایرانی در سطح واحدهای مختلف در سراسر استان شد.

انتهای پیام/
 
کد مطلب: 424090
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *