از درمان آسان بیماری سل تا خطر مرگ در اثر عدم پیگیری

24 دی 1397 ساعت 11:57

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت : بیماری سل اولین عامل مرگ ناشی از بیماری های عفونی تک عاملی در جهان می باشد.


دکترفرهاددادگر در گفت وگو با پهره اظهار داشت :سل یک بیماری عفونی واگیردار و عمدتا ریوی است که اولین عامل مرگ ناشی از بیماری های عفونی تک عاملی در جهان می باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر افزود :یک سوم جمعیت جهان آلوده به باسیل سل هستند و در هر 15 ثانیه یک نفر در جهان در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهد و عوارض این بیماری، بار اقتصادی و اجتماعی هنگفتی به بیماران و جامعه تحمیل می کند.

وی علائم این بیماری را اینگونه بیان کرد : سرفه بیش از دو هفته ،خلط و خلط خونی ، تب ، تعریق شبانه و کاهش وزن میباشد که با مراجعه به مراکز بهداشتی، درمانی و انجام آزمایش رایگان به راحتی قابل تشخیص می باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در ادامه افزود : درمان بیماری سل عمدتا 6 ماهه بوده و کاملا رایگان است و پس از پایان دوره بهبودی کامل حاصل می شود.

دکتر دادگر اظهار داشت: تا پایان سال 2035 میلادی، کاهش مرگ و میر ناشی از سل به کمتر از 90 درصد و کاهش میزان بروز کمتر از 80 درصد نسبت به سال  2015 جزو اهداف و تعهدات کشورهای جهان می باشد که کشور ایران نیز در این جهت موفقیت های خوبی بدست آورده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در پایان گفت: در کشور ما، استانهای سیستان و بلوچستان و گلستان بالاترین آمار بروز این بیماری را دارا هستند و اهمیت آن با توجه به وجود مرز مشترک با کشور پاکستان که جزو کشورهای با بالاترین میزان بروز بیماری سل است، قابل توجه می باشد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 422958

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/422958/درمان-آسان-بیماری-سل-خطر-مرگ-اثر-عدم-پیگیری

پهره
  https://www.pahreh.ir