ایرانشهر، رتبه اول پرورش شتر در کشور

18 دی 1397 ساعت 16:50

رئیس جهاد کشاورزی ایرانشهر گفت: در ایرانشهر حدود 9 هزار نفر شتر وجود دارد و به این دلیل این شهرستان اولین و بزرگترین پرورش دهنده شتر در کل کشور است.


به گزارش پهره ؛ استان پهناور سیستان و بلوچستان که دارای ظرفیت های بسیاری در زمینه های مختلف است، رتبه نخست پرورش شتررا به خود اختصاص داده است.
شتر، حیوانی مقاوم با شرایط سخت و سیستان و بلوچستان نیز با مراتع و دشت های زیادی که دارد بعنوان مهمترین زیستگاه پرورش شتر در کشور به شمار می آید و با دارا بودن 74 هزار نفر شتر، نیمی از جمعیت شتر کشور را به خود اختصاص داده است.
علاوه برتغذیه و استفاده از گوشت و شیر شترامروزه این حیوان جنبه درمانی نیز دارد و می تواند نقش مهمی در تامین سلامت انسان داشته باشد و از طرفی ارزش غذایی مطلوب آن نیز کمک شایانی به اقتصاد استان می‌کند چرا که بیشترین نیاز بازار گوشت کشور از این استان تامین می گردد.
سیستان و بلوچستان سالهاست که درگیر خشکسالی است و آب و هوای گرم و خشک آن نیز بر شدت این خشکسالی افزوده است اما مردم منطقه توانسته اند با سختکوشی فراوان وبا استفاده از شرايط موجود بهترين استفاده را از اين شرايط برده و با داشتن نیمی از جمعیت شتر کشور، این استان را به عنوان قطب اول پرورش این حیوان معرفی کنند.

نیمی از شتر کل کشور در سیستان و بلوچستان
رئيس سازمان جهاد كشاورزي سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار پهره گفت : در حال حاظر سیستان و بلوچستان 75هزار نفر شتر دارد که از این دست ، 53 واحد پرورش شتر شیری کوچک روستایی با ظرفیت 900 نفر شتر، پنج واحد پرواربندی صنعتی شتر و 13واحد پرواربندی کوچک روستایی با ظرفیت هزار و 100 نفر شتر در این نقطه از ایران فعال است.
مجتبی پیری ادامه داد: در راستاي اجراي سند توسعه پرورش شتر و با هدف ساماندهي، هويت دار كردن و اجراي برنامه اصلاح نژاد شتر و كنترل قاچاق بيش از 30 هزارنفر شتربومي استان با تخصيص بيش از 15ميليارد ريال اعتبار پلاك كوبي شده است.

وی با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان دارای نیمی از شترهای کشور است ، اظهار کرد : ایجاد ظرفیتهای جدید و افزایش تولید شیر و گوشت شتر به روش های نیمه صنعتی شرایط ایجاد واحدهای کاملا صنعتی با تجهیز شیردوش و شیر سرد کن و با تکیه بر واردات شترهای پر تولید شیری فراهم شده و همچنین زمینه فرآوری و بسته بندی شیر و گوشت شتر بیش از پیش مشهود شود .
پیری با اشاره به تدوین سند توسعه پرورش شتراستان اظهار کرد : شرايط مناسب براي پرورش شتر درسيستان وبلوچستان سبب شده سند توسعه پرورش شتر استان با توجه به ظرفیت بالای منطقه تدوین شود.
وی ادامه داد : این سند با هدف استفاده مطلوب و مفید از ظرفیت های موجود سیستان و بلوچستان در زمینه تولیدات شتر و ساماندهی پرورش شتر شیری و تولید شیرآن به عنوان یک محصول ارگانیک و هدایت بخشی از شترهای جوان به واحدهای پرواربندی برای پروار و تامین بخشی از گوشت قرمز مورد نیاز بازار تدوین شده است.

رئیس سازمان جهاد كشاورزي استان با اشاره به تلفات شتر در هنگام زادوولد در بیابان گفت : از آنجا كه بيشترين تلفات شتر در هنگام زادوولد در بيابان است لذا به منظور رفع اين معظل برنامه هايي از سوي جهاد كشاورزي براي كاهش تلفات در دست بررسي  واجراست تا از تلفات شتر در بیابان ها جلوگیری شود.
مهندس پیری ادامه داد : دركنار اين موضوع حوادث رانندگي نیز از جمله موضوعاتي است كه به شدت جان اين حيوان را تهديد مي كند موضوعي كه موجب شده تا براي كاهش اينگونه حوادث ساخت پلاک های شبرنگی ساخته شود تا به گردن شترها آویزان گردد.
وی با اشاره به نیاز سایر استانها به شتر و فراورده های آن تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاظر تنها دامداران بومی استان مجوز صادرات شتر را دارند و به هیچ عنوان شتروارداتی به صورت زنده به دیگرمناطق کشورارسال نمی‌شود و همچنین با شرایط ویژه ای که این استان دارد می تواند به مهترین صادرکننده شتر در کشور تبدیل شود.

ایرانشهر بزرگترین پرورشگاه شتر در ایران
یکی از مستعدترین مناطق استان سیستان و بلوچستان برای پرورش شتر نیز شهرستان ایرانشهر است که برای پیگیری این موضوع به سراغ رئیس اداره جهاد کشاورزی این شهرستان رفتیم.
مجید فیاضی در گفت و گو با خبرنگار پهره گفت : در ایرانشهر حدود 9 هزار نفر شتر وجود دارد و به این دلیل این شهرستان اولین و بزرگترین پرورش دهنده شتر در کل کشور است.
رئیس جهاد کشاورزی ایرانشهر با اشاره به بومی بودن شترهای این شهرستان اظهار کرد: مردم منطقه از گوشت و شیر شتر بیشتر می کنند و به این خاطر شترهای بومی مورد تایید اداره دامپزشکی است اما شترهایی که به صورت قاچاق وارد کشور و منطقه می شوند نظارتی چندانی بر روی آنان صورت نمی گیرد.
فیاضی از دلایل محیا بودن زمینه پرورش شتر در ایرانشهر را اینگونه عنوان کرد: آب و هوای مناسب و وجود علوفه زیاد در این شهرستان سبب شده پرورش شتر بیشتر مورد توجه قرار گیرد که این امر می تواند گامی مهم در ایجاد اشتغال جوانان و تامین گوشت مورد نیاز کشور باشد، به طوري كه هم اكنون  بیش از 700 نفر در سطح شهرستان ایرانشهر به کار پرورش شتر مشغول هستند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 422937

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/422937/ایرانشهر-رتبه-اول-پرورش-شتر-کشور

پهره
  https://www.pahreh.ir