سیستان و بلوچستان سه هزار و 856 ناشنوا دارد

10 آبان 1397 ساعت 13:49

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت : بادهای مستقیم و آفتاب شدید در این منطقه از جمله عواملی محسوب می شود که به بروز ناشنوایی در افراد تاثیرگذار است.


به گزارش پهره ؛ امین الله هاشمزهی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد از ناشنوایان با درجات ناشنوایی خفیف تا خیلی شدید در سطح سیستان و بلوچستان شناسایی شدند و هم اینک از خدمات بهزیستی بهره مند هستند.
وی افزود: بیشترین دلیل ناشنوایی در سیستان و بلوچستان مربوط به دلایل ژنتیکی، شرایط آب و هوایی استان و در موارد بسیار کم تصادفات و سایر حوادث از عوامل ناشنوایی در این منطقه محسوب می شود.
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بادهای مستقیم و آفتاب شدید در این منطقه از جمله عواملی محسوب می شود که به بروز ناشنوایی در افراد تاثیرگذار است.
وی خاطر نشان کرد: بهزیستی علاوه بر پیگیری مراحل درمان این افراد هزینه سمعک و در صورت نیاز هزینه کشت حلزون را به طور بلاعوض پرداخت می کند.
هاشمزهی ادامه داد: کاشت حلزون برای جلوگیری از تشدید ناشنوایی در کودکان زیر 6 سال انجام می شود که کمک هزینه آن تا سقف پنج میلیون تومان از طرف بهزیستی پرداخت می شود.
وی با اشاره به انجام اقدامات پیشگیرانه تصریح کرد: غربالگری ناشنوایی یکی از طرح های پیشگیرانه است که حدود 10 سال توسط 21 پایگاه در سطح سیستان و بلوچستان برای کودکان تازه متولد شده انجام می شود.
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: علاوه بر این یک پایگاه ثابت شنوایی سنجی خود معرف نیز در زاهدان وجود دارد که افراد برحسب احساس نیاز به این پایگاه مراجعه می کنند و تحت درمان قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه در اکثر شهرهای بزرگ سیستان و بلوچستان مدرسه استثنایی وجود دارد، تصریح کرد: ناشنوایان این استان در زمینه آموزش هیچ مشکلی ندارند و برخی از آنان مقاطع آموزشی را تا تحصیلات عالیه ادامه داده اند.
هاشمزهی اظهار داشت: همچنین سه موسسه غیردولتی کودکان کم شنوا و ناشنوا نیز در زاهدان، سراوان و ایرانشهر وجود دارد که با نظارت بهزیستی آموزش های تربیت شنیداری و تربیت گفتاری را در اختیار این قبیل کودکان قرار می دهد.
انتهای پیام//


کد مطلب: 422481

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/422481/سیستان-بلوچستان-سه-هزار-856-ناشنوا

پهره
  https://www.pahreh.ir