يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ ۱۷:۲۳
۱

ذرت نشائی برای نخستین بار در ایرانشهر کشت شد

هدف از اجرای این طرح که به صورت پایلوت در 2 هکتار از زمین های کشاورزی ایرانشهر اجرا شد بررسی میزان بهره ‌وری در مقایسه با کشت دانه ای ذرت است.
ذرت نشائی برای نخستین بار در ایرانشهر کشت شد
عزیز الله یوسفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح که به صورت پایلوت در 2 هکتار از زمین های کشاورزی ایرانشهر اجرا شد بررسی میزان بهره ‌وری در مقایسه با کشت دانه ای ذرت است.

وی با بیان اینکه از نظر اقتصادی کشت نشائی مزایای زیادی دارد افزود: یکی از راه حل های کاهش مصرف آب در منطقه استفاده از روش نشا برای تولید محصولات زراعی است.

کارشناس ذرت و محصولات علوفه‌ ای سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از دیگر مزیت های کشت نشائی ذرت را کاهش طول دوره رویش در مزرعه، صرفه جویی در میزان مصرف بذر، تولید مقدار ماده خشک و بیوماس بیشتر به ازای آب مصرفی کمتر، برشمرد.

وی افزود: در هر هکتار کشت ذرت به طور سنتی حدود 70 تا 80 کیلوگرم بذر مصرف می شود که با روش کشت نشایی 50 درصد میزان بذر مورد نیاز در هر هکتار کم می شود اما برداشت محصول تا 80 درصد افزایش خواهد یافت.

مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر نیز به خبرنگار پهره گفت: این شهرستان به علت دارا بودن منابع آبی و خاکی حاصلخیز، یکی از مستعدترین مناطق کشاورزی در سیستان و بلوچستان محسوب می شود. 

حسن شاه ولی بر افزود: در راستای عملیاتی کردن تغییر الگوی کشت در ایرانشهر تلاش خواهیم کرد تا کشاورزان را به روی آوردن به روش های مکانیزه و نشائی ترغیب کنیم.

وی اظهار کرد: با هدف دستیابی به اهداف ترویجی، آموزشی و تغییر در نحوه کاشت از بذرکاری به نشاکاری و افزایش بهره وری آب کشاورزی، این مزرعه به عنوان سایت الگویی در زمان داشت بر اساس برنامه ریزی انجام شده مورد بازدید سایر کشاورزان قرار خواهد گرفت.

به گزارش پهره؛ ایرانشهر با 30هزار هکتار زمین زراعی و باغی و17هزار بهره بردار در جنوب سیستان و بلوچستان قرار دارد.

انتهای پیام//

 
کد مطلب: 422313
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *