در جلسه علنی امروز مجلس:

وزیر اقتصاد هم رفتنی شد/ کرباسیان رای لازم برای ماندن در وزارت را کسب نکرد

4 شهريور 1397 ساعت 15:35

137 نماینده موافق استیضاح و 121 نماینده نیز مخالف استیضاح رای دادند؛ با این احتساب وزیر اقتصاد و دارایی نیز بایستی کابینه را ترک کند.


به گزارش پهره ؛ به نقل از جماران ، علی‌اصغر یوسف‌نژاد در ابتدای جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به اسامی نمایندگانی که قرار است به عنوان متقاضی استیضاح وزیر اقتصاد صحبت کنند، گفت: متقاضیان استیضاح و آقای وزیر هر کدام دو ساعت وقت دارند که یک ساعت و نیم در ابتدا و ۳۰ دقیقه در انتها صحبت می‌کنند و دفاع نهایی با وزیر خواهد بود.

بهادری: آقای کرباسیان لباس وزارتخانه اقتصاد به تن شما نمی‌آید
 
سید هادی بهادری در جایگاه موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد گفت: گلایه‌ای از رییس جمهور دارم. شأن وزارت اقتصاد در کابینه به هماهنگ کننده چند اداره تقلیق پیدا کرده است. ما انتظار داشتیم یک اقتصاددان در راس وزارت اقتصاد می‌بود. به بحث تخصص در این باره توجه نشده ما هر جا از متخصص استفاده نکردیم آسیب دیدیم.
وی افزود: ما به اقتصاد به اندازه فوتبال بها نمی‌دهیم. آقای رییس جمهور با وصله و پینه کابینه تشکیل نمی‌شود. اقتصاد کشور تئوری ندارد. وزیر اقتصاد نمی‌تواند سیاست‌های اقتصادی دولت را تبیین کند. آقای کرباسیان شما چرا پیشنهاد ریاست این وزارتخانه را پذیرفتید؟ شما که خودتان گفتید اقتصاد کلان نمی‌دانید، چرا این جایگاه را پذیرفتید؟ چرا در اردیبهشت‌ماه استعفا ندادید؟ چرا حداقل از مردم عذرخواهی نکردید؟
بهادری بیان کرد: می‌دانید مردم تحت فشار اقتصادی هستند؟ می‌دانید ریشه بیکاری و گرانی در وزارتخانه شما است؟ می‌دانید واحدهای تولیدی و اصناف ما یا توسط بانک‌ها گرفتار شده‌اند یا توسط اداره دارایی و مالیات شما؟ آیا می‌دانید چه بروکراسی‌هایی در بانک‌های شما حاکم است؟ آیا می‌دانید گمرک شما موجب شده امروز بسیاری از کالاهای تلنبار شده در مبادی گمرکی در حال فاسد شدن هستند؟ آیا می‌دانید قاچاق از مبادی رسمی و گمرکات در حال انجام است؟
وی ادامه داد: آیا می‌دانید کسانی که ۴۰ هزار سکه خریده‌اند مالیات نمی‌دهند، ولی یک بقال باید از دارایی‌ خود مالیات بدهد؟ آیا می‌دانید برخی از تولیدکنندگان در زندان هستند؟ آقای کرباسیان شما انسان خوش برخوردی هستید ولی لباس وزارت اقتصاد به تن شما نمی‌آید. نه توان هماهنگی تیم اقتصادی را دارید نه سیاست‌گذاری اقتصادی را بلد هستید. شما می‌توانید مدیر اقتصادی خوبی باشید، ولی وزیر اقتصاد خوبی نیستید.
بهادری گفت: از همکاران خواهش می‌کنم با رای به استیضاح بیش از این نگذارید اقتصاد آسیب ببیند تا از نخبگان برای این وزارتخانه استفاده شود هنوز تحریم‌ها آغاز نشده که به این روز افتادیم.
حاجی‌دلیگانی: در دوران وزارت کرباسیان قدرت خرید مردم۵۰ درصد کاهش یافته است
حسینعلی حاجی دلیگانی در موافقت با استیضاح وزیر امور اقتصاد و دارایی بیان کرد: آقای کرباسیان یک سال از زمان رای اعتماد نمایندگان و ارایه برنامه کاری شما با شعار آزادی، امنیت و آرامش و پیشرفت بر اساس ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی به نمایندگان گذشت. بر کارگران و کشاورزان و کسانی که شغل نداشتند و معلمان و رانندگان چه گذشت. هر چه اندیشه کردم امروز از کجای اقتصاد برای شما بگویم بی نتیجه ماند. از گرانی مواد غذایی یا خودرو یا بازار عنان بریده ارز و سکه یا رکود تورمی که کمر تولیدکنندگان را شکسته یا عدم شفافیت و یا خروج سرمایه های هزاران میلیاردی. اینقدر لیست بلند بالایی شد تصمیم گرفتم از زبان و برنامه های خودتان که در مرداد ۹۶ به مجلس ارایه کردید، بگویم.
وی در ادامه بیان کرد: آقای وزیر یادتان هست که در برنامه‌ای که به مجلس ارایه کردید مهار تورم افسار گسیخته را از برنامه های دولت یازدهم اعلام کردید و گفتید رشد منفی اقتصاد در دولت مثبت شده است. مهار تورم در کنار احیای رشد اقتصادی سبب التهاب زدایی از اقتصاد شده و دیگر شاهد نوسانات شدید در بازار کالا و ارز و خدمات نیستیم.
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس ادامه داد: شما گفتید ثبات نسبی در اقتصاد کشور حاکم شده است. اذعان کردید تورم افسار گسیخته‌ای که در برخی زمان ها از مرز ۴۰ درصد عبور کرده بود پس از ۲۶ سال در سال ۹۵ تک رقمی شده است. گفتید تورم گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها از ۴۱/۷ درصد در سال ۹۲ به ۸/۲ درصد در سال ۹۵ رسیده است.
وی در ادامه تصریح کرد: گفتید ضریب نرخ ارز به کمتر از پنج درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است. در بیان دستاورد دولت یازدهم اعلام کردید به گواه ارزیابان مستقل بین المللی در شاخص هایی مانند بهبود فصای کسب و کار و نواوری و شادی و کیفیت زندگی بهبود داشته ایم. گفتید جایگاه بین الملی کشور در شاخص آزادی اقتصادی ۱۳ پله و در فلاکت اقتصادی ۱۵ رتبه بهبود یافته است.
حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: اما شما که وزیر شدید دلار ۳۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسید و متوسط قیمت یک متر مسکن با حداقل ۶۵ درصد افزایش به متری ۸ میلیون تومان رسید. روزانه یک هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزودید. بالاترین میزان نقدینگی کشور یعنی ۱/۶ تریلیون تومان را تجربه کردیم. رشد اقتصادی را به ۳ تا ۴ درصد کاهش دادید. نرخ تورم نقطه به نقطه نشان می دهد در خردادماه به ۱۳/۷ رسیده است یعنی ۹۵ درصد افزایش قیمت داشتیم. این رشد در برخی زیربخش ها که تاثیر زیادی از تلقی مردم از تورم دارد بسیار قابل توجه است.
وی افزود: شاخص قیمت خوراکی ها و آشامیدنی ها هر ماه حدود ۹ درصد رشد داشته است. در یک سالی که شما وزیر شدید رتبه بهبودی فضای کسب و کار ایران چهار رتبه کاهش یافته است. در این یک سال قیمت خودرو ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. فیمت سکه از یک میلیون و دویست به بالای چهار میلیون رسیده است.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان گفت: قدرت خرید مردم را حداقل ۵۰ درصد کاهش دادید. نقش شما در تهیه و ابلاغ بسته اول ارزی کشور چیست؟ اگر نقش داشتید بر چه اساسی مفاد آن را تهیه کردید. ۹ تا ۱۸ میلیارد دلار ارز کشور را به تاراج دادید و ۵۷ تن طلا و سکه را از دست دادیم. اگر نقش نداشتید شما چه وزیر اقتصادی هستید که در تیم اقتصادی دولت نقشی ندارید.
رحیمی‌جهان‌آبادی: کرباسیان، اقتصاد کلان بلد نیست
جلیل رحیمی جهان آبادی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد،‌ گفت: ترامپ، روحانی و کرباسیان هیچ کدام مقصر نیستند، ما مقصریم که پشت دیوارهای سیمانی صدای مردم ایران را نمی‌شنویم. ما مقصریم که به جای شنیدن صدای درد و رنج مردم کماکان چشم و گوش بسته از برخی وزرا حمایت می‌کنیم.
نماینده مردم تربت‌جام در مجلس، وزارت اقتصاد را در اداره اقتصاد کلان و گسترش فساد در گمرک مقصر دانست و ادامه داد: مجلسی که توجیحات غیرعقلانی و غیر منطقی وزارت اقتصاد در ناکارآمدی، ضعف مدیریت، فساد گمرک،  ناتوانی مدیریت بازار ارز و کوچک‌تر شدن سفره مردم را می‌شنود و با سکوت‌ آنها را تایید می‌کند.
وی ادامه داد: وزارت اقتصاد از مدیریت اوضاع اقتصادی ناتوان است. کرباسیان مدیری نیست که اقتصاد کلان بلد باشد و بتواند آن را اداره کند،‌ ایشان توانایی اداره زیر مجموعه خودش را هم ندارد. بیش از ۴۰ نماینده استیضاح وزیر اقتصاد را به این دلیل امضا کردند که بفهمند مقصر فساد در سامانه‌های گمرک چه کسی است؟ بارها به رییس گمرک گفته‌ام شرکتهای مرزنشینان تحت فشار هستند، در گمرک فساد است و مشکلات اقتصادی مردم را زمین‌گیر کرده است اما هیچ تلاشی در کرباسیان و گمرک برای رفع چالش‌ها نیست.
این عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: بدون نگاه جناحی و سیاسی و بدون حب و بغض نسبت به دولت باید از حقوق ملت دفاع کنیم. مردم زیر فشار اقتصادی در حال خرد شدن هستند. ای کاش این دیوارهای سیمانی به شما اجازه شنیدن صدای ضجه مردمی را می‌داد که از صبح تا ظهر زیر گرمای ۴۰ درجه هوا  هستند.
رحیمی جهان‌آبادی اظهار کرد: وزارت اقتصاد و سازمان گمرک نسبت به ضعفهای مدیریتی و مفاسد اداری و اقتصادی خود و زیرمجموعه خود احساس مسؤولیت نمی‌کنند. چه کسی مقصر این شرایط است؟ تا کی می‌خواهیم مشکلات اقتصادی کشورمان را به بازار سلیمانیه، هرات، ارمنستان و بازار کشورهای همسایه وصل کنیم.
نماینده مردم تربت‌جام در مجلس، مدیریت اقتصادی دولت روحانی را ضعیف دانست و اظهار کرد: از کلیات دولت دفاع کرده و می‌کنم و از شخص روحانی دفاع کرده و می‌کنم اما آقای کرباسیان محورهای طرح سوال از رییس‌جمهور را بخوان، یکی از این محورها ناتوانی شخص شماست. رییس‌جمهور باید ناتوانی شخص شما و تیم همراه شما در وزارت اقتصاد را پاسخ دهد. دولتی که زیر بدترین فشارهای داخلی و خارجی است چرا باید ضعف مدیریتی شما را هم پاسخ دهد؟
وی تاکید کرد: وزارت اقتصاد از تدوین و اجرای سیاستهای کلان ناتوان است و درک درستی از تئوری‌های اقتصادی ندارد. اقتصاد دنیای امروز بر پایه توهم، توطئه و اخبار نادرست اداره نمی‌شود. اقتصاد دولت روحانی بیمار است و مقصر آن هم شخص کرباسیان است.
رییس فراکسیون مرزنشینان مجلس یادآور شد: مفاسد اداره گمرک دوغارون و سامانه گمرک شرق کشور را به رییس گمرک گزارش دادم اما ایشان هیچ اقدامی برای از بین بردن مفاسد این گمرک انجام نداد. وزیری که در جنگ اقتصادی نمی‌تواند زیرمجموعه خود را اداره کند نباید وزیر باشد. به عنوان حامی دولت روحانی می‌گویم مردم زیر فشار اقتصادی کمرشان شکسته است.
خادمی: روحیه اشرافیگری خاوری همچنان در بدنه مدیران وزارت اقتصاد جاری است
 
هدایت‌الله خادمی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی استیضاح وزیر اقتصاد به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح، گفت: آیا وضع اقتصادی مردم را نمی‌بینیم و صدای مستضعفان را نمی‌شنویم؟ چه‌طور است که در این اوضاع بد اقتصادی زندگی توده‌های مردم سخت‌تر و زندگی برخی بهتر و شیرین‌تر می‌شود؟
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وزارت اقتصاد وظیفه خود برای تنظیم سیاست‌های اقتصادی، مالی و هماهنگی آن را انجام نداده، یادآور شد: متاسفانه این وزارتخانه نه استراتژی برای پیشبرد مسائل کشور داشته و نه برای سازمان‌های تابع برنامه‌ای ارائه کرده است. ضمن این‌که نبود دانش، انگیزه، ناهمگونی مدیریتی و استفاده از مدیران بی‌انگیزه و خسته در راس امور از دیگر معایب این وزارتخانه است.
خادمی با بیان این که معاون بانک و بیمه و شرکت‌های دولتی در این وزارتخانه بیشتر در سفر خارجی به سر برده وعملکردش خروجی مشخصی نداشته، تصریح کرد: در بیمه‌ها هم وضعیت خوبی حاکم نیست و ما شاهد صدور بیمه‌نامه برای هواپیمایی آسمان بدون دریافت حق بیمه سنوات قبل و سال جاری بودیم در حالی که این شرکت باید ۲۸ میلیارد تومان خسارت می‌داد.
وی با بیان این‌که شاخص‌های کلان بانکداری رو به نابودی است، تصریح کرد: بانک‌ها با پول مردم شرکت و هلدینگ تاسیس کردند. آیا وظیفه بانک‌ها این است؟ بانک‌ها چه ربطی به خرید فولاد و پتروشیمی دارند؟
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی گفت: دختر یکی از مسئولان خودروی ۳۵۰ میلیونی را با ۱۰۰ میلیون تخفیف به قیمت ۲۵۰ میلیون و با وام چهار درصد دریافت کرده، در حالی که در این مملکت فوق‌ لیسانس‌ها به دنبال نظافتچی بودن هستند. امروز اگر آقای خاوری نیست اما روحیه اشرافیگری او در بدنه مدیران اقتصاد جاری است.
خادمی با طرح این سوال که فرزند بیست و چند ساله مشاور رییس جمهور در شرکت زیرمجموعه وزارت اقتصاد چه می‌کند، اظهار کرد: اختلاس، قاچاق و تخلفات گسترده در گمرک بیداد می‌دهد. در سال‌هایی که آقای کرباسیان در گمرک بود چه گذشت که بازرسی پرده از قاچاق سازمان یافته ۱۵ تریلیون دلاری برداشت و چرا بایگانی گمرک و اسناد سال ۹۲ و ۹۳ آتش گرفت.
وی در پایان وضعیت بازار ارز را از دیگر نقاط ضعف عملکرد وزیر اقتصاد عنوان کرد و گفت: گفته می‌شود دولت برای پرداخت بدهی خود دلار را گران می‌کند.
 
مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد در جلسه استیضاح در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به مناسبت هفته دولت گفت: خدا را سپاس‌گذارم که امروز عملکرد خود و بخش اقتصاد کشور را بازگو می‌کنم. هیچ زمانی نگفتم فقط در دایره مسئولیت خود پاسخگو هستم. من به عنوان عضوی از دولت پاسخگو هستم هرچند بخشی از مسئولیت من نباشد.
وی ابراز امیدواری کرد که خسارت زلزله شب گذشته کرمانشاه کم باشد و به بیمه مرکزی دستور داد کار را دنبال کند.
کرباسیان با بیان اینکه سوالات نمایندگان کلی است و برخی موارد در سوالات استیضاح نبود، گفت: در مورد گروه اول سوالات که به کلیت اقتصاد برمی‌گردد؛  پرسش‌هایی درباره اداره امور کشور و تدوین سیاست های مالی و تدوین و ساماندهی اقتصاد کشور مطرح شد .
وی تاکید کرد: اگر حوادث غیرارادی نبود، می‌توانستیم نشانه‌های روند بهبود اقتصاد کشور را ملاحظه کنیم. من به همه حق می‌دهم نگران وضعیت موجود باشند. سوالاتی که مردم از شما می‌پرسند از من نیز می‌پرسند؛  من در جریان دغدعه‌ها هستم و می‌دانم سفره‌های مردم با وضعیت اقتصادی تناسب ندارد. مطالبات مردم را محترم می‌دانم؛ اما باید بین نوسانات ارزی به عنوان یک رخداد با مسیر ملی اقتصاد تفاوت قائل شد. من قبول دارم از ابتدای بهار وضعیت ما تحت تاثیر اثرات روانی تحریم و سوءاستفاده‌های داخلی دچار نوسان شد اما به آن معنا نیست که اقتصاد بی معنا شده؛  باید بین رخداد و مسیر کلی تفکیک قائل شد.
وزیر اقتصاد گفت: من متاسفم که مجبورم  به جای اینکه توان خود را بر بهبود معیشت بگذارم، باید به خنثی‌سازی اقدامات معاندین بپردازم. ریشه تلاطم موجود نه صرفا ساختار اقتصادی داخل بلکه متاثر از بدعهدی نظام سلطه است. من یک سال است این مسئولیت را برعهده گرفتم و نباید انتظار داشت که بتوانم مسائل تاریخی را حل کنم.
وی گفت: این تهدیدات برای کشورهای ترکیه و روسیه هم پیش آمد؛ تازه آنها نه تهدید به قطع نفت شدند و نه بستن سوئیفت. آنها به محدودیت صادرات محصولات پتروشیمی تهدید نشدند؛ اما اثرات تحریم در این کشورها به مراتب مخرب‌تر بود. ظرف مدت کوتاهی ۳۰ درصد از ارزش پول ترکیه کاهش یافت. تورمی که روسیه تحمل کرد قابل تحمل در بسیاری دیگر از کشورها نبود. اگر همدل بودیم تحمل همه چیز ساده‌تر بود.
وی گفت: رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۹۶ ۳.۷ و بدون نفت ۴.۶ بود. یعنی پیشی گرفتن رشد اقتصادی بدون نفت از رشد با نفت درست است از رشد سال اول برنامه پایین‌تر بود اما علائم خوبی داشت دنبال می‌شد. این آمارهای بین‌المللی است. دوستی گفت آمارها غیر واقعی است این آمارها برای مراجع بین المللی است.
وزیر اقتصاد گفت: در سال ۹۶ نرخ رشد سرمایه ناخالص مثبت شد و با ۱.۴ درصد برابر شد. یعنی رونق بازگشت.
وی با بیان اینکه من تنها کسی هستم که ۲۸ کتاب در زمینه اقتصادی تالیف و ترجمه کردم بدانید که می‌دانم و عمل به آن داشتم، گفت: روند تراز تجاری مثبت شد. تا اول شهریور ماه سال جاری صادرات غیرنفتی به بیش از ۱۹ میلیارد رسید و واردات ۷ درصد کاهش یافت، یعنی ما مازاد تزار تجاری داریم. در شاخص جهانی نوآوری کشور جهش ده پله‌ای داشت. به واسطه تلاش دستگاه‌ها و گمرک و وزارت‌خانه‌ها شاخص جهانی لجستیک کشور ۳۲ رتبه بهبود پیدا کرد. رتبه ما در کارایی گمرک بهبود یافت.
وزر اقتصاد گفت: چه از منظر مراجع بین‌المللی و چه داخلی در مجموع سال ۹۶ جزو سال‌های خوب کشور بود و ما داشتیم به آستانه چهل و یکمین سالگرد انقلاب می‌رسیدیم.
وی با اشاره سوالی درباره اقتصاد شیشه‌ای برای تحقق برنامه اقتصاد در اتاق شیشه‌ای گفت‌: من براساس برنامه دولت عمل کردم برای اولین بار شفاف شدن پرداخت خزانه‌داری یکی از اقدامات مهم بنده بوده است
  یک راه بیشتر نداریم جز اینکه علما، متخصصان، دانشجویان و مردم  کنار هم قرار بگیرند 
مسعود پزشکیان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 4 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با استیضاح مسعود کرباسیان گفت: بنده کارشناس نبوده و ارتباطی با آقای کرباسیان ندارم اما شرایط ایجاب می‌کند که در وضعیت کنونی در مخالفت با استیضاح وزیر امور اقتصاد و دارایی صحبت کنم.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در نشست استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از نمایندگان مطلبی را درباره خانواده بنده عنوان کرد و سپس از بیان این مطلب ابراز ناراحتی کرد که لازم است نکاتی در این باره عنوان کنم.
وی با قرائت این شعر "گر صید خدا شوی ز غم رسته شوی / ور در صفت خویش روی بسته شوی/ میدان که وجود تو حجاب ره تست/ با خود منشین که هر زمان خسته شوی" ادامه داد: بنده به عنوان یک ایرانی و شخصی که در این کشور زندگی می‌کند تا آنجا که توانسته‌ام با تمام وجود برای حل مسائل کشور تلاش می‌کنم و از لحاظ علمی از هیچ سهمیه‌ای استفاده نکرده و در امتحانات برد در تمام کشور نفر دوم آزمون کتبی شده‌ام.
 
از زمانی که جراح قلب شده‌ام از هیچ بیماری پولی دریافت نکرده‌ام
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از زمانی که جراح قلب شده‌ام از هیچ بیماری پولی دریافت نکرده‌ام، یادآور شد: تاکنون هیچ زد و بندی با هیچ شخصی نداشته‌ام و زندگی خود و فرزندانم شفاف است و می‌توانم در صدا و سیما و فضای مجازی کم و کیف زندگی بنده را پخش کنند تا همگان متوجه شرایط زندگی بنده شوند.
وی با تأکید بر اینکه سعی کردم با تمام وجود برای کشور و انقلاب و مردم کار کنم، افزود: تلاش کردم علم و مدرک خود را در استخدام مردم قرار دهم نه اینکه برای زد و بندهای سیاسی، جناحی و دسته‌ای صرف کنم.
 
ایران در برابر بزرگترین اقتصاد دنیا ایستاده است
پزشکیان با بیان اینکه فرزندان بنده چیزی ندارند و آنچه که در اختیارشان است از سوی من به آنها واگذار شده، ادامه داد: در عرض 3 سال که از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کنار رفتم به اندازه 30 سال به حسابم پول واریز شد البته برای واریز این پول عمل جراحی انجام داده‌ام.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به شعر "محتسب، مستی به ره دید و گریبانش گرفت/مست گفت ای دوست، این پیراهن است، افسار نیست/  گفت مستی، زان سبب افتان و خیزان میروی/ گفت: جرم راه رفتن نیست، ره هموار نیست"، اظهار داشت: ایران در برابر بزرگترین اقتصاد دنیا ایستاده است و آمریکا کشور کوچکی نبوده و بزرگترین قدرت اقتصادی جهان است.
 
آمریکا برنامه‌ریزی می‌کند تا تمام راه‌ها‌ برای رشد اقتصادی ایران را ببندد
وی با بیان اینکه بزرگترین قدرت اقتصادی دنیا هم اکنون با تمام وجود به صحنه آمده و می‌خواهد ایران را زمینگیر کند، افزود: علاوه بر آمریکا عربستان سعودی که توسط افرادی که به سفارت این کشور در ایران تعرض کردند جری شده، میلیاردها دلار هزینه می‌کند تا اقتصاد ایران را زمینگیر کند و در این راستا تکلیف اسرائیل نیز روشن است.
پزشکیان ادامه داد: ایران در مقابل چنین قدرتی که با تمام قدرت برای زمینگیر کردن ما تلاش می‌کند ایستاده و می‌خواهد بگوید که وزیر اقتصاد مقصر است در حالی که آمریکا برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند تا تمام راه‌ها‌ برای رشد اقتصادی ایران را ببندد.
 
آیا کشور حال جنگی به خود گرفته است؟
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران هم اکنون در شرایط جنگی است، تصریح کرد: آیا کشور حال جنگی به خود گرفته است، آیا اعلام شده که ایران در حال جنگ است، خیر در حالی که زمانی که عراق دو بمب در ایران فرود آورد تمام کشور متوجه شد و حالت جنگی به خود گرفت. همه مسئولیت‌پذیر شده و هر تصمیمی که از ستاد جنگ اتخاذ می‌شد همه موظف به اطاعت بوده و کسی دیگری را محاکمه نمی‌کرد.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 422295

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/422295/وزیر-اقتصاد-هم-رفتنی-کرباسیان-رای-لازم-ماندن-وزارت-کسب-نکرد

پهره
  https://www.pahreh.ir