سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ ۰۸:۳۹
۰
یادداشت/

چه کسی مقصر اصلی در تنش حاکم بین ایران و عربستان سعودی است/ حاکمان، علماء و مردم چه نقشی در این معادله ایفا می کنند

حدود دوسال است که رابطه ایران و عربستان پر تنش و ملتهب شده است تا آنجا که مشاجرات دیپلماتیک بین این دو کشور امت اسلام را نگران کرده است.
چه کسی مقصر اصلی در تنش حاکم بین ایران و عربستان سعودی است/ حاکمان، علماء و مردم چه نقشی در این معادله ایفا می کنند
چه کسی مقصر اصلی در تنش حاکم بین ایران و عربستان سعودی است/ حاکمان، علماء و مردم چه نقشی در این معادله ایفا می کنند
به گزارش پهره امت اسلام ایران و عربستان را دو کشور بزرگ و مهم در بین دولت های اسلامی می دانند.
اما حدود دوسال است که رابطه این دو کشور به شدت خراب شده است تا آنجا که  مشاجرات دیپلماتیک  بین این دو کشور امت اسلام را نگران کرده است.
اما آیا متهم اصلی در بحران دیپلماتیک بین ایران و عربستان دولت ها هستند یا علماء مقصرند و یا شاید مردم عامی این کشورها سر ناسازگاری دارند؟
در پاسخ به نحوه شکل گیری این دو حکومت نگاهی می اندازیم:
نحوه شکل گیری عربستان سعودی: عربستان سعودی بر اثر قلدری، چیرگی و خون ریزی ملک عبد العزیز پدر شاه کنونی سعودی  بر سائر اقوام حجاز تشکیل شد و از آن موقع تاکنون حکومتی پادشاهی در آن حاکم است که مردم هیچ گونه تاثیری در تصمیمات حکام خود ندارند زیرا انتخابات برای تعیین حاکم در این کشور معنا ندارد.
نحوه شگل گیری  جمهوری اسلامی ایران: جمهوری اسلامی ایران با انقلاب مردمی با حضور اکثریت جامعه به رهبری امام خمینی (ره) به عنوان مرجعیت دینی در سال 57 پیروز و در سال 58 با برگزاری انتخابات با آوردن بیش از 98درصد آرا مردمی تشکیل شد؛ بعد از امام خمینی (ره) رهبری نظام به انتخاب نمایندگان  منتخب مردم در مجلس خبرگان رهبری انتخاب و همراه عملکرد وی مورد بررسی قرار می گیرد تا اگر زاویه ای با مبانی انقلاب مردمی و اسلام ناب محمدی داشته باشد سریعا رهبری به فرد صالح دیگری تنفیذ گردد.
همانطور که مشاهده کردید در ایران مبنا انتخاب مردم است چیزی که در سعودی معنایی ندارد؛ به علاوه اینکه رهبری در ایران موروثی نیست اما در عربستان حکومت ارث پدری حاکم است.
اما  به در خانه مردم این دو کشور که می رویم می بینیم هیچ کدام گناهی ندارند و اگر عیبی با شد مردم مقصر نیستند و باید مشکل را در جای دیگری جست.
اجازه بدهید علماء  و جامعه روحانیت این دو کشور را نیز به میدان مقایسه بکشانیم و آنها  را در کنار هم بسنجیم.
عمده فعالیت علماء در عربستان سعودی: از آنجا که عمده علماء در عربستان خود را اهل سنت اما با گرایش به عقائد فقهی، کلامی محمد بن عبد الوهاب می دانند عمده فعالیت آنها تبلیغ اسلام وهابی است.
در توضیح این نوع تفکر  هر تفکری غیر از خود را تکفیر می نماید و به همین جهت بسیار از مسلمانان را  اعم از سنی و شیعه  را کافر می خوانند و  حکم قتل و کشتار آنان را صادر می نمایند.
در ضمن تفکر اعتقادی  اکثریت قریب به اتفاق تروریست های مسلمان جهان  را نظرات علماء وهابی مدیریت می نمایند.
عمده فعالیت های علماء جمهوری اسلامی ایران: تقریبا در ایران همه شعار وحدت امت اسلامی را سر می دهند و می توان گفت کمتر کسی از علماء سنی و شیعه می باشد که دل به وحدت کل جهان اسلام نبسته باشد.
رهبران ایران نیز به جهت اینکه از علماء شاخص هستند هم از موضع سیاست و هم بر مبنای دین حکم به وحدت، همدلی و اخوت اسلامی می دهند و از کشتار بی گناهان بیزار و از مظلومان عالم حمایت می نمایند.
حال در پایان جنگ هایی که ایران براه انداخته و یا کمک در مدیریت آن نموده را بر میشمریم.
عدد جنگ هایی که جمهوری اسلامی ایران  آغاز گر آن باشد صفر است اما ایران اسلامی بعد از انقلاب متحمل هشت سال جنگ با عراق بعثی و حامیان آن از جهان غرب و کشور های عرب شد.
لازم به ذکر است یکی از حامیان اصلی صدام در حمله به ایران عربستان سعودی بود که با دلارها و تجهیزات خود به صدام کمک کی کرد تا ایرانیان را به خاک و خون بکشد.
اما سیاست همیشگی ایران حمایت از مظلوم و مقابله با ظالم بوده است و به همین جهت به عنوان مثال به حماس سنی مذهب و حزب الله شیعه برای تقابل با صهیونیست های غاصب و یا حشد الشعبی عراق که نیروهای مردمی شیعه و سنی این کشور عناصر تشکیل دهنده آن می باشند  برای مقابله با تکفیری ها و داعشیون آدم کش کمک و مساعدت می نماید.
اما در بررسی کشور عربستان سعودی زبان قاصر از بیان  جنایات و کلام ابتر از ابراز انزجار از این کشور است زیرا می توان گفت تقریبا هیچ واقعه تروریستی در دنیا نیست مگر سعودی ها و آمریکایی ها به نوعی در آن دخالت داشته باشند؛ به صورت تیتر وار به چند مورد از آنها اقدامات سعودی در چند ساله اخیر اشاره می نماییم:
مشارکت در حمله به برج های دو قلوی در آمریکا که منجر به حمله آمریکا به افغانستان و عراق و کشته شدن میلیون ها نفر تاکنون شده است. تبلیغ و ترویج تفکر تکفیری در جهان اسلام که منجر ب هتشکیل القاعده، داعش و ..... شده است. جنگ با کشور مسلمان نشین یمن و کشتار مردم بی گناه مداخله در امورات کشورهای دیگر ارعاب ، تهدید و یا تطمیع سائر کشور ها بی کفایتی دراداره مناسک حج که منجر به کشته شدن بیش از 7 هزار نفر در حج سال گذشته شد. اتهام زنی به کشور های همسایه حال سوالی را که در ابتدا مطرح شد را تکرار می نماییم؛ آیا متهم اصلی در بحران دیپلماتیک بین ایران و عربستان دولت ها هستند یا علماء مقصرند و یا شاید مردم عامی این کشورها سر ناسازگاری دارند؟
منبع سنت نیوز
انتهای خبر /
کد مطلب: 2593
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *