يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ ۱۳:۱۴
۰
نمایندگان مجلس؛

واگذاری بندر چابهار یا قرارداد ترکمنچای!/آقای ترکان پاسخگوی تبعات این واگذاری ها باشد

واگذاری بندرچابهار به هندی ها باعث وابستگی بیشتر کشور به بیگانگان شده و بیکاری نیروهای بومی ما را درپی خواهد داشت.
واگذاری بندر چابهار یا قرارداد ترکمنچای!/آقای ترکان پاسخگوی تبعات این واگذاری ها باشد
واگذاری بندر چابهار یا قرارداد ترکمنچای!/آقای ترکان پاسخگوی تبعات این واگذاری ها باشد
به گزارش پهره؛ توجه به درون و ظرفیت های داخلی یکی از مولفه های اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی است که دوری از آن وابستگی به واردات و اقتصادی بیمار را برای ما رقم خواهد زد.درمیان تمامی توصیه های رهبر معظم انقلاب در بحث توجه به ظرفیت های داخلی انتشار اخباری مبنی بر واگذاری برخی بنادر به خارجی ها اقتصادی بیمار و درگیر با مشکلات بسیار را برای ما متصور می کند.
انتشار خبر واگذاری بندر چابهار به هندی ها که این روزها خبرساز شده و اظهارنظرهای بسیاری در خصوص آن صورت گرفته مورد نقد نمایندگان این استان است؛زیرا سابقه چنین واگذاری هایی با تبعات منفی در این استان وجود داشته است.
ایجاد اشتغال از مسیر مناطق آزاد با داشتن ارتباطات گسترده منطقه ای یکی از مزیت های وجود این مناطق است که برخی مواقع با اقداماتی غیرکارشناسی کشور را از بهره مندی از این مزایا محروم می کند.
واگذاری بندر استراتژیک چابهار به هندی ها و قبل از آن به افغان ها به عقیده بسیاری از کارشناسان تنها به واردات صرف و همچنین ایجاد اشتغال برای اتباع بیگانه منجر خواهد شد ازاین رو باید تجدیدنظر اساسی دراین نوع واگذاری ها صورت بگیرد.
به عقیده بسیاری از صاحبنظران هرنوع واگذاری که به اقتصاد کشور لطمه وارد کند و اقتصادی غیرپایدار برای ما رقم بزند باید متوقف شود.
درحالی که بخش خصوصی بارها با اعلام آمادگی خواهان مشارکت در بخش های مختلف کشور بوده،اماعدم حمایت های لازم اجازه حضور این بخش را نمی دهد که به طورحتم لطمه این ناهماهنگی و عدم حمایت ها متوجه کشور خواهد شد.
خبرگزاری خانه ملت،در گفت وگو باخانه ملت به بررسی تبعات واگذاری بندر چابهار به خارجی ها پرداخته که در ذیل می خوانید:
 
علیم یارمحمدی  
یارمحمدی: چابهار از حیث ارتباطات منطقه ای موقعیت استراتژیک دارد/ بخش خصوصی در واگذاری مناطق آزاد نادیده گرفته می شود
علیم یارمحمدی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به واگذاری بندر چابهار برای مدت معین به هندی ها، گفت:در وهله اول در این نوع واگذاری ها باید سرمایه گذاران داخلی مدنظر باشند.
مسئولان به سرمایه گذاران داخلی در موضوع مناطق آزاد اعتماد کنند
نماینده مردم زاهدان درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه باید با ایجاد مشوق های لازم سرمایه گذاری درمناطق آزاد را گسترش دهیم،افزود:ظرفیت های بسیاری درکشور وجود دارد که باید با حمایت های لازم آن ها را به حوزه سودرسانی نزدیک کنیم.
وی باتاکید براینکه بایدمسئولان قبل از واگذاری مناطق آزاد به کشورهای خارجی به سرمایه گذاران داخلی اعتماد کند، تصریح کرد:متاسفانه اقتصادمقاومتی و اعتماد به داخل هنوز شکل نگرفته است.
هر نوع مشارکتی با کشورهای خارجی باید در چارچوب قانون و مقررات داخلی باشد
این نماینده مردم در مجلس دهم،با بیان اینکه دست درازکردن به سمت مشارکت های خارجی با هدف جذب سرمایه های خارجی می تواند بسیاری از پروژه های ما را تکمیل و وارد مرحله بهره برداری کند، گفت: باید بدانیم که هر نوع مشارکتی با کشورهای خارجی باید در چارچوب قانون و مقررات داخلی باشد.
وی با تاکید براینکه تسریع درحل معضل بیکاری یکی از ضروریاتی است که باید با استفاده از ظرفیت های مناطق آزاد نسبت به آن اقدام کرد، افزود: استفاده از سرمایه های خارجی درمسیر توسعه مناطق آزاد کشور باید با رعایت خط قرمزها و درنظر گرفتن منافع ملی باشد.
یارمحمدی ادامه داد:واگذاری منطقه آزاد چابهار به هندی ها به مدت زمان معین باید با پیگیری های مسئولان به افزایش ساخت و ساز در این منطقه،رشد اشتغال و همچنین ایجاد رونق در پروژه های عمرانی و صنعتی باشد.
بخش خصوصی ظرفیت خوبی برای کمک به اقتصاد کشور دارد
وی با بیان اینکه بخش خصوصی ظرفیت خوبی برای کمک به اقتصاد کشور دارد، گفت: باید با حمایت از بخش خصوصی زمینه حضور این بخش در فعالیت های تولیدی کشور و همچنین ایجاد زیرساخت ها در مناطق آزاد را فراهم کنیم.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،یادآورشد:چابهار از حیث ارتباطات منطقه ای موقعیت استراتژیک دارد و توسعه آن می تواند برای کشور نیز ثمرات قابل توجهی داشته باشد.
علی کرد  
کُرد: واگذاری بندر چابهار تاراج بیت المال است/مخالف این نوع واگذاری ها هستیم
علی کُرد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری تصمیم اخیر مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران مبنی بر واگذاری بندر چابهار برای مدت معین به هندی ها، گفت: این تصمیم با برنامه ریزی دقیق نبوده و هیچ کارشناسی نیز در خصوص آن انجام نشده است.
نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه این نوع واگذاری ها بسیاری از عواید مناطق آزاد و همچنین ویژه اقتصادی کشور را نصیب خارجی ها می کند، افزود: با رشد این نوع واگذاری ها ناامنی در کشور و همچنین بیکاری رشدی بی سابقه خواهد داشت.
واگذاری مناطق آزاد به خارجی ها ایجاد اشتغال برای اتباع بیگانه را در پی دارد
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه با واگذاری مناطق استراتژیک خود به خارجی ها شغل برای اتباع بیگانه ایجاد خواهیم کرد، گفت: واگذاری بندر چابهار به هندی ها و قبل از آن به افغان ها نه تنها رشد اقتصادی را در پی نداشته و نخواهد داشت بلکه مشکلات ما را دو چندان خواهد کرد.
کرد با بیان اینکه واگذاری بندر چابهار تنها مامن امنی برای واردات کالا از سوی اتباع بیگانه خواهد شد، تصریح کرد: تخریب سواحل جنوب شرقی کشور تبعات آشکار این نوع تصمیم از سوی دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران است.
وی با بیان اینکه باید قبل از مشارکت با کشورهای خارجی در خصوص واگذاری مناطق آزاد نسبت به شناخت ظرفیت بخش خصوصی کشور اقدام کنیم، افزود: بخش خصوصی و سرمایه داران داخلی بهترین گزینه برای واگذاری بندر چابهار بودند.
اقتصاد مقاومتی اصلی فراموش شده در واگذاری مناطق آزاد به خارجی ها
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه واگذاری بندر چابهار به هندی ها با روح اقتصادمقاومتی در تضاد است، گفت: این نوع واگذاری ها با تاراج بیت المال هیچ تفاوتی ندارد.
وی ادامه داد: پیشنهاد ما برای واگذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور صدور فراخوان عمومی برای حضور بخش خصوصی و سرمایه داران داخلی است.
کرد تاکید کرد: در نتیجه اقدام دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران در واگذاری بندر چابهار به هندی ها اشتغال، اقتصاد پایدار و همچنین منافع کشور فدا شده است.
رئیس جمهوری پاسخگوی تبعات واگذاری بندر چابهار باشد
وی با بیان اینکه باید رئیس جمهور و آقای ترکان پاسخگوی چرایی واگذاری مناطق آزاد به خارجی ها بدون انجام کار کارشناسی باشد، گفت: صدمات این نوع اقدامات متوجه کشور خواهد بود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه باید تجدیدنظری اساسی در نحوه اداره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صورت بگیرد، افزود: در صورت بی توجهی به این تبعات رئیس جمهور باید پاسخگوی وکلای ملت در مجلس باشد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: نمایندگان به هیچ وجه نسبت به تبعات واگذاری مناطق آزاد به خارجی ها سکوت نخواهند کرد.
محمدنعیم امینی فرد  
امینی فرد: بررسی واگذاری بندر چابهار به هندی ها در جلسه مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان
رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس، از بررسی چرایی واگذاری بندر چابهار در جلسه مجمع نمایندگان استان متبوعش با حضور رئیس جمهور و همچنین ترکان خبر داد.
محمدنعیم امینی فرد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری اخباری مبنی بر واگذاری بندر چابهار به هندی ها، گفت: به طور حتم مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان چرایی این واگذاری و همچنین تبعات و پیامدهای آن را به طور دقیق بررسی خواهد کرد.
نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج وبخش های بنت، آهوران، آشار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در صورتی که در قرارداد واگذاری بندر چابهار به هندی ها لزوم رشد اقتصادی و همچنین کاهش بیکاری دیده شده باشد می توان به نتایج آن تاحدودی امیدوار بود، افزود: در صورتی که بدون هیچ پشتوانه درستی این واگذاری انجام شده باشد به طور حتم مشکلات عدیده ای متوجه کشور خواهد بود.
توجه به بخش خصوصی و سرمایه داران داخلی باید در اولویت واگذاری بنادر و مناطق آزاد باشد
وی با تاکید بر اینکه توجه به بخش خصوصی و سرمایه داران داخلی باید در اولویت واگذاری بنادر و مناطق آزاد در کشور باشد، تصریح کرد: واگذاری بنادر بدون در نظر گرفتن ظرفیت های داخلی از جمله بخش خصوصی و سرمایه داران کشور با روح اقتصاد مقاومتی در تضاد است.
تحقق اقتصاد مقاومتی در واگذاری بنادر نادیده گرفته نشود
امینی فرد ادامه داد:باید قرارداد منعقده در خصوص واگذاری بندر چابهار به دقت بررسی شود تا بتوان در خصوص آن اظهارنظر کارشناسی انجام داد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بندر چابهار از حیث اقتصادی مزیت های بسیاری برای کشور دارد، گفت: باید هر نوع اقدامی در خصوص واگذاری یا عدم آن در بحث مناطق آزاد همراه با نیازسنجی و همچنین سنجش مزیت های آن همراه باشد.
وی ادامه داد: استفاده از توان و منابع نیروهای داخلی باید در هر امری در مرکز توجه باشد تا به این ترتیب اقتصاد مقاومتی به عرصه عمل نزدیک شود.
رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی،تاکیدکرد:برای بررسی چرای عقد قرارداد با کشور هند برای واگذاری بندر چابهار و همچنین مزیت ها و معایب آن جلسه ای با ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و در صورت لزوم رئیس جمهور برگزار خواهیم کرد.
عبدالله رضیان  
رضیان :قرارداد واگذاری بندر چابهار باید شفاف سازی شود/ فراموشی فرصت های اشتغال با واگذاری ها
عبدالله رضیان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به واگذاری بندر چابهار به هندی ها گفت:در قانون اساسی تصریح شده که مالکیت نباید به خارجی ها منتقل شود و اجاره آن ایرادی ندارد،اما فلسفه واگذاری بندر چابهار به هندی ها مشخص نیست،آیا سرمایه گذار داخلی وجود نداشته که اداره بندر به هندی ها واگذار شده است؟
نماینده مردم قائمشهر،سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه از بنادر بیشتر برای جابجا کردن کالا استفاده می شود، افزود:واگذاری چابهار اتفاق خوبی را برای کشور رقم نمی زند و فرصت اشتغال را از کشور سلب می کند،سرمایه گذاران داخلی و خارجی باید در مناطق آزاد و بنادر کشور سرمایه گذاری کنند،نه اینکه اداره بندر به کشور دیگری واگذار شود.
سرمایه گذاری شرکت های داخلی و خارجی در مناطق آزاد،حجم زیادی از صادرات را رقم زند
رضیان با تاکید براینکه قرارداد واگذاری بندر چابهار باید شفاف سازی شود،ادامه داد:باید مشخص شود این قرارداد بر چه اساسی منعقد شده و کمیسیون صنایع و معادن مجلس به سهم خود این قرارداد را بررسی می کند.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری شرکت های داخلی و خارجی در مناطق آزاد،می تواند حجم زیادی از صادرات را رقم زند، یادآورشد:با اعطای تسهیلاتی مانند معافیت های مالی و گمرکی،امکان ورود اتباع خارجی بدون اخذ روادید،عدم محدودیت در انتقال ارز به دیگر مناطق آزاد یا سایر کشورها،ارائه خدمات کامل بانک های دولتی،خصوصی و همچنین شرکت های بیمه و ... سعی شده جذب سرمایه بیشتری در این مناطق صورت پذیرد.
دستیابی به فناوری های پیشرفته نقطه آغازی برای نیل به اهداف توسعه اقتصادی در مناطق آزاد
رضیان با اشاره به اینکه با رونق اقتصادی و سرمایه گذاری شرکت های مختلف درمناطق اقتصادی،شاهد حجم انبوه نیاز مستقیم و غیرمستقیم این شرکت ها به نیروی انسانی هستیم، افزود:علاوه براینکه این حجم اشتغال جوابگوی اشتغال نیروهای بومی است،عواید آن به نیروهای غیربومی نیز می رسد.
عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه دستیابی به فناوری های پیشرفته نقطه آغازی برای نیل به اهداف توسعه ی اقتصادی در مناطق آزاد است،تصریح کرد:درجهت گسترش صادرات و صنعتی شدن این مناطق جذب فناوری ها و تکنولوژی های نوین یک الزام برای پا نهادن در اقتصاد پیشرفته است.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛اکبر ترکان در گفتگو با یکی از رسانه های دولتی بدون اینکه شرایط و مدت واگذاری این بندر به خارجی ها را بیان کند؛گفته که توافق نامه واگذاری این بندر در سفر وزیر کشتیرانی هند به تهران با وزیر راه و شهرسازی ایران به امضاء رسیده است./
پایان پیام
کد مطلب: 2585
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *