چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ ۱۳:۴۲
۰

سوزن دوزی بلوچی هنری به قدمت تاریخ/توسعه صنایع دستی کمک به اقتصاد خانواده

صنایع دستی به عنوان صنعتی مستقل و بومی، نقش مهمی در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی دارد به همین خاطر توسعه و سرمایه‌گذاری در هنرهای سنتی همواره به عنوان یکی از راه‌های ارزان و مناسب برای اشتغال‌زایی مطرح است.
سوزن دوزی بلوچی هنری به قدمت تاریخ/توسعه صنایع دستی کمک به اقتصاد خانواده
سوزن دوزی بلوچی هنری به قدمت تاریخ/توسعه صنایع دستی کمک به اقتصاد خانواده
به گزارش پهره به نقل از پایگاه خبری لادیز؛ هنر صنایع دستی در شهرستان میرجاوه قدمتی به اندازه تاریخ این مرز و بوم دارد در گذشته زنان این منطقه برای زیبا نشان دادن لباسها اززیورآلات مرسوم زمان خودشان بهره می بردند و این هنر رفته رفته در طول تاریخ به هنری زیبا، ظریف و البته بسیار سخت و فنی مبدل شده است هنرسوزن دوزی در طول نسل ها دربین بانوان رایج بوده و از مادر به دختر منتقل می شده است.
صنایع دستی به عنوان صنعتی مستقل و بومی، نقش مهمی در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی دارد به همین خاطر توسعه و سرمایه‌گذاری در هنرهای سنتی همواره به عنوان یکی از راه‌های ارزان و مناسب برای اشتغال‌زایی مطرح است صنایع دستی  با قابلیت ها و خصوصیات ویژه خود از جمله استفاده از مواد اولیه داخلی ارزان وفناوری ساده می تواند نقش مهمی در مبارزه با انواع بیکاری داشته باشد.
توسعه هنرهای دستی می تواند  در معرفی هنر، خلاقیت و تلاش مردم یک منطقه به کل کشور و ایجاد اشتغال، درآمد و تولید ثروت برای افراد، بسیار مفید وموثر باشد صنایع دستی برای ایام بیکاری خانواده ها مفید است و می‌تواند سبب رونق، پایداری و ثبات کشاورزی و دامپروری شود، که ضمن افزایش توان اقتصادی و رفاه خانوار ها، کاهش فاصله طبقاتی را به دنبال خواهد داشت.
یکی از مهمترین هنرهای زنان این منطقه سوزندوزی می باشد که قدمت زیادی داشته به نحوی که کلیه مراحل دوخت آن سنتی بوده ودر گذر زمان اصالت خود را حفظ نموده است. از سوزندوزی در تزئین لباسهای محلی زنانه ،رومیزی وتزئینات وسایل منزل استفاده می شود.
عبدالله کرد رییس میراث فرهنگی شهرستان میرجاوه در گفتگو با خبرنگار لادیز اظهار کرد:  بانوان بلوچ  شهرستان میرجاوه در زمینه  هنر های سوزن دوزی، سکه دوزی، گلیم بافی، گدام بافی، طراحی و دوخت لباس محلی  فعالیت دارند.
وی افزود: در سال گذشته تمام ترم های بهار تابستان  پاییز و زمستان در دو رشته سوزن دوزی  و سکه دوزی مقدماتی و پیشرفته  برگزار شده است در سال جاری در ترم های بهار و تابستان  کلاسهای مقدماتی  به اتمام رسیده و در حال حاضر طی هفته جاری کلاسهای دوره پیشرفته سوزن دوزی و سکه دوزی آغاز خواهد شد .
عبدالله کرد تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی شهرستان میرجاوه  با هدف احیای اشتغال های سنتی و ایجاد اشتغال برای مددجویان کمیته امداد، کلیه تجهیزات، فضا و امکانات آموزشی این اداره را برای برگزاری دوره های آموزشی در اختیار آنها قرار خواهد داد تا پس از گذراندن دوره آموزش صنایع دستی، بتوانند برای خود و دیگران اشتغالزایی کنند.
وی خاطرنشان کرد: استعدادسنجی، شناسایی و اطلاع رسانی به مددجویان مورد حمایت و معرفی آنها به میراث فرهنگی توسط کمیته امداد صورت می گیرد تا افراد علاقمند و جویای کار بتوانند از مزیت این دوره های آموزشی استفاده کنند.
این مقام مسئول تاکید کرد: برنامه ریزی آموزشی برای برگزاری دوره های آموزش توسط میراث فرهنگی انجام خواهد شد و در پایان دوره آموزشی، نمایشگاه صنایع دستی با همکاری کمیته امداد و میراث فرهنگی برگزار می شود.
وی اذعان کرد: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی می تواند کمک شایانی در جهت معرفی صنایع دستی شهرستان میرجاوه داشته باشد و پس از معرفی فروش آثار هنرهای دستی زنان بلوچ از طریق این نمایشگاه ها  به اقتصاد خانواده هم میتواند کمک کند.
رییس اداره میراث فرهنگی میرجاوه در مورد مهمترین دغدغه هنر جویان این منطقه بیان کرد: آموزش و ارائه محصولات تولیدی به بازار مصرف از مهمترین دغدغه های زنان بلوچ است وی افزود در حال حاضر آموزش به صورت رایگان از طریق اداره میراث فرهنگی برای علاقه مندان این رشته ارائه می شود اداره میراث فرهنگی در نظر دارد جهت کاهش مشکلات فعالان هنر های دستی با برنامه ریزی های دقیق و هدفمند مواد اولیه مورد نیاز هنر جویان هنر های دستی را  به صورت رایگان در اختیار فعالان  وو علاقه مندان این عرصه قرار دهد.
وی گفت: پتانسیل فراوانی در زمینه های هنرهای دستی و میراث فرهنگی در این استان وجود دارد و امیدواریم بتوانیم روند رشد تولید صنایع دستی و افزایش اشتعال بانوان را افزایش دهیم توسعه بخش صنایع دستی هم چنین می تواند به کاهش مهاجرت روستاییان به شهر ها کمک کند که بسیاری از کشورها را با ازدحام بیش از حد در شهرها وناتوانی برای ایجاد فرصت های شغلی وافت ناشی از آن برای اقتصاد روستایی به ستوه آورده است.
انتهای پیام/
کد مطلب: 2408
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *