چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ ۱۳:۴۰
۰
گزارشی از پتانسیل های گیاهان دارویی در شمال استان؛

نبود نقدینگی سدی در برابر صنعت گیاهان دارویی سیستان و بلوچستان

داروهای گیاهی از دیرباز در تامین سلامت جسمانی و روانی مردم تاثیر به سزایی داشته اند به طوری که از قدیم اطبا از آن ها جهت درمان و حتی پیشگیری از بیماری ها استفاده کرده اند.
نبود نقدینگی سدی در برابر صنعت گیاهان دارویی سیستان و بلوچستان
نبود نقدینگی سدی در برابر صنعت گیاهان دارویی سیستان و بلوچستان
به گزارش پهره به نقل از اوشیدا؛ در روزگار علم و تکنولوژی در هر گوشه از شهرها که بنگرید حتما عطاری ها را به خوبی مشاهده خواهید کرد چرا که حتی در این دوره نیز داروهای گیاهی همچنان یکه تاز میدان به شمار می روند به طوری که همانند گذشته این داروها از طرفداران خاصی برخوردار هستند.

به عقیده بسیاری از مردم دلیل استفاده از گیاهان دارویی کم بودن عوارض این داروها به نسبت داروهای شیمیایی می باشد همچنین عده ای از مردم نیز این داروها را جهت پیشگیری از بسیاری از بیماری ها به کار می برند.

استان سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه سیستان دارای گیاهان دارویی بی نظیری است و در این راستا بیشتر بومیان و مردم محلی از آن ها به طور متداول بهره می برند به طوری که در بعضی از منازل حتی چای را نیز همراه گیاهان دارویی دم و میل می کنند که نشان از نبوغ و بهره برداری مردم از ظرفیت گیاهان دارویی دارد.

علیرغم تمام مزایای گیاهان دارویی در صورت مصرف زیاده از حد و همچنین خودسرانه و بدون تحقیق معایب فراوانی بر پیکر و بدن انسان خواهند گذاشت.

وارد یکی از عطاری های شهرستان زابل می شوم جمعیت زیادی از مردم در آن حضور داشتند که در هر لحظه بر تعداد آن ها افزوده می شد به سراغ یکی از افراد حاضر در عطاری رفته که در حال خرید داروهای گیاهی است که در ادامه گفتگوی آن را می خوانید.

گیاهان دارویی از عوارض کمتری برخوردار هستند

موسوی عنوان کرد: به دلیل عوارض کم گیاهان دارویی به نسبت داروهای شیمیایی از آن ها استفاده می کنم چرا که این گیاهان سودمندی های فراوانی دارند.

وی افزود: دم نوش های گیاهی برای آرامش اعصاب تاثیرات مثبت به سزایی دارند به طوری که هر گاه از ناراحتی های روحی به ستوه می آیم به عطاری آمده و دم نوش خریداری می کنم که خوشبختانه موثر واقع می شود.

وی تصریح کرد: البته به هیچ عنوان مخالف گیاهان شیمیایی تجویز شده از سوی پزشکان نیستم اما همیشه ترجیح داده در هنگام بیماری های سرپایی و نه چندان مهم از داروهای گیاهی استفاده کنم تا عوارض کمتری بر بدنم وارد شود.

وی تاکید کرد: هیچ گاه از داروهای گیاهی استفاده بیش از حد نکرده ام چرا که در صورت مصرف زیاد به طور حتم عوارضی بر بدن وارد خواهد شد.

موسوی خاطرنشان کرد: در منزل انواع گیاهان دارویی از قبیل آویشن، هشت تخم و گل گاو زبان جهت مصرف نگهداری می کنم تا در صورت نیاز به راحتی در دسترس باشد.

طبیعت گیاهان دارویی با بدن سازگارتر است

معاونت غذا و داروی شهرستان زابل عنوان کرد: گیاهان دارویی یکی از نعمتهای ویژه خداوندی انسانها است به طوری که در بسیاری از آنها شفای دردها وجود دارد بشرطی که درست و صحیح مصرف شود.

عبدالحسین میری به خبرنگار اوشیدا گفت: گیاهان دارویی چون واجد ترکیبات طبیعی هستند و طبیعت مواد طبیعی با طبیعت بدن انسان سازگارتر از مواد شیمیایی است بنابراین فواید گیاهان دارویی بیشتر از ترکیبات شیمیایی می باشد.

وی ابراز داشت: هر چیزی که نابجا و ناصحیح مورد استفاده قرار بگیرد واجد ضرر است بنابراین استفاده نابجا و ناصحیح داروهای گیاهی باعث ایجاد عوارض می شود.


افراد سالخورده، کودکان و زنان شیرده و باردار در مصرف گیاهان دارویی احتاط کنند

معاونت غذا و دارو شهرستان زابل ادامه داد: گیاهان دارویی حسب نوع گیاه وموارد مورد استفاده باید بکار بروند و در بعضی موارد زنان باردار وشیرده، افراد سالخورده و کودکان با احتیاط بیشتری گیاهان دارویی را مصرف کنند.

با فعال کردن صنعت گیاهان دارویی در سیستان حتی الگوی کشت و بهره وری زمین های زراعی نیز تغییر میکند

معاونت غذا و دارو شهرستان زابل بیان داشت: در منطقه سیستان بدلیل آب و هوای نسبتا گرم و خشک با بارندگی کم و زمین مرغوب، گیاهان دارویی واجد ترکیبات اسانس دار مانند: بادیان، زیره، نعنا، ریحان وامثال این گیاهان به خوبی می توانند رشد کرده و محصول مرغوبی ایجاد کنند.

میری با بیان اینکه، صنعت گیاهان دارویی را می توان فعال کرد تصریح کرد: با فعال کردن این صنعت حتی الگوی کشت و بهره وری زمین های زراعی نیز تغییر میکند و باعث افزایش بهره وری آب، زمین و نیروی انسانی می گردد.

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین مشکل پیش روی صنعت گیاهان دارویی، تامین نقدینگی برای گردش مالی جاری مورد نیاز می باشد و در صورتی که این مشکل حل شود با ایجاد مزارع کشت، صنعت و صنایع وابسته به گیاهان دارویی و تولید گیاهان دارویی و فرآورده های خوراکی مربوطه وضعیت معیشت مردم در سیستان، متحول خواهد شد.

میری ابراز داشت: بعلت عوارض و اثرات جانبی داروهای شیمیایی علاقه مردم به داروهای گیاهی بیشتر از داروهای شیمیایی است.

مصرف محصولات دارویی عطاریها باید با احتیاط فراوان و مشورت با افراد متخصص و متبحر انجام شود

معاونت غذا و دارو شهرستان زابل افزود: عطاریها مراکز فروش گیاهان دارویی و ادویه جات و فرآورده های طبیعی هستند که از دیر باز در کشور فعالیت داشته اند و با توجه به نوع شغل بعضی از نیازهای جامعه را تامین می کنند.

میری تصریح کرد: با توجه به تقلبات موجود در صنعت گیاهان دارویی و تشابه بسیاری از گیاهان با یکدیگر محصولاتی قابل قبول هستند که از منابع معتبر تهیه شده باشند ولی از نظر علمی تعداد زیادی از عطاریها آموزشی در این خصوص ندیده اند و به طور سینه به سینه یا تجربی اطلاعات دارند لذا مصرف محصولات دارویی عطاریها باید با احتیاط فراوان و مشورت با افراد متخصص و متبحر انجام شود.

وی در پایان گفت: دانشگاه علوم پزشکی با همکاری تعزیرات حکومتی، اداره صنعت، معدن وتجارت بازدیدها و جلساتی با عطاریها داشته و برنامه های اطلاع رسانی و آموزشی برای آنها در نظر گرفته شده است تا نحوه عملکرد و محصولات معتبرتری در عطاریها به مردم عرضه شوند.

انتهای پیام/
کد مطلب: 2407
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *