سه شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۵ ۰۸:۱۹
۰
معاون بهداشتی و درمانی شهرستان زابل؛

وزش بادهای ۱۲۰ روزه و کمبود اعتبارات سدی در برابر طرح پزشک خانواده در سیستان

معاون بهداشتی و درمانی شهرستان زابل عنوان کرد: وزش بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه و کمبود اعتبارات اختصاص یافته به سیستان مانع و سدی بزرگ در برابر برنامه پزشک خانواده در شمال استان به شمار می رود.
وزش بادهای ۱۲۰ روزه و کمبود اعتبارات سدی در برابر طرح پزشک خانواده در سیستان
وزش بادهای ۱۲۰ روزه و کمبود اعتبارات سدی در برابر طرح پزشک خانواده در سیستان
به گزارش پهره؛ جواد اکبری زاده در گفتگو با خبرنگار اوشیدا اظهار داشت: ۶۲ پزشک خانواده در مراکز تحت پوشش در شهرستانهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز فعالیت دارند که این تعداد ۳۳ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و ۹ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی را تحت پوشش قرار داده اند.

وی هدف از اجرای طرح پزشک خانواده را، برخورداری مردم از خدمات پایه سلامت درتمام روستاها وشهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و مناطق عشایری عنوان کرد و افزود: کاهش پرداخت هزینه های سلامت از جیب مردم از دیگر اهداف طرح پزشک خانواده به شمار می رود به طوری که در حاضر ویزیت پزشک عمومی دربخش دولتی به صورت آزاد ۱۰۶ هزار ریال می باشد در حالی که در برنامه پزشک خانواده کسانی که داری دفترچه بیمه روستایی می باشند فرانشیز ویزیت پنج هزار ریالی و ۱۵ درصدی فرانشیز خدمات پاراکلینیک از مشمولین برنامه پزشک خانواده دریافت می شود.

اکبری زاده تصریح کرد: دسترسی مردم به اقلام دارویی از ۲۶۰ قلم به ۴۳۶ قلم، توزیع مکمل های دارویی به صورت رایگان بین گروههای اسیب پذیر، توزیع داروهای اعصاب و روان به صورت رایگان، افزایش سرانه روستاییان از ۲۱ هزار به ۹ هزار و ۵۰۰ تومان بخشی از ثمرات پزشک خانواده می باشد.

وی خاطرنشان کرد: تامین خودرو مناسب به تعداد ۴۸ دستگاه جهت مراکز مجری طرح برنامه پزشک خانواده به منظور پایش نظارت و ده گردشی، خدمات رایگان سلامت دهان و دندان به گروههای هدف و افراد کمتر از ۱۴ سال و مادران باردار وشیرده از جمله فیشور سلامت ترمیم دندانهای شیری و دایمی، کشیدن دندان های غیرقابل نگهداری، درمان پالپ زنده رادیوگرافی تک دندان بروساژ وجرمگیری از جمله خدمات پزشک خانواده در سیستان به شمار می رود.

اکبری زاده ابراز داشت: راه اندازی پنج مرکز شبانه روزی به منظور ارایه خدمات در ساعات غیراداری و روزهای تعطیل به دارندگان دفترچه های روستایی و سایر خدمات از جمله برنامه های پزشک خانواده در منطقه به شمار می رود.

وی بیان داشت: تعداد ۱۸ آزمایشگاه فعال در مراکز دولتی،روستاهای مجری طرح پزشک خانواده را پوشش می دهند همچنین افتتاح پایگاه پیش بیمارستانی لوتک با ۶ تکنسین فوریت پزشکی درشهرستان هامون از ثمرات برنامه پزشک خانواده به شمار می رود.

اکبری زاده تاکید کرد: واگذاری ۹ داروخانه از شهرستان تحت پوشش به بخش خصوصی، شروع احداث پنج باب پانسیون پزشک، ۳۳ باب خانه بهداشتی درمانی روستایی با پیشرفت ۱۵ درصد فیزیکی، شروع احداث چهار شبکه بهداشت درمان، شروع احداث چهار مرکز بهورزی، شروع احداث یک مرکز بهداشت درمانی در زابل و چهار شبکه بهداشت درمان در راستای طرح پزشک خانواده انجام شده است.

معاون بهداشتی و درمانی شهرستان زابل در پایان گفت: یکی از موانع موجود بر سر راه پزشک خانواده، طرحی و پیام آور بودن آن می باشد به طوری که ۲۱ پزشک طرح و پنج پزشک نیز به صورت پیام اور در آن مشارکت دارند.

اکبری زاده در پایان گفت: نداشتن زیرساخت های اینترنتی و وجود بادهای ۱۲۰ روزه و ریزگردها باعث کاهش ماندگاری پزشکان در سطح منطقه می شود همچنین کافی نبودن اعتبارات در راستای بهبود استاندارد از دیگر مشکلات بر سر راه پزشک خانواده در منطقه سیستان به شمار می رود.

انتهای پیام///
کد مطلب: 2290