خانواده شهدای فاجعه منا:

می‌گویند شهدای منا، شهید درجه ۳ هستند/ شواهدی که اثبات می‌کند «رکن‌آبادی» در منا شهید نشده

1 شهريور 1395 ساعت 8:22

خانواده‌ شهدای فاجعه مکه و منا با ارائه اسنادی که حکایت از عمدی بودن فاجعه منا دارد تاکید دارند که وزارت خارجه اقدامی برای احقاق حقوق شهدای فاجعه منا نداشته است.


پهره به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ مهر سال گذشته حوادث بی‌سابقه‌ای در جریان حج تمتع توسط خاندان آل سعود رقم خورد و در جریان سقوط جرثقیل در مکه مکرمه و در فاجعه منا بیش از 7000 نفر از حجاج خانه خدا با لبان تشنه، جان باختند که 475 نفر از حجاج ایرانی نیز در میان جانباختگان این فاجعه بودند.

دقیقاً بلافاصله پس از فاجعه منا، اقدامات خصمانه خاندان آل سعود نیز آغاز شد از جمله عدم تحویل پیکرهای شهدای فاجعه منا، ممانعت از انتشار فیلم‌ها و اسناد این فاجعه و کتمان دلایل وقوع آن و ... در چنین شرایطی بود که امام خامنه‌ای در سخنرانی صریح و قاطعانه خود، خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور کشورهای اسلامی برای بررسی این فاجعه شدند؛ ایشان همچنین زنده نگه داشتن یاد شهدای منا را نیز مورد تأکید قرار داده و فرمودند: «این حادثه به هیچ وجه نباید فراموش شود و دستگاه دیپلماسی و سازمان حج موظف هستند که این موضوع را به صورت قاطع دنبال کنند؛ پیگیری این مسئله و گفت‌وگو با دولتها برای تبیین اهمیت ماجرا و بررسی راههای جلوگیری از تکرار آن  وظیفه مهم مسئولان کشور به خصوص دستگاه دیپلماسی است؛ ظواهر ماجرا نشان می‌دهد که این فاجعه در اثر کوتاهی دولت میزبان رخ داده اما در هر صورت، این مسئله، یک مسئله سیاسی نیست بلکه بحث بر سر هزاران مسلمانی است که در حال عبادت و انجام مناسک حج و با لباس احرام جان باختند و این مسئله باید به‌صورت جدی دنبال شود.»

اما امروز و با گذشت یک سال از فاجعه تلخ و پرابهام منا و مکه، هنوز هیچ اقدام درخور و جدی از سوی نهادهای مسئول در کشورمان برای پیگیری ابعاد مختلف این فاجعه در داخل و در عرصه بین‌المللی صورت نگرفته است و امروز خانواده‌های شهدای این فاجعه نه‌تنها از  عدم پیگیری مسئولان ذیربط خبر می‌دهند بلکه دل بسیار پردردی از کارشکنی‌های صورت گرفته در مسیر احقاق حقوق شهدای منا و روشن شدن ابعاد پرابهام این فاجعه دارند.

برخی از خانواده‌های شهدای منا تاکید دارند که در طول یک سال گذشته، موضوع شهدای این فجایع پیگری که نشده هیچ بلکه برخی از آنها بابت پیگیریهای خود مورد عتاب نیز قرار گرفته‌اند و هیچ یک از مطالبات مقام معظم رهبری و آنها در این فاجعه برآورده نشده است.

برای بررسی ابعاد مختلف فاجعه منا و سقوط جرثقیل در مکه، نخستین بار نشستی با حضور برادر شهید رکن‌آبادی، همسر دانشمند شهید حاتمی، پدر شهید یونسیان(از خانواده شهدای منا و شاهد عینی)، برادر شهید سیدمحمدرضا حسینی (شهید منا)، پسر شهید شماعیان (شهید منا)، دختر شهید اخوان (شهید منا) و رسول آذرسرا از شاهدان فاجعه منا برگزار شد؛ در این نشست به‌صورت مبسوط به ابعاد پیدا و پنهان فاجعه منا و سقوط جرثقیل در مکه پرداخته شد و ضمن بررسی سؤالات متعدد بی‌پاسخ درباره این فاجعه، مطالب مختلفی درباره چرایی و کم‌وکیف وقوع این فجایع و نقش خاندان آل سعود در وقوع آن توسط میهمانان این نشست ارائه شد.

در ادامه مشروح بخش نخست این نشست را می‌خوانید:

پس از فاجعه منا و مکه که منجر به شهادت 475 نفر از حجاج کشورمان در حج تمتع 94 شد، هر روز ابعاد تازه‌ای از چرایی وقوع این فجایع در حج تمتع سال گذشته منتشر شده است و مقام معظم رهبری نیز بلافاصله پس از وقوع آن، خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در داخل کشور برای پیگیری ابعاد این فاجعه در محاکم بین‌المللی شدند و تاکید مضاعفی برای جلوگیری از فراموش شدن این فاجعه داشتند؛ حال با گذشت یک سال از این فاجعه، چه اقداماتی در داخل کشورمان توسط مسئولان و نهادهای ذی‌ربط برای پیگیری ابعاد مختلف آن، احقاق حقوق شهدای منا و روشن شدن ابعاد پنهان و ابهامات این فاجعه صورت گرفته است؟

فرشته روح‌افزا (همسر دانشمند شهید حاتمی): درباره فاجعه منا حتی اگر گفته بزرگانمان را بپذیریم که این امر، یک «حادثه» بوده است نیز باید گفت وقتی یک شخص تصادف می‌کند این یک حادثه است و شخص راننده باید به عنوان «مجرم» دادگاهی شده و پاسخگو باشد.

حال فرض کنید حادثه‌ سقوط جرثقیل در مسجد‌الحرام و فاجعه منا هر دو تصادفی بوده است اما هیچ ‌کس در داخل یا خارج کشور به هیچ ‌کدام از خانواده‌ها پاسخی نداده و این یعنی که این دو فاجعه توسط مسئولان امر حتی «زیر حادثه» دیده شده است.
 
می‌گویند شهدای منا، شهید درجه ۳ هستند/ شواهدی که اثبات می‌کند «رکن‌آبادی» در منا شهید نشده

  مسببان فاجعه منا باید تاوان بی‌لیاقتی خود را بدهند

اگر بپذیریم  سقوط جرثقیل در مکه و  جان‌باختن هزاران نفر در منا فقط حادثه بوده است باید مسببان آن تاوان بی‌لیاقتی‌ خویش را بپردازند و پاسخگو باشند؛ ما شاهد بودیم 475 حاجی از ایران و هزاران نفر از مسلمانان در این فاجعه شهید شده‌اند و نمی‌توان آن را فقط  به عنوان حادثه پذیرفت؛ حتی اگر بخواهیم فاجعه منا را به عنوان پایین‌ترین قضیه نیز بنگریم، انتقادات بسیار زیادی نسبت به دولت وجود دارد چرا که دولت عادت کرده ما را در نقطه‌ای قرار دهد که همه از ما طلبکار باشند.

در مسئله شهدای مکه و منا هیچ‌کس به ما جوابی نداده است؛ بنده کمترین فرد در خانواده‌های شهدا هستم اما همسرم را از دست داده‌ام‌؛ در هر حال حتی اگر آن شهید را که یک دانشمند بوده، فردی عادی بدانیم، هیچ‌ کس به من یا سایر خانواده‌ها پاسخی نداده است؛ فرزندان من هنوز شبها از هجران و دوری پدرشان گریه می‌کنند و هیچ‌کس کمکی به ما نکرده است؛ این حق من است که بدانم چه اتفاقی برای همسرم افتاده و این موضوع باید روشن شود.

به خاطر پیگیری ماجرای شهادت همسرم مورد عتاب قرار گرفته‌ام/ از رئیس‌جمهور حتی تسلیت هم نشنیده‌ایم

همسرم (شهید حاتمی) در مقام ابراهیم و در امن‌ترین نقطه به شهادت رسیده چرا هیچ کس پاسخگو نیست؛ این پرسشها را باید مسئولان پاسخ دهند که در مدت 11 ماه گذشته درباره شهدای فاجعه مکه و فاجعه منا چه کاری انجام داده‌اند‌؟ ما مطالبه‌گری لازم را انجام داده‌ایم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم؛ ما در طی ماههای اخیر از شخص رئیس‌جمهور حتی تسلیت و یا  تعزیت هم نشنیده‌ایم‌؛ متأسفانه باید عنوان کنم که بنده به خاطر پیگیری علت شهادت همسرم (شهید حاتمی) مورد عتاب هم قرار گرفته‌ام که تمامی این عکس‌العملها جای تأسف دارد.

کمیته حقیقت‌یاب؟!

موضوع دیگری که باید مطرح شود عدم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب است که گفته‌اند این کمیته توسط مسئولان شکل گرفته است! به راستی اگر این کمیته تشکیل شده پس نتیجه آن چه شده است؟ مسئولان برای ما بازگو کنند که کمیته حقیقت‌یاب چه دستاوردی به دنبال داشته است؟

اگر کمیته حقیت‌یاب ما به این نتیجه رسید که عربستان مقصر نبوده این موضوع را به مجامع بین‌المللی اعلام کند تا خیال ما هم راحت شود و دیگر پیگیر فاجعه منا نباشیم؛ باید نتیجه عملکرد کمیته حقیقت‌یاب را بدانیم و اگر این کمیته پیگیریهایی داشته است باید آن را به ما اعلام کنند و درباره جزییات آن اطلاعات کسب کنیم.

برکناری پیگیری‌کنندگان پرونده شهدای منا

سرنوشت کمیته حقیقت‌یاب هنوز برای ما نامشخص است چرا که قرار بر این بود تا این کمیته با معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و سایر دستگاهها تشکیل جلسه دهد و آنطور که مطلع هستیم کار زیادی از سوی این کمیته که در ظاهر تشکیل شده، صورت نگرفته است؛ حتی مطلع شده‌ایم برخی از کسانی که پیگیر کارهای خانواده‌های شهدای فاجعه منا بوده‌اند نیز از کار برکنار شده‌اند.

این را باید همه بدانند چه تفاوتی بین شهدای فاجعه مکه و منا با سایر شهداست که اگر کسی بخواهد در پی خونخواهی آنها تلاش کند و به پیش رود باید جوابگو  باشد؛ تصور می‌کردیم اگر کسی خانواده شهید شود، مورد تقدیر قرار می‌گیرد تصور نمی‌کردیم که مورد این پرسش واقع شویم که شما می‌خواهی برای خونخواهی خون همسرت اقدام کنی؟!

ترسی از پیگیری نداریم

ما به هیچ عنوان ترسی از پیگیری بابت شهدای فاجعه مکه و منا نداریم و در این خصوص فقط تابع فرمان رهبر معظم انقلاب هستیم‌؛ من  به دنبال خونخواهی خون همسرم و همه شهدا هستم اما اگر مقام معظم رهبری بگویند همین اکنون همه کنار بروید و سکوت پیشه کنید یا اینکه مصلحت نظام اینگونه ایجاب می‌کند، ما نیز اطاعت خواهیم کرد چرا که ما برای بقای نظام خون داده‌ایم و اعتقاد به این نظام و کشور خویش داریم؛ این را هم باید بدانیم که این شهدا همه ولایتمدار بوده‌اند و آنها در جایگاه بسیار والایی قرار دارند.

متأسفیم از اینکه این روزها شایعه علیه خانواده شهدای مکه و منا ساخته می‌شود و برخی ادعا می‌کنند که به زور  بر این جان‌باختگان نام شهید نهاده‌اید که باید در جواب این افراد بگوییم که مگر رهبری فردی است که تحت تاثیر ما قرار بگیرند؛ ایشان خودشان می‌دانند چه می‌کنند و تعارف ندارند از اینکه نام شهید بر جان‌باختگان فاجعه منا و مکه بنهند و دقیقا این شهدا مورد نظر و عنایت مقام معظم رهبری واقع شده‌اند.

خانواده شهدای مکه و منا در رنج زیادی به سر می‌برند

اما نکته مهم دیگر رنج زیادی است که خانواده‌های شهدای فاجعه منا و مکه برخوردارند و این رنج به سبب آن است که این افراد نخستین گروه شهید داده‌ای هستند که مورد عتاب قرار گرفته‌اند و حتی در بسیاری زمینه‌ها نیز این خانواده‌ها اذیت شده و تذکر گرفته‌اند.

به بعضی از خانواد‌های شهدای منا حتی اجازه گذاشتن سنگ قبر را نیز نداده‌اند

حتی شاهدیم به برخی خانواده‌ها تذکر داده شده که  سنگ قبر برای قبر شهیدشان استفاده نکنند و مطرح شدن این موضوعات جای تأسف دارد‌؛ ما نیز به عنوان یکی از خانواده‌های شهدا، زحمت زیادی کشیده‌ایم تا ثابت کنیم عربستان سعودی چه جنایتی کرده است و در این رابطه نیز کاری با وزارت امور خارجه نداریم اما از طرفی تابع نظام هم هستیم.

حمله به سفارت عربستان برنامه‌ریزی برای تحت الشعاع قرار دادن فاجعه منا بود

اما درباره گروهی که گفته می‌شود بر اثر عصبانیت به  سفارت عربستان حمله کرده‌اند، چنین اعتقادی ندارم چرا که این مسئله یک برنامه از پیش طراحی شده برای تحت‌الشعاع قرار دادن فاجعه منا بود.

از طرفی ما حادثه حمله به سفارت عربستان  را محکوم می‌کنیم اما مگر چه اتفاقی افتاده است؛ تعدادی بچه را دستگیر کرده‌اند؛ چند تابلو از روی دیوار سفارت پایین آمده اما در هر حال هیچ شخصی آسیبی ندیده است؛ ما در حال حاضر  طلبکار هستیم اما اکنون نقش طلبکار را بازی نمی‌کنیم و ما به عربستان بدهکار هم شده‌ایم! و این فقط به خاطر این بود که تعدادی افراد  شعار داده‌اند و آن اتفاق برای سفارت به وقوع پیوست که البته به نظر این رخداد برنامه‌ریزی شده بود.
 
می‌گویند شهدای منا، شهید درجه ۳ هستند/ شواهدی که اثبات می‌کند «رکن‌آبادی» در منا شهید نشده
  عربستان برای چند تابلوی سفارت، ما را به چالش کشید

بعد از حادثه سفارت شاهدیم که عربستان برای تعدادی تابلو که از دیوار سفارت به پایین آمد ایران را در دادگاههای بین‌المللی به چالش می‌کشد اما متاسفانه هیچ کاری برای 475 شهید از سوی مسئولان کشورمان در مقابل عربستان انجام نشده است.

اما در مورد دادگاه حادثه جرثقیل نیز باید گفت که این دادگاه تشکیل شده اما در چه محکمه‌ای و با کدام وکیل و قاضی انجام شده است؛ چرا این دادگاه بدون حضور نماینده  وزارت امور خارجه ایران و بعثه تشکیل می‌شود و نتیجه‌ای از آن بیرون نمی‌آید؛ چرا این دادگاه در بدو تشکیل مورد توجه مسئولان ما قرار می‌گیرد و هنوز نتیجه‌ای خارج نشده به همه اطلاع می‌دهند که چنین محکمه‌ای شکل گرفته است.

درباره برخی هزینه‌های در نظر گرفته شده برای خانواده‌های شهدای منا نیز قرار بود استانداری‌ها مبلغ 10 میلیون تومان بابت هزینه‌های عزاداری شهدای فاجعه منا و مکه پرداخت کنند و این مبلغ تنها به تعدادی از خانواده‌ها پرداخت شد و برخی از خانواده‌ها هنوز پولی از استانداریها دریافت نکرده‌اند در حالی که بودجه آن به استانداریها پرداخت شده است.

متأسفانه هنوز موضوعات داخلی نسبت به خانواده‌های شهدای منا جمع‌بندی نشده و از طرفی مدام، موضوعاتی علیه خانواده‌ها مطرح می‌شود و مردم را علیه  آنان جری‌تر می‌کنند.

بی عرضگی عربستان مهمترین مسئله ماست

در رابطه با دریافت دیه هم ما مطالبه این مهم را به طور جد دنبال می‌کنیم و به هیچ عنوان در مورد گرفتن دیه از عربستان سعودی کوتاه نمی‌آییم اما کوچکترین بحث ما موضوع پول یا دیه خواهد بود و مهمترین مسئله، اعتراف عربستان به بی‌عرضگی است و آنها باید این ناتوانی را قبول کنند؛ متاسفانه عربستان سعودی طی سالهای متمادی نشان داده که هیچ توانمندی ندارد و باید همگان نسبت به این موضوع آگاه شوند.

عربستان نقش رژیم اسراییل در منطقه را بازی می‌کند

چرا نباید به عربستان بگوییم که عزیزان ما را در فاجعه منا و مکه کشته‌اند؟ مگر عربستان سعودی نقش رژیم اسرائیل در منطقه را بازی نمی‌کند؛ در حدود دو  تا سه سال است رژیم اسرائیل از صحنه خبرها محو شده و عربستان در حال حاضر جای آنها را گرفته و در یمن انسانها را قتل عام می‌کند و از داعش حمایت می‌کند؛ عربستان سعودی در حال حاضر در همه جا نقش دارد و ‌سپری برای رژیم اسرائیل محسوب می‌شود که ما  نیز با دلیل لازم  و برای خونخواهی شهدای منا و مکه مقابل این همدست اسرائیلی‌ها ایستاده‌ایم.

اگر "تشر" آقا نبود، بدنهای شهدای منا و مکه را هم تحویل ایران نمی‌دادند

بحث دیگری که درباره فاجعه منا وجود دارد، عملکرد سعودی و نقش مسئولان کشورمان در مقابل آنها بود؛ بدون شک در این ماجرا اگر تشر و منش آقا به همراه اقتدار نظام نبود، ما امروز این بدنهای شهدا را هم در کشور نداشتیم؛ بنده نسبت به عملکرد مسئولان حرفهای متعدد و زیادی دارم که مهمترین آنها پیگیری برای احقاق حق شهدای فاجعه منا و مکه است.

مسئله تلخ فاجعه سقوط جرثقیل در مکه و فاجعه  منا به همراه سایر اتفاقات که از سوی عربستان سعودی افتاده است، نباید به‌هیچ عنوان فراموش شود و بنده در حال حاضر به عنوان یک شهروند ایرانی که دارای حقوقی هستم و بر روی حقوق شهروندی‌‌  نیز سخنان بسیاری از سوی رئیس‌جمهور بیان شده، خواستار مطالباتی هستم و مسئولان باید هر چه زودتر پاسخگو باشند.

خواستار دریافت حقوق شهروندی خود هستیم

در مورد موضوع حمله به سفارت عربستان که آن را نفی می‌کنیم نیز گلایه‌هایی همچنان وجود دارد چرا که مسئولان بلافاصله بعد از وقوع آن، اعلامیه صادر کرده و دستور پیگیری دادند اما هنوز پیگیری بابت فاجعه منا و مکه دستاوردی در پی نداشته است؛ بنده خواستار دریافت حقوق شهروندی خود هستم و این همان حقوقی است که مسئولان  از آن سخن می‌گویند.

نزدیک به یک سال است که حقوق همسرم را دریافت نکرده‌ام

مسئولان باید پاسخ دهند چه قدمی برای خانواده‌ شهید حاتمی که از دانشمندان کشور بوده است، برداشته‌اند؛ در حال حاضر نزدیک به یک سال است که همسرم (شهید حاتمی) را از دست داده‌ام اما هنوز نتوانسته‌ام حقوق او را از محل کارش دریافت کنم؛ آن شهید کارمند رسمی بود اما همچنان کارهایش در بروکراسی اداری گیر کرده و حتی بیمه او را دریافت نکرده‌ام؛ جایگاه حقوق شهروندی ما در کجا قرار دارد و چرا مسئولان پاسخی نمی‌دهند؟

چطور چند جوانی که با عملکردی اشتباه از دیوار سفارت بالا می‌روند، باید محاکمه شوند اما برای امثال بنده و سایر خانواده‌های شهدای منا  و مکه که همسران خود را در فاجعه مکه و منا از دست داده‌ایم نباید کاری صورت گیرد؛ چرا رئیس جمهور مسئولان را بابت خانواده شهدای منا و مکه به چالش نمی‌کشد؟

اما درباره روز فاجعه که جرثقیل در مسجد‌الحرام سقوط کرد، همسرم (شهید حاتمی) در ساعات پیش از فاجعه با دوربین خود فیلمی را تهیه کرد و تاکید داشت که این نقطه حادثه‌خیز است‌؛ شهید حاتمی پیش‌بینی فاجعه در مسجد‌الحرام و حتی منا را کرده بود اما جای تعجب دارد که عربستان با این تعداد مهندس خارجی که در اختیار داشت، نتوانست متوجه حادثه‌خیزی مسجد‌الحرام در مکه شود.

آن شهید، حاثه منا را نیز  پیش‌بینی کرده بود و تاکید داشت که ورودی و خروجی خانه خدا را یکی کرده‌اند و این کار باعث حادثه می‌شود‌؛ این صحبتهای مطرح شده از سوی شهید حاتمی یعنی هر حاجی و زائری می‌توانست به عملکرد نادرست سعودیها در حادثه‌خیزی مکه و منا پی ببرد.

چرا اجازه نمی‌دهند پرونده شهدای منا را در «دادگاه لاهه» پیگیری کنیم

در مورد عملکرد مسئولان نسبت به روشنگری درباره فاجعه منا نیز این پرسش باقی مانده که چرا به مجامع اسلامی یا کنفرانس اسلامی مراجعه نشده است و چرا بقیه کشورها را در این باره مطلع نکردیم؟ چرا مسئولان اجازه پیگیری را نمی‌دهند یا به ممانعت از تشکیل سازمانهای مردم‌نهاد در این حوزه می‌پردازند؟

چرا به ما به عنوان خانواده شهدای منا اجازه نمی‌دهند تا در «دادگاه لاهه» موضوع فاجعه منا و مکه را به پیش ببریم‌؛ بهتر است مسئولان اجازه دهند تا پیگیریهای فاجعه منا و مکه به درستی به پیش رود؛ آنها باید ترتیبی فراهم کنند تا کارهای لازم برای پیگیری  به خوبی انجام پذیرد؛ چرا مانع برای پیگیری موضوع فاجعه منا و مکه ایجاد می‌کنند؟ چرا نمی‌توانیم موضوع خود را به درستی به پیش ببریم‌؟ چرا اجازه نداده‌اند در مجامع بین‌المللی حضور پیدا کنیم و فریاد خود را به گوش جهانیان برسانیم‌؟

دولت دغدغه حمایت از خانواده‌های شهدای منا را ندارد

متأسفیم از اینکه این دولت، دغدغه حمایت از ما را ندارد و قدمی در این‌باره برنداشته است و این مطالبه را  در صورت دیدار رئیس‌جمهور با خانواده شهدای فاجعه منا و مکه مطرح خواهم کرد.

از طرف دیگر باید تأکید کنم که این دولت پای کار کوبیدن عربستان نیست؛ اگر وزارت امور خارجه، محدودیتهای خود را در زمینه سیاست خارجی دارد، مشکلی نیست لااقل اجازه دهد حقوق شهروندی خانواده شهدا پیگیری شود.

خانم روح افزا! آیا کمیته حقیقت‌یاب، مراجعه‌ای به شما یا سایر خانواده شهدای منا و مکه داشته یا پیگیری خاصی را درباره فاجعه منا انجام داده است؟

متاسفانه کمیته حقیقت‌یاب نه تنها به من بلکه به دیگر خانواده‌های شهدای فاجعه منا و مکه، هیچ مراجعه‌ای نداشته‌ است؛ بنده نسبت به نحوه جان‌ باختن شوهرم نیز ابهامات زیادی دارم حتی پیکر ایشان را پس از وارد کشور شدن، مورد کالبد‌شکافی هم قرار ندادند و این درخواست من نیز انجام نگرفت تا حداقل خیال بنده راحت شود.

مقام معظم رهبری ما را دلداری دادند

در یک سال اخیر نیز فریادهای زیادی کشیده‌ام اما هیچ کس به دادمان نرسیده است، خارج کشور هم همینطور بوده است؛ تنها شخصیتی که ما را پذیرفته و التیام داده‌اند مقام معظم رهبری بودند؛ ایشان دو بار ما را پذیرفته و دلداری داده‌اند.

متاسفیم از اینکه برخی افراد در این نظام ادعا دارند و تنها شخصی که به حقوق بشر و حقوق شهروندی اهمیت می‌دهد حضرت امام خامنه‌ای بود چرا که ایشان با دعوت از ما و التیام‌بخشی این مهم را به اثبات رساندند؛ حتی ایشان واژه شهید را در مورد همسرم و سایر شهدای منا به کار بردند که نشان‌دهنده اهمیت و دقت بالای مقام معظم رهبری است؛ بنده افتخارم این است که در کشوری با رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای زندگی می‌کنم‌.

جناب آقای آذرسرا! شما به عنوان یکی از شاهدان عینی فاجعه منا در روز جان‌باختن 7 هزار حاجی در حج تمتع سال گذشته حضور داشتید؛ درباره روز حادثه و جزئیات روز فاجعه در خیابان 204 توضیح بدهید.

رسول آذرسرا (شاهد عینی فاجعه منا): همیشه در سرزمین عربستان فضای امنیتی را شاهد هستیم و این فضای امنیتی به‌ویژه در صحرای عرفات، منا یا مسجدالحرام وجود دارد چرا که سعودیها با دوربینهای نصب شده در تمام نقاط همه اسناد را برای خویش جمع‌آوری می‌کنند؛ در مورد فاجعه منا هم قطعاً فجایع ایجاد شده ضبط شده است؛ مگر می‌شود در داخل خیایان 204 دوربین نبوده و وقایع ضبط نشده باشد‌؟ قطعا در طول خیابان 204 دوربینهای متعددی مستقر بوده است.

عربستان سعودی لحظه به لحظه حضور حاجیان را ضبط کرده است

عربستانی‌ها در عملکرد پلیسی قوی هستند؛ ما از زمانی که وارد کشور عربستان می‌شویم و روادید را به آنها نشان می‌دهیم تحت نظر و رصد سعودیها هستیم و آنان به غیر از کارهایی همانند انگشت‌نگاری و ... به ضبط حضور حاجیان می‌پردازند؛ مگر می‌شود وقایع را در فاجعه منا ضبط نکرده باشند؟ چرا پاسخی در این باره ارائه نمی‌کنند؟ هنوز پرسشهای کلیدی برای ما باقی مانده است که باید خاندان آل سعود در رابطه با فاجعه منا و مکه جوابگو باشند.

اما درباره روز فاجعه؛ فاجعه تلخ منا رأس ساعت 7:30 صبح و بعد از حرکت حجاج آغاز شد و پنج بعدازظهر نیز به پایان رسید و بنده نیز تصاویری از این فاجعه در اختیار دارم و آنان را به‌زودی منتشر خواهم کرد؛ در این فاجعه عربستانیها حتی از امکانات حمل و نقل هوایی نیز بهره نبردند و امداد‌رسانی را انجام ندادند که جای تأثر دارد.

در روز فاجعه بنده ساعت هفت صبح به ابتدای خیابان 204 (محل وقوع فاجعه منا) رسیدم و تعدادی از زائران کشورهای دیگر را مشاهده کردم که در حال تردد در این خیابان بودند؛ من و برخی از افراد «کاروان جانبازان» به‌خوبی می‌دانستیم که وقوف ما پس از طلوع آفتاب است و باید از مشعر به رمی جمرات برویم و معمولا این برنامه زائران ایرانی است و این را نیز همه می‌دانند که خانمهای ایرانی در آن ساعت صبح  با سایر حاجیان عزیمت نمی‌کنند و طبق نظر علمای شیعه بعد از استراحت برای رمی جمرات مراجعت می‌کنند و این جزو برنامه‌های کاروانهای ایرانی است البته تعدادی از این بانوان ایرانی که در زمره شهدا قرار دارند و در آن ساعت صبح قصد عزیمت را داشتند اهل تسنن بوده‌اند و آنان نیز مقید به انجام فرضه در ابتدای صبح هستند.

بنده نیز صبح به ابتدای خیابان 204 رسیدم و معمولا قبل از عزیمت برخی کاروانها حاجیان خود را نگه داشته و بعد از استراحت حرکت می‌کنند؛ من و سایر دوستان همچون قاریان یا برخی اعضای بعثه مسافتی را حرکت کردیم و به آنها تاکید کردم که هر چه زودتر برای اعمال ورود پیدا کنیم تا اعمال زودتر تمام شود بنابراین به سرعت برنامه خویش را آغاز کردیم.

ابهام در ادعای آغاز رمی جمرات زائران ایرانی از ساعت 10 صبح

یکی از نکات تامل‌برانگیز در روز حادثه این بود که در جریان حج سال گذشته بنده برای نخستین بار شنیدم که جمهوری اسلامی ایران باید ساعت 10 صبح به رمی جمرات رفته و سنگ بیندازد و چنین موضوعی را در سفرهای قبلی نشنیده بودم و این تاکنون در سفرهای حج به وقوع نپیوسته بود بنابراین این موضوع یکی از ابهاماتی است که بعد از وقوع فاجعه بیان شد.

اما درباره حوادثی که طی سالهای متمادی در عربستان ایجاد شده  باید بگویم بنده در مرتبه‌های مختلف به حج عزیمت کرده‌ام و در یکی از سالها 4 میلیون نفر جمعیت حجاج  حضور داشته‌اند و چنین فاجعه‌ای مانند منا شکل نگرفته است؛ این فاجعه قطعاً ابهامات زیادی در خود دارد.
 
می‌گویند شهدای منا، شهید درجه ۳ هستند/ شواهدی که اثبات می‌کند «رکن‌آبادی» در منا شهید نشده
در روز فاجعه هیچ کس حاجیان ایرانی را راهنمایی نکرد

اما در روز فاجعه منا، ما در ابتدای یکی از کوچه‌های عبوری متوجه مسدود شدن مسیرهای عبوری به غیر از خیابان  204 شدیم و حتی پلیسهای سعودی تاکید می‌‌کردند که تمامی مسیرها به غیر از 204 ممنوع است و همه را به این خیابان هدایت می‌کردند.

نکته بسیار مهم و پرابهام این است که مسیر انتهایی خیابان 204 به طبقه دوم رمی جمرات متصل می‌شد و از لحاظ فقه شیعه، سنگ زدن از طبقه دوم و غیر هم‌سطح صحیح نخواهد بود بنابراین بنده در این باره و علت شرعی آن برای دوستانی که اطلاع دقیقی نداشتند، توضیحاتی دادم و مانع عبور آنها از خیابان 204 شدم؛ حتی به برخی از دوستان سازمان حج این موضوع را اطلاع دادم و گفتم بهتر است اطلاع‌رسانی به حاجیان انجام شود چرا که هر ساله ما در منا تعدادی افراد را به عنوان راهنمای زائر در مسیر قرار می‌دادیم و آنها نیز با لباسهای مشخص زائران ایرانی را هدایت می‌کردند تا اشتباه به رمی جمرات ورود پیدا نکنند.

بنده در روز فاجعه، خواستار هدایت صحیح زائران شدم اما افرادی که از سازمان حج در آن محل حضور داشتند اظهار بی‌اطلاعی از علت باز بودن خیابان 204 کرده و تاکید داشتند چون این خیابان باز است، حاجیان عبور می‌کنند.

بنده نیز بنابر اطلاع خویش و سابقه و تجربه از خیابان دیگری ورود یافتم و به راحتی عبور کردم اما در خیابان 204 بن بست ایجاد شده توسط سعودیها را مشاهده کردم و سعودیها حاجیان زیادی را به این خیابان هدایت کرده و آن فاجعه تلخ رخ داد؛ سعودیها حتی خیابانهایی مسقف و دارای امکانات را در آن روز بسته نگه داشته بودند و عبور و مرور از سایر مسیرها را ممنوع کرده بودند.

مطمئنم که فاجعه منا یک حادثه نبود

شکی ندارم و مطمئن هستم فاجعه منا، جریانی نیست که یک حادثه باشد بلکه یک طراحی است و قاعدتاً با توجه به استدلالهای کارشناسانه این سخن را می‌گویم که این یک موضوع برنامه‌ریزی شده و طراحی از پیش تعیین شده بود.

حتی در جریان فاجعه جرثقیل در مکه نیز شاهد بودیم که فاجعه اتفاق افتاده به سرعت جمع‌ شد و بعد از یک ساعت به طور کامل همه آثار آن برچیده شد اما در منا عملکرد دیگری را شاهد بودیم و پیکرهای حاجیان که برخی نیز نیمه جان بودند تا ساعت پنج بعداز ظهر بر روی زمین و زیر آفتاب سوزان قرار داشت.

فاجعه منا از ساعت هشت صبح تا پنج عصر طول کشید و بنده با حدود 50 نفر از زائرانی که در این فاجعه حضور داشتند، گفت‌وگو کرده و مصاحبه داشته‌ام که  همگی آنها تاکید می‌کنند که ما با یک قطره آب نجات پیدا کردیم و این نشان می‌دهد که علت مرگ بسیاری از زائران، تشنگی مفرط بود و اگر به آنان یک قطره آب داده می‌شد، نجات پیدا می‌کردند.

متأسفم از اینکه متوجه طراحی سعودیها در فاجعه منا نشدیم

برخی دیگر نیز سؤال می‌کنند که چرا زائران توانایی جدا شدن از وضعیت ایجاد شده در خیابان 204 را نداشتند که باید گفت هوای آن ایام عربستان سعودی بسیار گرم بود و زائران از گرمای شدید و تشنگی رنج می‌بردند و توان حرکت را نداشتند؛ بنده تشخیص می‌دهم این یک حادثه طراحی شده بود و متأسفم از اینکه متوجه نشدیم چرا طراحی این حادثه صورت گرفته است.

در مورد حادثه سفارت عربستان در تهران به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کردند که ما مجبور شویم درباره فاجعه منا سکوت مطلق کنیم و هیچ کس نیز هیچ حرفی نزند؛ این طراحیها به‌گونه‌ای پیش رفت که سعودیها حج تمتع امسال را به ما ندادند که البته برنامه‌ریزی برای این موضوع نیز کاملاً ملموس بود.

برخی اتفاقات نیز در کشور ما ایجاد شده که باید به آنها دقت کنیم؛ از جمله آنها این است که چرا برخی جنازه‌های شهدای منا پس از بازگشت به کشور کالبد شکافی نشده‌اند؛ این فاجعه باید همچنان پیگیری شود و اگر خانواده‌های شهدای منا نخواهند یا تلاش نکنند این جریان به راحتی به فراموشی سپرده خواهد شد.

عربستانیها برای 10 ذی‌الحجه برنامه‌ریزی کرده بودند

این را باید بدانیم که عربستانیها برای 10 ذی‌الحجه سال گذشته برنامه‌ریزی کرده بودند حتی شاهدیم شخصیتهایی همچون اسماعیل حمید الزایر (پلیس امنیتی عراق) که همانند دانشمند شهید حاتمی به عنوان حاجی در حج 94 حضور داشته در این جریان جان باخته است و او را بدون اطلاع نیز دفن می‌کنند که مردم عراق نیز باید در این جریان فریادخواهی کنند و آنها هم یک فریادخواه می‌خواهند چرا که تمامی شواهد نشاندهنده طراحی از پیش تعیین شده در فاجعه منا بود.

به راستی این سؤال مطرح می‌شود که اگر حج توسط جمهوری اسلامی اداره می‌شد و چنین حادثه‌ای اتفاق می‌افتاد و تعدادی از عربستان در این حادثه کشته می‌شدند آیا آنها به سادگی از کنار ما می‌گذشتند؟

ما شخصیتهای بسیار عزیزی را در این فاجعه منا از دست داده‌ایم و وزارت امور خارجه باید حق کسانی همچون شهید رکن‌آبادی را اعاده کند و برای آنان قدمی بردارد و پاسخ این جریان طراحی شده را بدهد؛ ما باید فریاد ویژه‌ای برآوریم و سکوت نیز ممنوع است چرا که رهبر معظم انقلاب فرمودند این جریان از همه جوانب نباید فراموش شود و پیگیری کنید و ما نیز پیگیریهای لازم را انجام می‌دهیم و برای افرادی که در این رابطه درک ندارند نیز متأسفیم.

آقای آذرسرا! به نظر شما بهتر است بر روی چه بخشها و سؤالاتی از پرونده فاجعه منا متمرکز شویم تا بازخورد مناسب‌تری در فضای رسانه‌ای داشته باشد؟

اگر شخصیتهای درجه یک این فاجعه چه در داخل و چه در خارج از کشور را تکریم کنیم، جنایت عربستان بیش از پیش مشخص خواهد شد؛ بهتر است شهدای این فاجعه را شناسایی کرده و آنها را با کارهای ویژه در حوزه رسانه و هنر مورد تکریم و توجه قرار دهیم که قاعدتاً با این رویکرد عربستان در این فاجعه محکوم خواهد شد همچنین در حوزه کار رسانه نیز باید از شخصیتهای حادثه‌دیده در این جریان با احترام یاد کرد و آنها را شناسایی کرده و معرفی کنیم.

خانم روح افزا (همسر شهید حاتمی): من از طرف خانواده شهدا می‌گویم که از وزارت امور خارجه در این فاجعه توقع پیگیری واقعی داریم؛ شاهدیم در این کشور برای حقوق کودکان و زنان، همه دستگاههای برمی‌خیزند اما درباره خانواده شهدای منا هیچ توجهی را نمی‌بینیم و این مایه دریغ و حسرت است.

در جریان کشته شدن ندا آقا سلطان در فتنه 88 شاهد بودیم که سازمان‌های مدعی حقوق بشر و رسانه‌های غربی چه حجمه سنگینی را علیه نظام و مردم کشورمان به راه‌انداختند یا به طور مثال در پرونده خانم "سکینه.آ" که به جرم زنای محسنه اعدام شد، شاهد جنجال مجدد مدعیان حقوق بشری بودیم اما در جریان فاجعه منا که 7 هزار انسان بی‌گناه در قربانگاه منا کشته شدند، هیچ صدایی از این مدعیان حقوق بشر چه در داخل کشور و چه در کشورهای غربی بلند نشد.

می‌گویند شهدای منا، شهید درجه 3 هستند!

در رابطه با خانواده‌های شهدای منا حتی شاهدیم برخی خانواده‌ها، حداقل توانایی مالی را نیز ندارند و هیچ کس به آنها رسیدگی نمی‌کند؛ این خانواده‌ها اگر نامشان جزو خانواده‌های شهدا قرار گرفته است، خانواده شهیدی هستند که چیزی به آنها تعلق نمی‌گیرد و حتی برخی صحبتها همانند اینکه شهید شما درجه 3 است را تحمل می‌کنند که باید در پاسخ به این افراد گفت که مگر شما تعیین‌کننده مقام و درجه شهدا هستید؟

بنده نیز به عنوان یک همسر شهید، مطالبه از معاونت حقوق زنان، معاون امور زنان، معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و تمامی دستگاههایی که در رابطه با حقوق شهروندی قد علم می‌کنند، دارم؛ مطالبه از وزارت امور خارجه و وزارت ارشاد که قدمی برنداشته‌اند نیز دارم.

برگزاری کنسرتهای متعدد در کشور  اما دریغ از حتی یک مراسم یادبود برای شهدای منا

متاسفانه تعداد زیادی کنسرت در این کشور برگزار شده است اما دریغ از یک مراسم برای شهدای فاجعه منا و اینها بخشی از عملکرد وزیر فرهنگ و ارشاد بوده است؛ از تمامی وزرای دولت و رئیس‌جمهور نیز مطالبه دارم؛ چرا نباید در دانشگاهها فاجعه منا بررسی شود و در رابطه با آن پایان‌نامه به نگارش در بیاید؟

بنده همچنین از مجلس شورای اسلامی نیز مطالبات زیادی درباره شهدای منا و مکه دارم چرا که متأسفانه مجلس گذشته قدم از قدمی برای آنان برنداشته است؛ چه کسی باید دادخواهی ما را انجام بدهد از قوه قضائیه نیز مطالبه دارم از دستگاه حقوق بشری این قوه مطالبه خانواده‌های شهدای منا و مکه را خواستاریم.

جناب آقای رکن‌آبادی! جزئیات شهادت شهید رکن‌آبادی، کالبد شکافی بدن آن شهید و پیگیریهای انجام گرفته برای احقاق حق خانواده‌های شهدای منا را برای ما تشریح کنید.

مرتضی رکن‌آبادی (برادر شهید غضنفر رکن‌آبادی): آتش توپخانه دیپلماسی دولت روی خانواده شهدای منا و مسجد‌الحرام است و به جای اینکه دشمن سعودی و جنایتکاران سعودی را مورد هدف قرار دهد، متأسفانه به سمت جبهه خودی است و اگر صداوسیما و خبرگزاری تسنیم یا رسانه‌هایی همچون فارس و ... نبودند در این 11 ماه هم به جرأت در داخل کشور خبری از شهدای منا نبود و همان فرمایش رهبری که فرمودند جنایت منا باید زنده بماند مطمئنا در این ماهها به فراموشی سپرده می‌شد.

اگر خوابیم که احتمالاً زیر لگد دشمن بیدار می‌شویم

باید این را گفت آنهایی که در سوریه و عراق سر بچه‌های ما را بریده و به مردم هم رحم نمی‌کنند چه کسانی هستند؟ آنها سعودیها و همپیمانان آنان هستند؛ سعودیها مدتها است جنگ نیابتی با ما را شروع کرده‌اند اما ظاهراً ما خودمان را به خواب زده‌ایم یا واقعاً خواب هستیم؛ اگر خوابیم که احتمالاً زیر لگد دشمن بیدار می‌شویم اما اگر خودمان را به خواب زده‌ایم، امیدواریم خدا بیدارمان کند.

چرا رئیس‌جمهوری کوچکترین سخنی راجع به منا و شهدای آن به میان نیاورده است

آقای رئیس‌جمهوری از حمله‌کنندگان به سفارت عربستان در تهران شکایت کرده که باید گفت دست ایشان درد نکند؛ رئیس‌جمهور، حقوقدان هستند و ما خوشحالیم که رئیس‌جمهوری حقوقدان داریم چرا ایشان، کوچکترین سخنی راجع به جنایت منا و جنایتکاران این فاجعه به میان نیاورده‌اند.

ما به عنوان رای‌دهندگان یا پذیرندگان رئیس‌جمهور از ایشان انتظاراتی داریم و می‌گوییم که حداقل جبهه‌ای را جلوی برادران سعودی‌تان بگیرید و حق برباد رفته و تحقیرهای صورت گرفته به ملت و به‌ویژه خانواده‌های شهدای منا و مکه را بگیرید.

اما درباره کالبد شکافی پیکر برادرم (شهید رکن‌آبادی)؛ پیکر برادرم دو بار توسط سعودیها مورد کالبدشکافی قرار گرفت و بعد از خروج امعا و احشای بدن، او را تحویل خانواده ما دادند؛ برادرزاده و دو تن از برادرانم برای شناسایی و انتقال پیکر شهید رکن‌آبادی به عربستان سفر کردند که پس از تحویل پیکر با جسد کالبد‌شکافی شده آن شهید مواجه شدند؛ این کالبدشکافی در حالی روی پیکر شهید رکن‌آبادی انجام شده که هیچ یک از 7 هزار پیکر دیگر مورد کالبدشکافی قرار نگرفته است.
 
می‌گویند شهدای منا، شهید درجه ۳ هستند/ شواهدی که اثبات می‌کند «رکن‌آبادی» در منا شهید نشده
  اخبار کالبدشکافی شهید رکن‌آبادی را از خبرنگاران شنیدیم!
بعد از نبش قبر در عربستان و خروج پیکر برادرم، سعودیها دوباره کالبدشکافی انجام داده و این بار به‌بهانه اینکه ممکن است این پیکر بار میکروبی داشته باشد کالبدشکافی کرده و مغز، قلب، ریه و امعا و احشای وی را خارج کردند.

متأسفانه سعودی‌ها اعضای بدن برادرم را خارج کردند و در داخل کشور نیز مسئولان پزشکی قانونی هیچ‌گونه همکاری نکردند و ما اطلاعات لازم را از خبرنگاران و رسانه‌ها به‌دست آوردیم.

از مصاحبه وزیر ارشاد که اظهار داشته تمامی پیکرهایی که در عربستان دفن می‌شوند، امعا و احشای آنها خارج می‌شود و رکن‌آبادی هم در این چارچوب بوده ابراز تأسف می‌کنم؛ این صحبتها جای تاسف دارد کجای این دنیا مغز، امعا و احشای فرد جان‌باخته را برای دفن یا انتقال و جابه‌جایی آن خارج می‌کنند.

آقای وزیر، شما اگر در جریان نیستید خواهش می‌کنم اطلاعات خود را تکمیل کرده و سنجیده‌تر سخن بگویید!  آقای وزیر، این‌گونه دل خانواده ما را ریش نکنید؛ آقای وزیر تأکید کرده جنازه‌هایی که می‌خواهد در عربستان سعودی دفن شود، تخلیه می‌شود در صورتی که این حرف نادرست است و هیچ کجای دنیا چنین موضوعی اتفاق نمی‌افتد.

آیا با این اتفاقاتی که در مورد شهید رکن‌آبادی و سایر شهدا ایجاد شده، حق نداریم مشکوک باشیم و موضوع فاجعه را یک طراحی بدانیم؟

در مورد سفر برادرم به مسئولان سازمان حج  و زیارت هم هشدار داده و تذکر دادم تا برادر من را برای حج اعزام نکنند اما آنها و حتی برادرم نپذیرفتند و گفتند آنجا برایش محافظ می‌گذاریم! یادم می‌آید «پروفسور شجاعی» به عنوان همراه در کنار برادرم بود و خود را در زمان حادثه از محل بیرون کشید و متاسفیم از اینکه بعد از این وقایع مصاحبه می‌کنند و یا سایرین گفت‌وگو می‌کنند و می‌گویند این قضیه یک پیش آمد بوده  و سعودیها قصوری نداشته‌اند.

مستندسازان چه دستوری برای ساخت فیلم درباره منا گرفته‌اند

تا آنجا که اطلاع دارم در حال حاضر به برخی برنامه‌سازان دستور برای ساخت برنامه درباره منا داده شده و تاکیده کرده‌اند که در این برنامه‌ها، تقصیر را گردن سعودیها نیندازید و ماجرا را جمع کنید؛ مستند‌سازان این صحبتها را به طور کامل برای ما گفته‌اند؛ حتی پروفسور شجاعی که همراه برادرم و حتی همراه شهید حاتمی نیز بوده در حال نگارش کتابی است که ماجرا را یک پیش آمد جلوه می‌دهد.

شهید رکن‌آبادی با اسم و پاسپورت خودش از ایران خارج شده بود و حتی مسئولان ایرانی حاضر در عربستان برای اثبات این موضوع و اتهام عربستان همکاری لازم را نکردند و ما با فشار خودمان، عکس پاسپورت ایشان را منتشر کردیم و صحه‌ای بر حضور آن شهید بزرگوار در عربستان گذاشتیم چرا که عربستانی‌ها مدعی شده بودند اصلاً شخصی به نام رکن‌آبادی به حج نرفته است.
 
می‌گویند شهدای منا، شهید درجه ۳ هستند/ شواهدی که اثبات می‌کند «رکن‌آبادی» در منا شهید نشده
دلایلی که اثبات می‌کند شهید رکن‌آبادی در منا کشته نشده است

مقاماتی به بنده خبر داده‌اند که شهید رکن‌آبادی در منا کشته نشده است و برای این صحبتها، اسنادی موجود است چرا که تمامی ظاهر و موهای برادرم بعد از فاجعه منا و شهادتش مرتب بوده و اگر ایشان در منا جان‌باخته است، چرا موهای او مرتب و شانه کرده است‌؛ اگر پیکرش در کانتینرها بوده باید موها و ظاهر صورتش پریشان باشد اما اینگونه نبود.

دلیل دیگر این است که حتی آقای اوحدی به عنوان رئیس سازمان حج و زیارت هم چندی پیش گفت که شهید رکن‌آبادی چند روز  بعد از فاجعه منا زنده بوده است؛ دلیل دیگر هم حضور یک شاهد زنده است که تاکید دارد خودش با دستان خود، برادرم را داخل آمبولانس گذاشته و ایشان با وجود بیهوشی، زنده بوده و نفس می‌کشید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/


کد مطلب: 2271

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/2271/می-گویند-شهدای-منا-شهید-درجه-۳-هستند-شواهدی-اثبات-می-کند-رکن-آبادی-نشده

پهره
  https://www.pahreh.ir