پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ ۰۷:۱۶
۰

عامل مرگ بیماران دیالیزی خوزستان مشخص شد

عامل عفونت بيماران دياليزی بيمارستان سينا اهواز يک باکتری روده ای به نام E.Coli اعلام شد.
عامل مرگ بیماران دیالیزی خوزستان مشخص شد
عامل مرگ بیماران دیالیزی خوزستان مشخص شد
به گزارش پایگاه خبری پهره"رئيس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص بررسي علت مرگ 4 بيمار دياليزي بيمارستان سينا  گفت: يک تيم اپيدميولوژيست که از توان علمي و تخصصي کارشناسان وزارتخانه نيز بهره مي برد، براي بررسي علت مرگ تشکيل شده که با روشي علمي به دنبال پيدا کردن علت وقوع اين مسئله مي باشد.

شکراله سلمان زاده به سندرومي که بيماران از آن طريق فوت کرده اند اشاره کرد و افزود : در حقيقت عمده ترين راه انتقال بيماري از طريق دهان و دستگاه گوارش است، چرا که اگر عامل بيماري زا و عفونت از راه خون وارد بدن شود اسهال خوني ايجاد نمي کند.

وي بیان داشت: بدين ترتيب تمام مواردي را که بيماران در طول دياليز ممکن بود مصرف کرده باشند از قبيل غذاي بيمارستان، آب مصرفي و ميان وعده شامل کيک و شير و آبميوه و همچنين قسمت هاي مختلف آشپزخانه مورد بررسي، آزمايش و نمونه برداري قرار گرفت.

رئيس مرکز بهداشت خوزستان خاطرنشان کرد: نکته حائز اهميت اين است که عامل ميکروبي يک باکتري روده اي به نام اي کولاي (E.Coli) مي باشد که از طريق دهان و دستگاه گوارش منتقل می شود.

وي با بيان اينکه دستگاه های دیالیزی هيچ مشکلي ندارند گفت:  عامل ميکروبي از طريق کشت خون و مدفوع از بيماران جدا شده است و در حال بررسي است که مشخص شود اين بيماري از کجا به بيماران منتقل شده است، اين عامل مي تواند از طرق مختلفي از جمله پوست، خون و دهان وارد بدن بيمار شده باشد، اما قطع به يقين و طبق شواهد موجود که همان اسهال خوني است نشان مي دهد که از راه دهان و دستگاه گوارش به بدن بيمار منتقل شده است و از دستگاه هاي دياليز نبوده است.

سلمان زاده  در خصوص تشکيل کميته اضطراري براي بررسي موضوع خاطرنشان کرد: دو کميته در اين خصوص ايجاد شده است ، يکي کميته اي متشکل از برخي از اعضاي هيات علمي دانشگاه به صورت مستقل و با دستور استاندار و کميته ديگر کميته اي فني متشکل از برخي اعضاي هيات رئيسه دانشگاه از قبيل معاون درمان، معاون بهداشتي و همچنين مسئولين برخي حوزه هاي ديگر که به دستور رئيس دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز تشکيل شده است.

وي افزود: تمامي افراد دياليزي بيمارستان سينا به صورت حضوري و يا تلفني مورد بررسي، پيگيري و مصاحبه قرار گرفته اند که آيا دچار علائم مشابه شده اند يا خير و در طول مدتي که براي دياليز به بيمارستان مراجعه کرده اند از چه مواد غذايي و چه آبي استفاده کرده اند که همه اينها روش هاي علمي کمک کننده براي پيدا کردن منبع بيماري است.

رئيس مرکز بهداشت خوزستان در باره مشاهده موارد ديگر بيماري تصريح کرد: به جز 5 بيمار مراجعه کننده با تابلوي عفونت به بيمارستان سينا، خوشبختانه مورد ديگري از بيماري مشاهده نشده است و بيش از 80 بيماري که مرتبا جهت انجام دياليز به صورت هفته اي 3 مرتبه به بيمارستان مراجعه مي کنند به طور منظم در حال معالجه و درمان هستند و خدمت رساني به آنان بدون هيچ مشکلي در حال انجام است.

وي افزود: اميدواريم نتايج نهايي منبع بيماري که بعد از بررسي آزمايش کشت مشخص مي شود طي روزهاي آينده اعلام شود.
منبع باشگاه خبرنگاران
کد مطلب: 1950