مدیرکل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان:

لزوم مشارکت مردمی در نگهداری و توسعه منابع طبیعی/خاش دارای یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار پوشش گیاهی بی نظیر در کشور است

30 تير 1395 ساعت 8:20

مدیرکل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان گفت: منابع طبیعی ثروت ملی هستند و نگهداری این میراث گرانبها با مشارکت مردمی و عمومی میسر است و مسئله مهم آگاهی نخستین گام برای حفاظت از منابع خدادادی است.


به گزاش پهره؛ عبدالباسط پاکزاد در حاشیه برگزاری مانور اطفاء حریق در حاشیه کوه تفتان بخش نوک آباد، در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار کرد: هدف از برگزاری این مانور ایجاد آمادگی و هماهنگی در مواقع حساس و بحرانی در جهت اطفاء حریق منابع طبیعی و نیز کاهش خسارات اراضی این مناطق برگزار شد.
وی با بیان اینکه در طول ماه های اخیر منابع طبیعی و اراضی بسیاری از استان دچار حریق شده اند، تصریح کرد: به دلیل خشکسالی های پی در پی و همزمان با بالا رفتن درجه حرارت باعث شده اراضی و مراتع به راحتی با کوچکترین حرکتی حتی رها شدن یک فیلتر سیگار، دچار حریق و آتش سوزی شوند و از اینرو باید همواره نیروهای منابع طبیعی و واحدهای حفاظتی برای این حوادث آمادگی لازم را داشته باشند.
پاکزاد با بیان اینکه 99 درصد از آتش سوزی های سیستان و بلوچستان منشاء انسانی دارد، گفت: این استان بعلت کوهستانی اغلب دارای پوشش گیاهان کم عمر و فاقد پوشش درختی است و  در شرایط کنونی برای حفظ پوشش گونه های گیاهی همکاری و مشارکت مردم با نهادهای دست اندکار ضروری است.
وی ادامه داد: امکانات دستگاه های دولتی به تنهایی توانایی حفاظت از منابع طبیعی را ندارد و برای جلوگیری از خسارات به منابع طبیعی همکاری و مساعدت مردم در نگهداری از مراتع را می طلبد.
پاکزاد خاطرنشان کرد: باید اهمیت مراتع و جنگل ها در بین مردم بصورت فرهنگ نهادینه شود و برگزاری این مانورها در نهادینه کردن این فرهنگ و مسئله مهم از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی اذعان کرد: شهرستان خاش یک میلیون و 800 هزار هکتار مراتع دارد که در استان و حتی کشور بی نظیر است و حاشیه تفتان یکی از این نعمات ارزشمند و مراتع بسیار خوب این منطقه است.
مدیرکل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه احیاء طبیعت و بازگشت شادابی در منطقه برای جذب گردشگران ضروری است، تاکید کرد: بخش های بزرگ از تالاب هامون و حاشیه تفتان و سایر منطقه حفاظت شده در استان نیازمند تعامل و همکاری مردم است چرا که با نابودی مراتع و منابع طبیعی زندگی مردم نیز به خطر خواهد افتاد.
* اگر از مراتع استان به خوبی نگهداری نشود حیات انسان به خطر می افتد
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان چندین سال در خشکسالی به سر می برد و میزان بارندگی به شدت کاهش یافته است که اگر از مراتع به خوبی نگهداری نشود در آینده شاهد خسارات بسیار شدیدی به حیات و محیط زیست انسان ها وارد خواهد شد.
رضا اربابی از افرادی که برای تفریح به مراتع و منابع طبیعی می روند خواست تا پس از ترک مکان آتشی را که روشن کرده اند، خاموش کنند تا شاهد آتش سوزی منابع طبیعی نباشیم.
انتهای پیام


کد مطلب: 1716

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/1716/لزوم-مشارکت-مردمی-نگهداری-توسعه-منابع-طبیعی-خاش-دارای-یک-میلیون-۸۰۰-هزار-هکتار-پوشش-گیاهی-بی-نظیر-کشور

پهره
  https://www.pahreh.ir