سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۰۰
۰

جنگ ها و تخریب ها سوغات تعریف غرب از قدرت علم است

متاسفانه از زمانی که علم به سمت جهان غرب رفت که تنها جنبه مادی بودن آن لحاظ می شد، این علم قدرت پیدا کرد، اما در حقیقت موقعیت و قدرت جنگلی، همچون شیری که در جنگل قوی است و قدرت تخریب دارد.
محمد رضا آذرشکیب
محمد رضا آذرشکیب
محمد علی آذر شب، عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در پاسخ به این سوال که رابطه علم و قدرت در چیست و چگونه سرعت گرفتن چرخه علم، بر قدرت یک کشور در سطح بین المللی می تواند تاثیرگذار باشد، گفت: برای پاسخ به این سوال باید دید تعریف علم چیست و قدرت چه معنایی دارد.
 
وی ادامه داد: اگر منظور از علم پیشرفت های مادی بشر باشد، این علم قدرت مادی ایجاد می کند اما معلوم نیست این قدرت به نفع بشر باشد یا خیر، اما اگر علم به عنوان گسترش معرفت انسان به خود و محیط تعریف شود، به عبارت دیگر جهان بینی او عمیق بوده و فکرش بر اساس فطرت استوار باشد و کلیه نیروهای خدادای خود را برای کشف رموز جهان به کار ببندد، این تعریف از علم موجب قدرت واقعی انسان ها خواهد شد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: به عبارت دیگر قدرت در این چرخه نه تنها مادی خواهد بود، بلکه معنوی نیز است و جهان را به سمت صلح، پیشرفت، دوستی، توسعه و انسان سازی سوق و جهت می دهد، در غیر این صورت، علم بدون معنویت ممکن است با خود قدرت مادی به همراه داشته باشد، اما این قدرت تخریبی خواهد بود.
 
وی با بیان این که در سطح بین المللی نیز هر کشوری به آن میزان جایگاه خواهد داشت که هم در علوم مادی و هم در علوم معنوی جایگاهی داشته باشد، تاکید کرد: جهان اسلام وقتی در دوران طلایی خود قرار داشت، هم پیشرفت مادی داشت و هم پیشرفت معنوی و جایگاه او در جهان مشخص بود و دنیا از جهان اسلام استفاده می کرد و موقعیت آن در سطح بین المللی مطابق با تعریف قرآن، موقعیت شاهد و وسط بود.
 
آذر شب در ادامه با تاکید بر اینکه در این زمان جهان اسلام اهرم «متعادل بودن» و «سروری انسانی بر جهان» را با خود یدک می کشید، عنوان کرد: متاسفانه از زمانی که علم به سمت جهان غرب رفت که تنها جنبه مادی بودن آن لحاظ می شد، این علم قدرت پیدا کرد، اما در حقیقت موقعیت و قدرت جنگلی، همچون شیری که در جنگل قوی است و قدرت تخریب دارد، این علم نیز قدرت تخریبی داشت که هم در خصوص داخلی (جنگ جهانی اول و دوم) نمود پیدا کرد و هم خارجی؛ در حقیقت این تخریبی که در جنگ جهانی اول و دوم روی داد و پس از آن به جهان سوم و آمریکای لاتین و آسیای میانه و آفریقا کشیده شد و اقدامات خلاف اصول بشری و انسانی انجام شد و هنوز ادامه دارد، نتیجه پیشرفت علمی غربی است که تنها به ابعاد مادی آن توجه کرده است.
 
عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه در پاسخ به این سوال که چگونه سرنوشت علم به چنین راه منحرفی کشیده شد و مسیر اصلی خود را گم کرد، به شبستان گفت: اساس این موضوع بر فرهنگ استوار است؛ اگر فرهنگ، فرهنگ انسانی نباشد، علم به انصراف و انحراف از راه انسانیت کشیده می شود اما اگر فرهنگ انسانی باشد، علم هم به سمت خدمت به انسان حرکت می کند.
 
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: بنابراین، هر قضاوتی که قرار است درباره علم انجام شود، باید بر اساس زیربنای فرهنگی آن جامعه باشد که اگر بر اساس مادی باشد، به سمت تخریب حرکت می کند، اما اگر علم دو جنبه مادی و معنوی را توامان در نظر داشته باشد، از مسیر خود منحرف نمی شود به همین جهت تمدن اسلامی بر اساس یک فرهنگ انسانی استوار است که حرکت آن به سمت انسان سازی خواهد بود نه تخریب.
کد مطلب: 14