شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۰۷
۰

نمایندگان سیستان و بلوچستان در ادوار گذشته مجلس خبرگان چه کسانی بودند؟ +تصاویر

استان سیستان و بلوچستان دو کرسی در مجلس خبرگان رهبری دارد که برخی از نمایندگان در ادوار مختلف آن حضور داشته اند.
نمایندگان سیستان و بلوچستان در ادوار گذشته مجلس خبرگان چه کسانی بودند؟ +تصاویر
نمایندگان سیستان و بلوچستان در ادوار گذشته مجلس خبرگان چه کسانی بودند؟ +تصاویر
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، مجلس خبرگان از نهادهاى ابتكارى در نظام سياسى جمهوری اسلامی ایران است كه براى اوّلين بار، با تدوين قانون ‏اساسىِ جمهورى اسلامى، در حقوق اساسى مطرح شد.
نمایندگان مجلس خبرگان برای 8 سال كه بيشترين مدّت نمايندگى در ايران است و با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند.
اولین مجلس خبرگان با پیام امام خمینی (ره) در 23 تیرماه 1362 به طور رسمی آغاز به کار کرد، که از استان سیستان و بلوچستان، آیت الله سید مهدی عبادی و مولوی محمد اسحاق مدنی به عنوان نماینده حضور داشتند.
                                  آیت الله سید مهدی عبادی                                     مولوی محمد اسحاق مدنی اما دومین مجلس خبرگان رهبری با پیام آیت الله خامنه ای در 2 اسفند ماه 1369 به صورت رسمی گشایش یافت، و تغییری در نمایندگان استان در مجلس خبرگان رهبری ایجاد نشد.
سومین دوره مجلس خبرگان رهبری در چهارم اسفند 1377 و با پیام رهبر انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد، اما این دوره برای استان سیستان و بلوچستان اندکی متفاوت بود زیرا آیت الله سید مجتبی حسینی جای آیت الله سید مهدی عبادی را گرفت اما تغییری در نماینده اهل سنت مجلس خبرگان ایجاد نشد و مولوی اسحاق مدنی همچنان در سمت خود حضور داشت.
                                                  
                                                         آیت الله سید مجتبی حسینی
اما هنگامی که در اول اسفند 1385 چهارمین دوره مجلس خبرگان با پیام رهبر انقلاب آغاز به کار کرد، چهره های جدیدی از استان سیستان و بلوچستان در آن حضور یافتند، آیت الله عباسعلی سلیمانی و مولوی علی احمد سلامی با رای مردم استان راهی چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری شدند.
                                                     
اما در بین نمایندگان استان در ادوار گذشته مجلس خبرگان رهبری مولوی محمد اسحاق مدنی با سه بار حضور متوالی به عنوان نماینده استان از این حیث در رتبه نخست قرار دارد.
پهناورترین استان کشور 2 نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.
بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، انتخابات سراسری پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به طور همزمان در روز جمعه هفتم اسفند 1394 برگزار می شود.
انتهای پیام/
کد مطلب: 119
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *