شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ ۰۸:۵۱
۰
گزارش پهره از تجارتی که پایانی ندارد؛

سونامی قاچاق کالا در جوانترین شهر کشور

در شهرستان ایرانشهر بیشترین تخلفات به قاچاق کالا و ارز اختصاص دارد.
قاچاق کالا و ارز ایرانشهر را رکورددار کرد
قاچاق کالا و ارز ایرانشهر را رکورددار کرد
به گزارش پهره؛ قاچاق؛ خصوصأ قاچاق کالا و ارز یکی از معظلات پر چالش کشور در مناطق مرزنشین است. ورود کالای قاچاق به کشور یکی از زیانبارترین ضربه های اقتصادی را با چند هدف بر پیکره اقتصاد کشور وارد می کند که یکی از مهمترین پیامدهای این معضل همان قاچاق ارز است که با غیر قانونی بودن و ورود غیر رسمی کالا که همان خروج ارز از کشور است باعث اخلال در نظام اقتصادی کشور می شود و برآورد و پیش بینی های دولت را برای تنظیم بودجه و ساماندهی اقتصادی کشور با مشکل مواجه خواهد کرد.
تهدید بهداشتی کالاهای قاچاق
از طرفی برای عرضه این کالاهای قاچاق مشکلات عدیده ای مردم را تهدید می کند که می توان به غیر بهداشتی بودن ، فاسد شدن و فرا رسیدن تاریخ انقضاء کالا در بخش مواد غذایی و عدم نظارت بر عرضه منطقی از نظر قیمت ارائه اشاره کرد .
اما در کنار این موارد یکی از بزرگترین ضرباتی که بحث قاچاق کالا بر اقتصاد کشور وارد می سازد؛ لطمه زدن به بخش بازرگانی و صادرات و واردات کالاست و در این مسیر حتی اشتغالزایی نیز دستخوش ناملایماتی قرار می گیرد؛ آنچنان که می دانیم تاجران و بازرگانان برای ترخیص کالا هزینه ای را به عنوان حق گمرک به دولت می پردازند که آن هم به حساب خزانه و جهت نیازهای بیت المال مصرف می شود ولی قاچاق چیانی خود را از این قاعده مستثنا کرده و بدون پرداخت کوچکترین هزینه به اقتصاد کشور زیان می رسانند.
ارتباط بیکاری جوانان ایرانشهر با معضل شغل کاذب(قاچاق)
شهرستان ایرانشهر یکی از شهرهای  استان سیستان و بلوچستان است که متأسفانه هرساله به علت قرار گرفتن در مسیر خودروهای حامل قاچاق سوخت به سمت مرزها شاهد افزایش قاچاق کالا و ارز از مرزهای این شهرستان هستیم. بطوریکه این افزایش به آمار بیکاری جوانان و روی آوردن به این حرفه کاذب برمی گردد.
در همین زمینه رئیس اداره تعزیرات حکومتی ایرانشهر اظهار کرد: در شهرستان ایرانشهر بیشترین تخلفات به قاچاق کالا و ارز اختصاص دارد.
قاچاق سوخت بیشترین پرونده ورودی به تعزیرات ایرانشهر
مهدی کیخا بیشترین پرونده ورودی به تعزیرات حکومتی ایرانشهر را مربوط به قاچاق سوخت اعلام کرد و افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان و قرار گرفتن در مسیر خودروهای حامل قاچاق سوخت به سمت مرز است همچنین از طرفی وضعیت بد اشتغال در شهرستان‎های بزمان، دلگان، بمپور، سرباز تعدادی از مردم این مناطق را به سمت قاچاق سوخت سوق داده است که با تلاش‎های مأموران انتظامی بیشتر قاچاقچیان سوخت در این منطقه ناکام می‌مانند.
وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون یک هزار و 812 فقره پرونده به اداره تعزیرات حکومتی ایرانشهر وارد که از این تعداد یک هزار و 676 فقره پرونده مختومه و متخلفین نیز به میزان 32 میلیارد و 613 میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت و شکات خصوصی محکوم شدند.
امید است با تدوین ، تصویب و اجرای قوانین و مصوبات مرتبط با افزایش روز افزون این معضل و چاره اندیشی مسوولان ذیربط شاهد کاهش و نهایتا ریشه کنی این قاچاق کالا از مرزهای کشورمان باشیم .
انتهای پیام/ 3339
کد مطلب: 117
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *