گزارشی از حال وخیم مدارس مهرستان؛

دانش آموزانی که سهمشان از نظام آموزشی فقط یک انباری است

27 آذر 1394 ساعت 13:36

تحصیل در شرایط مناسب و مساعد در مدارس حق هر دانش آموز است اما متاسفانه بسیاری از دانش آموزان از این حق محرومند و در شرایط سخت تحصیل می کنند.


به گزارش پهره؛ به نقل از با مهرستان، در حال حاضر درصد قابل توجهی از مدارس استان فرسوده و قدیمی است و در برخی شهرستان ها مدیران آموزش و پرورش نسبت به مخاطرات و مشکلات تحصیل دانش آموزان در مدارس فرسوده هشدار داده اند. البته مشکلات مدارس استان تنها به فرسودگی خلاصه نمی شود و پایین بودن سرانه فضای آموزشی نیز از دیگر مشکلاتی است که در این بخش مشاهده می شود، مهرستان از جمله شهرستان هایی است که در این زمینه وضعیت مطلوبی ندارد و در شرایط بحرانی قرار گرفته است.
حال مدارس مهرستان وخیم است
رئیس اداره آموزش و پروش مهرستان در گفت و گو با خبرنگار بامهرستان، با اشاره به نقش و جایگاه مدرسه اظهار داشت: مدرسه مهد علم‌آموزی و جایگاه یادگیری و آموزش است و به عنوان خانه دوم دانش آموزان محسوب می شود اما متاسفانه در شهرستان مهرستان مسئولین چندان توجهی به مدارس ندارند.
محمد عارف بهرامی با اشاره به بافت فرسوده و قدیمی مدارس در این شهرستان، خاطر نشان کرد: شرایط فضاهای آموزشی شهرستان مهرستان مطلوب نیست و مدارس این شهرستان در وضعیت نابسامان و وخیمی قرار گرفته اند.
مدارس خشت و گلی خطرساز هستند
وی با اشاره به مدارس خشت و گلی موجود در این شهرستان، افزود: در حال حاضر بیشتر مدارس مهرستان دارای بافت قدیمی و فرسوده هستند که ۳ مدرسه این شهرستان نیز خشت و گلی می باشند.
وی به مشکلات مدارس خشت و گلی اشاره و اظهار داشت: مدارس خشت و گلی برای دانش آموزان خطرساز هستند و با کوچکترین زمین لرزه تخریب می شود و برای دانش آموزان مشکل ایجاد می کند.
۵۰ مدرسه بلوکی کاملا فرسوده در مهرستان موجود است
بهرامی به مدارس بلوکی فرسوده در این شهرستان اشاره و افزود: ۵۰ مدرسه بلوکی کاملا فرسوده در مهرستان موجود است که دانش آموزان در این مدارس به امر تحصیل می پردازند.
وی خاطر نشان کرد: این مدارس در فاصله سال های ۵۸ تا ۶۷ احداث شده اند و عمر بالای ۲۰ سال دارند و نیازمند بازسازی و مقاوم سازی هستند.
وی اذعان کرد: تحصیل در مدارس فرسوده و کهنه اشتیاق یادگیری را از دانش آموزان می گیرد و دانش‌آموزان انگیزه ای برای رفتن به این مدارس و ادامه تحصیل ندارند.
تمام مدارس مهرستان دو شیفته هستند
رئیس اداره آموزش و پروش مهرستان با بیان اینکه کمبود فضاهای آموزشی از دیگر مشکلات آموزشی در این شهرستان است، تصریح کرد: کمبود فضای آموزشی در شهرستان کاملاً قابل محسوس است و تمام مدارس این شهرستان دو شیفته هستند.
وی افزود: در سطح شهرستان مهرستان هیچ مدرسه ای بالای ۶ کلاس موجود نمی باشد.
وی به مدارس کپری اشاره و خاطر نشان کرد: در مناطق عشایری شهرستان مهرستان ۲ مدرسه کپری داریم.
بهرامی اظهار اشت: دانش‌آموزان عشایری با وجود مشکلات فراوان برای درس خواندن و ادامه تحصیل از جمله دانش‌آموزان با استعداد این شهرستان محسوب می‌شوند.
انباری ها کلاس درس دانش آموزان هستند
بهرامی در ادامه به مدارس استیجاری اشاره و تصریح کرد: ۵۵ مدرسه استیجاری در مهرستان موجود است که از حداقل ترین امکانات بی بهره هستند.
وی افزود: این مدارس استیجاری اغلب انباری هستند که کدخداهای روستاها آنها را به آموزش و پرورش اجاره داده اند و دانش آموزان در این فضاهای نامطلوب و غیر استاندارد تحصیل می کنند.
دانش آموزان چشم انتظار حمایت مسئولین هستند
وی گفت: مشکلات فضاهای آموزشی مهرستان به اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس  استان گزارش شده است که امیدواریم مسئولین برای ارتقا و رفع این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهند و با تامین اعتبار امکان بازسازی و مقاوم سازی مدارس در سطح شهرستان مهرستان را فراهم کنند.
بهرامی اظهار داشت: ساختمان آموزشی مناسب و دارای استانداردهای آموزشی یکی از راه‌های ایجاد نشاط و تشویق دانش‌آموزان برای امر مهم تحصیل است و دانش آموزان با استعداد مهرستانی برای ادامه تحصیل نیازمند حمایت و توجه بیشتر مسئولین ذیربط هستند.
انتهای پیام


کد مطلب: 111

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/111/دانش-آموزانی-سهمشان-نظام-آموزشی-فقط-یک-انباری

پهره
  https://www.pahreh.ir