پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۲۰
۰

بی توجهی به مراقبت های دوران بارداری، علت مرگ یک مادر باردار در چابهار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: علت مرگ یک مادر باردار در بیمارستان امام علی(ع) شهرستان چابهار جدی نگرفتن مراقبت های دوران بارداری بوده است.
بی توجهی به مراقبت های دوران بارداری، علت مرگ یک مادر باردار در چابهار
بی توجهی به مراقبت های دوران بارداری، علت مرگ یک مادر باردار در چابهار
به گزارش پهره به نقل از ایرنا، به دنبال انتشار خبری مبنی بر فوت یک مادر باردار و نوزاد وی در بیمارستان امام علی(ع) چابهار در فضای مجازی و انتشار برخی شایعات و اعتراض های مردمی که مرگ این مادر و نوزاد او را ناشی از کم توجهی پزشک و بخش زایمان این بیمارستان مطرح کردند، موضوع مورد بررسی قرار گرفت.
در خبر منتشر شده؛ پزشک معالج این بیمار مورد اتهام قرار گرفته و وی در مرگ مادر باردار و نوزادش مقصر معرفی شده است .
در خبری که مورد سوءاستفاده برخی رسانه های معاند نیز قرار گرفته و منتشر شده، ادعا شده است: مادر بارداری به نام «خ. ج» صبح زود با حال عمومی مساعد به بیمارستان مراجعه می کند که پس از معاینه توسط پزشک متخصص دکتر «ص» و مشخص شدن نبض طبیعی جنین به بیمار توصیه می شود تا به صورت طبیعی زایمان و وضع حمل کند.
'پس از گذشت مدتی به دلیل فشار وارده به مادر، حال وی نامساعد و نبض نوزاد نیز ضعیف می شود اما پزشک با مشاهده این اوضاع هنوز به زایمان طبیعی اصرار می کند.
به دلیل فشار زیاد وارده به مادر، نوزاد در بدن مادر فوت کرده و پس از اینکه پزشک نمی تواند جثه نسبتا درشت نوزاد را از بدن مادر خارج کند تصمیم می گیرد تا این کار را از طریق عمل سزارین انجام دهد.
پس از انتقال مادر به بخش آی سی یو این بیمارستان، پزشک از درب پشتی زایشگاه فرار کرده و فرد بیمار نیز پس از چند روز بستری فوت می کند.'
انتشار دهندگان این مطلب در پایان با انتقاد از نبود متخصص زنان و زایمان در این شهرستان به این دروغ پردازی خود پایان می دهند.
به منظور آگاهی از چند و چون ماجرا و جلوگیری از انتشار اخبار ضد و نقیض و پخش شایعات متعدد، خبرنگار ایرنا با رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت و گو کرده است.
دکتر محمود رضا میری به ایرنا گفت: علت مرگ مادر باردار در بیمارستان امام علی(ع) شهرستان چابهار توجه نکردن به مراقبت های دوران بارداری و مراجعه نکردن در آن دوران به نزد پزشک بوده است.
وی تصریح کرد: فرد متوفی سه روز قبل از این حادثه به بیمارستان مراجعه کرده که پزشکان پس از ویزیت به وی پیشنهاد بستری شدن را دادند اما بیمار از انجام آن خودداری کرده بود.
وی خاطر نشان کرد: در روز حادثه، این مادر باردار با حال عمومی بد به بیمارستان مراجعه می کند.
وی افزود: بر اساس اصول اخلاق پزشکی نمی توان بیماری هایی که این زن داشته و باعث مرگ وی شده است را بازگو کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با تسلیت فوت این بانو به خانواده و بازماندگانش ادامه داد: سیستم بهداشتی استان برای مراقبت های دوران بارداری برنامه های خاصی دارد اما متاسفانه فرد متوفی به مراکز مربوط مراجعه نکرده است.
دکتر میری بیان کرد: پس از نتیجه بخش نبودن اقدامات اولیه زایمان بر روی این مادر باردار که اصالتا تبعه پاکستان بوده و در شرایط بسیار وخیم به بیمارستان مراجعه کرده، این زن توسط دو تن از متخصصان بیمارستان امام علی(ع) چابهار مورد جراحی قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: به دلیل گسترش عفونت در بدن این مادر بیمار، اقدامات درمانی موثر نبوده و در نهایت وی فوت کرد.
وی با اشاره به اینکه مرگ یک بیمار برای کادر درمانی و پزشکان قابل تحمل نیست اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اینگونه مسایل را از طریق مجاری قانونی به عنوان مدعی، حتی بدون درخواست خانواده متوفی به ویژه از طریق هیات انتظامی نظام پزشکی که در چابهار نیز مستقر است پیگیری می کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: پرونده فوت این مادر نیز برای مشخص شدن علت اصلی و تخصصی آن به هیات یادشده ارجاع داده شده است و منتظر بررسی دقیق موضوع از سوی هیات انتظامی نظام پزشکی هستیم.
دکتر میری افزود: متاسفانه به دلایل زیادی در سیستان و بلوچستان مرگ مادران باردار درصد بالایی را تشکیل می دهد که این امر قابل قبول نیست و برای بهبود اوضاع برنامه های خاصی در حال اجراست.
وی ادامه داد: به مادران باردار سیستان و بلوچستان توصیه می شود تا برنامه های پیشنهادی خانه ها و مراکز بهداشتی را با حساسیت زیادی دنبال کنند. 
بر اساس آمارهای منتشر شده آمار ازدواج و زاد و ولد در سیستان و بلوچستان به عنوان جوانترین استان کشور در مقایسه با سایر استانها بالاتر است اما متاسفانه پراکندگی جمعیت و برخی مسایل دیگر مانند کمبود امکانات در برخی نواحی دور دست و بعضا فرهنگ و سنت های بومی و خاص منطقه موجب کم توجهی مادران باردار و برخی خانواده ها به مراقبت های دوران بارداری و هنگام زایمان شده است و هر چند وقت یکبار خبر تلخ مرگ مادر باردار و کودک در این استان به گوش می رسد.
بیمارستان امام علی (ع) چابهار زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان قرار دارد.
کد مطلب: 103
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *