يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ ۱۵:۲۸
۰

رنگین کمانی از طرح و رنگ/سوزن دوزی هنر چندهزار ساله زنان بلوچ+تصاویر

هنر سوزن دوزی اصلی ترین هنر ایرانشهر است که ذوق و استعداد بالای زنان این شهر را به نمایش می گذارد. به همین دلیل است که ایرانشهر را به عنوان شهر ملی سوزن دوزی در ایران انتخاب کرده اند.
به گزارش پهره ؛ سوزن دوزی از هنرها و صنایع دستی اصیل ایرانی است که خاستگاه آن استان سیستان و بلوچستان و به ویژه شهرستان ایرانشهر است. هنری که طرح های آن از اندیشه زن بلوچ سرچشمه می گیرد و به هنر دستش به روی پارچه نقش می بندد. این نقش آفرینی را زن بلوچ با کمک سوزن و قلاب انجام می دهد و نخ هایی با رنگ های بسیار و از همه مهمتر خلاقیت که از درون او سرچشمه می گیرد.  محدودیتی برای انتخاب نوع پارچه وجود ندارد، پارچه ای که نقش ها به روی آن دوخته می شود می تواند از کتان باشد یا از پشم و یا ابریشم و پنبه؛ نخ به کار رفته در این هنر نیز به فراخور کاربرد پارچه دوخته شده، می تواند از ابریشم باشد یا از نخ های پشمی و گلابتون و سرمه و یا حتی از الیاف مصنوعی.
هنر سوزن دوزی اصلی ترین هنر ایرانشهر است که  ذوق و استعداد بالای زنان این شهر را به نمایش می گذارد. به همین دلیل است که ایرانشهر را به عنوان شهر ملی سوزن دوزی در ایران انتخاب کرده اند.
کد مطلب: 422918
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *